Az E36-os BMW talán sosem volt ennyire népszerű, mint ma: széles motorválaszték, elképesztő méretű bontott alkatrész piac, na meg mindenki megtalálhatja, amire szüksége van. Csak a logó számít? Egy jó 316i már 500 ezer körül megszerezhető. Menjen mint az állat és nézzen ki jól? 325i kupé, kérem fáradjon a kasszához. Valami különlegesség kell, aminek az ára még nőhet is? Venni kell egy M3-ast.
Félmillióból BMW-t
Ha másért nem, hát azért, mert több becsülete van, mint egy Suzukinak, de ugyanannyiba kerül. Igen, ugyanannyiba, és van olcsó alkatrész hozzá.

Egyedül a Compactra – E36/5 - nem tudok ideológiát gyártani: ez az autó tulajdonképpen a hármas Golf ligájában játszó lecsapott hátuljú 3-as BMW, de a tengelytáv megmaradt. Vélhetően azért, hogy olcsóbban tudják előállítani, még az E30 hátsó futóműve került alá, és természetesen hátul is hajtott. A korabeli szaksajtó véleménye megosztott volt, egyesek szerint a kiegyensúlyozott, komoly élményt nyújtó autó volt egy jól motorizált 3-as Compact, mások viszont kritizálták a stabilitását kanyarban, mivel könnyen túlkormányzottá vált.

Akárhogy is, a Golfnál alig nagyobb autóba kérhettünk 2,5 literes hathengeres motort is, ami a VR6-os Golfon kívül akkor sem volt gyakori, a 2000-es évek után pedig csak az Alfa 147 GTA volt ilyen, meg egy darabig az 1-es BMW. A Compact sorsa sem alakult fényesen, az E46-osból még készült ilyen, épp csak szebb volt mint egy lóharapás, a kis BMW szerepét hamar átvette az 1-es széria. Viszont nem rég háttéranyagot kerestem az Mercedes A osztályról írt cikkemhez, és akkor futottam bele a 190-es Compactba.

Az egy független tuningcég kis sorozatban gyártott kivitele volt a kilencvenes évek elején, de Stuttgartban már a nyolcvanas években is próbálkoztak a kisautókkal. A 190E Stadtwagenről (városi jármű) először 1981-ben készült kémfotó, ez a 190-es Merci rövidített padlólemezére épült. A korai fejlesztések még egy versenyautó létrehozását célozták, ám később a projektet átvette a takarékos városi járművekkel foglalkozó részleg. A Stadtwagen nagyjából az A-oszlopig ugyanúgy nézett ki, mint a 190-es korai, tesztelésre épített verziója, rövidebb ajtókkal, amelyekből eleve csak kettő volt.

A kaszni furcsán aránytalannak hatott, mert bár a tengelytávval együtt az utastér is lerövidült, de az övvonal felett az oszlopok magassága nem változott, így az indokoltnál nagyobb magasság tartozott a kaszni hosszához, ráadásul túl hosszú volt az orra. Az ötödik ajtónak kézenfekvő megoldásként átemelték a kombi W123-as csomagtérajtaját, igaz ezt dimenzióiban hozzá kellet igazítani az aprócska kasznihoz, de legalább nem hatott idegenül a szintén W123-asról származó hátsó lámpabura sem. A hajtáslánc maradt, a kétliteres négyhengeres 122 lóerőt adott le, és ezt a hátsó kerekeken át vitte az útra. A Stadtwagenből aztán nem lett semmi, a Mercedes első hagyományos értelemben vett kisautója a W168-as A osztály lett 1997-ben.

De csak akkor, ha a gyári termékeket nézzük, ugyanis a Schulz-Tuning nevű cég látott fantáziát egy bébinél is bébibb Benzben. Ők korábban kabrióra alakított 190-esekkel és hatkerekű G osztályokkal szereztek magukak hírnevet, így a karosszériamunka nem volt idegen számukra, 1990-ben kezdtek dolgozni a csapott hátú 190-esen. Egyből két változatot is készítettek, az egyik egy öt-, a másik egy háromajtós kivitel volt. Egy dolog megegyezett a kis széria darabjaiban, mindet viszonylag jól felszerelt, 2,6 literes hathengeres autókból építették, ez 160 lóerős volt.

Akárcsak korábban a gyári fejlesztők, a Schulz szakemberei is egy nagyobb Merciről vették át az ötödik ajtót, itt a W124-es kombi csomagtérfedele vendégszerepelt, és a lámpatestek is onnan jöttek. Az autóra Mercedes csillag sosem került, bár nem tudni, hogy jogi okokból, vagy a tuningcég hitvallása miatt. Akárhogy is, a kompakt 190-es válasz marad egy kérdésre, amit sosem tettek fel, ennek ellenére érdekes darab, nem lennék meglepve, ha komoly pénzekért adnák-vennék egymás közt a gyűjtők. Mert ha jobban megnézik, nem néz ki rosszul a 190-es hatchback, csak annyira hozzászokott a szemünk a klasszikus szedán formájú autóhoz, hogy nehéz feldolgozni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
