Erik Szabo: a szovjet formatervezés fénylő csillaga
Megtaláltuk Brezsnyev Rolls-Royce-át
Honecker álcázott terep Mercije, Sztálin titkos páncélautója, Tihomirov mérnök 300 fölött száguldó borzalma egy helyen.
Melyik az igazi Bluesmobile?
Ha Bullitté az autós üldözések Bruce Lee-ja, akkor a Blues Brothersé Jackie Chan.
Milyen busszal járjon egy államfő?
Hitler, Gorbacsov és Obama – egy dolog közös bennük, mindegyiknek volt elnöki busza. De közel sem olyan, mint amilyenekkel mi utazunk.
Egy Zsiguli! Dehogy, ez Fiat. Azaz... mi is?!
Páran nyilván leesnek a székről, amikor megtudják: a bolgárok évekkel előbb gyártottak Ladát, mint a ruszkik. Azaz kvázi, de lényegében igen.
Nem autó ez. Inkább időutazás
Samara. Értéke nulla, vonzereje marginális, mai szemünkkel már a hajdan használt „gépkocsi” jelzőt is fájó szívvel akasztanánk rá. De tud valamit, ami hihetetlen. Hiszen ez vadonatúj!
Sergio Pininfarina 1926-2012
A cégalapító fia, aki az elmúlt bő ötven évben csodaszép autók születésénél bábáskodott, 85 évesen távozott az égi tervezőasztalhoz.
Bevallom, Erik Szabo nevével soha korábban nem találkoztam még. Úgy sejtem, vannak ezzel így még páran. Pedig a szovjet autóipar korszakos egyéniségéről van szó, akinek olyan formatervek fűződnek a nevéhez, amelyek jelentős része biztosan ismerős szinte mindenki számára.

Az 1933-as születésű Szabo (teljes nevén Erik Vlagyimirovics Szabo) 1957-ben, az orosz iparművészeti egyetem, a Sztroganov végzőseként került a Lihacsov Autógyárhoz, vagyis a ZiL-hez. Tudását hamar meg kellett mutatnia: a ZISZ-110 formatervének felújítását bízták rá.

Az eredménnyel annyira elégedettek voltak, hogy Szabóra a továbbiakban komolyabb feladatokat is rábíztak. Ő rajzolta meg többek közt a ZiL-130-at: ennek prototípusa 1958-ban készült el. A Magyarországon is jól ismert teherautóból, illetve különféle típusváltozataiból 1994-ig több mint hárommillió készült, mielőtt átvette az Uráli Autómotorgyár, majd az AMUR. Az egyébként jól látszik, hogy hűtőmaszk teljesen átalakult, mire a vázlatoktól a sorozatgyártásig jutott. Mellesleg itt vezették be az agyunkba már szinte beégett világoskék-fehér fényezést a polgári kiviteleknél. A katonai változat, a ZiL-131-es ugyancsak Szabo ceruzájának hegyén született. Emellett más hadi célú járműveken is dolgozott. Ezekre a munkákra ő maga sem a legjobb szívvel emlékezik vissza. Olyan nagyfokú adatvédelem és titkosítás jellemezte az efféle projekteket, hogy saját kollégáinak sem beszélhetett róluk. A tervezés ráadásul szoros felügyelet mellett zajlott, így a minisztériumi igények nem mindig tették lehetővé, hogy elképzeléseit megvalósítsa.

A fiatal formatervező 1959-ben egy különleges busz megrajzolásába kezdett: a ZiL-118 Junoszty (vagy inkább Youth - Ifjúság) a hatvanas évek elejére készült el. Igazi luxusjárműnek számított, mindössze húsz példányt gyártottak belőle, ezeket is egyedi rendelés alapján. A krónikák szerint mondjuk ennek az alacsony számnak nem elsősorban a luxus volt az oka, hanem a visszafogott kereslet. Érdekessége, hogy a ZiL-111 limuzin alapjaira épült, és 1967-ben Nizzában megnyerte az autóbuszok nagydíját. Annak viszont, hogy mégsem volt felhőtlen ez az időszak Szabo életében, éppen a ZiL-111-es volt az oka. A felfrissített, G-jelű változat tervezése során merültek fel viták közte és a gyár vezetése között. A nézeteltérés végül szakításhoz vezetett.
A 111G 1962-ben ment gyártásba - D-jelöléssel nyitott változata is létezett -, formája pedig az akkori amerikai stílust utánozta. A Cadillac Fleetwood 75-höz hasonló orr-részét a korszak Mercuryjait idéző hátsó egészítette ki, dupla lámpával. A kora legnagyobb személyautójaként rekorderré váló ZiL-be 200 lóerős, hatliteres V8-as került. A kabrió változatból Fidel Castrónak is volt egy.

Következő munkahelyén, az SHKB formatervező irodánál Szabo megismerkedett Eduard Molhanovval, akivel ezt követően számos projektet vittek együtt. Bedolgoztak persze a Lihacsov gyárnak is: egy kormányzati limuzin-tanulmány stílusjegyeit később a ZiL-114 viselte, és a 130-as modellfrissítése is hozzájuk kötődött.
Az ezt követő - és egyben leghosszabb - időszakot az orosz állami autófejlesztő intézetnél, azaz a NAMI-nál töltötte el Szabo, ahol az ipari formatervezési részleg vezetését bízták rá. Itt készítette el többek közt a NAMI-0107 Vaszileket (Búzavirág). Ez volt az első orosz autó, amely a mára klasszikussá vált keresztben álló motor-elsőkerékhajtás kombinációt alkalmazta. A 45 lóerős kisautó soha nem került gyártásba, ahogyan később a lényegében szovjet Autobianchi Primula (vagy éppen Austin Maxi)-átiratnak tekinthető 0107b és a Peugeot 204 motorja köré épített NAMI-0132 és 0137 sem. Utóbbi kettő egyébként a ZAZ-966, vagyis egy Zaporozsec kaszniját viselte a tesztelés során, noha a 0137-esnél már módosítottak rajta egy keveset. Arra, hogy tömegcikként lehessen tekinteni az elsőkerék-hajtású orosz személygépkocsikra, egészen a Lada Samaráig kellett várni.

A meghiúsult koncepciók mellett persze szép számmal akadtak olyan tervek is, amelyek végül eljutottak a gyártósorig. Szabo keze munkája benne volt például a Moszkvics 408-asban is. Tudják, ez a modell Pininfarina tervezés, itthon is jól ismerhetjük. Az 1357 köbcentis sornégyes 60 lóerőt tudott. Olyan újdonságokat - mármint szovjet mércével véve újdonságokat - vonultatott fel, mint a gyűrődőzóna, az összecsukló kormányoszlop, a párnázott műszerfal, valamint a kétkörös fékrendszer. De mégis hogy jön ide Szabo neve? Amikor a 408-as gyártásba ment, a moszkvai autógyár vezetője, Alexander Andronov kérte fel a feladatra Szabót és Molhanovot, hogy álljanak neki a modellfrissítésnek. Furcsa? Talán. De Andronov tisztában volt azzal, hogy az akkori viszonyok között éveket vehet igénybe a fejlesztés, pontosabban az, hogy a rajzoktól eljussanak az összeszerelésig. Így ahhoz, hogy egy – ma divatos szóval élve – fészliftet piacra dobhassanak, időben el kell kezdeni dolgozni rajta.
Az 1980-as moszkvai nyári olimpia aztán ismét olyan Szabo-alkotást hozott, amit milliók láttak, de csak kevesen tudták, hogy tőle származik. A Rigai Autóbuszgyár e célra szánt járműveinek elkészítését ő felügyelte. Sőt a lángot kísérő RAF-2907-esek festését saját kezűleg tervezte meg. Ennél a modellnél egyébként a légkondicionált utastérben asztalt, foteleket és ruhásszekrényt is elhelyeztek, valamint fáklyatárolót alakítottak ki.

Erik Szabo később mintegy húsz évig tanított a NAMI-nál formatervezést. A szovjet művészek és tervezők szövetségének is tagja volt. Kollégáinak azonban nemcsak az autóiparral kapcsolatos ismereteit igyekezett átadni. A dzsessz megkedveltetését is szinte kötelességének tekintette. Ő maga fiatalkorában együtt zenélt Georgij Garanjannal, és még a nyolcvanas éveit taposva is eljátssza néha kedvenc dallamait. Erik Szabo munkáiból még többet láthatnak a galériában.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Hírek
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Közélet
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
- Hírek
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
