Tudom, tudom, már megint MX-5, de hát mit tehet az ember. Ha ez van a garázsban, akkor ezt kutatja, és előbb-utóbb érdekes videók kerülnek elé. Sokak látóköréből azért esik ki ez az autó, mert gyenge, ami a számok tekintetében igaz is. Viszont, ha valaki veszi a fáradtságot, és nem a puszta számok alapján dönt, akkor ráeszmél arra, hogy egy szűk szerpentinen mennyire nagyon messze van a határvonal, amit a 110 lóerő húz meg.
Alapvetően kétféle ember létezik: az egyik az, aki a számok bűvöletében él és szédül, ha nincs minimum 300 lóerő a jobb talpa alatt, a másik pedig aki hétvégente az utolsó kapaszkodó gumimorzsán elfordulva faragja a tizedeket valami faluvégi libakergetőn. Ők tekintélyes méretű alkatrészpiacról válogathatnak, ha kell bele erő. Léteznek viszont műhelyek, ahol igény esetél el is végzik az átalakításokat, egyből két megközelítésre is jó példát találtam.
Az egyik az angol BBR, akik turbós és kompresszoros kiteket is árulnak, viszont tudják, hogy az igazi roadster csak hegyes szívómotorral üt. Nemrég bemutatták az átalakítókészletüket az utolsó generációs, ND MX-5-höz: pusztán az elektronika átprogramozásával a gyengébbik, 1,5-ös motor 135 lóerejéből is 158 lesz, az erősebb, kétliterest viszont akár 210 lóerőig is felhúzzák. Ehhez persze kevés az elektronikával való bűvészkedés, a szívó- és kipufogó oldalt is átalakítják, hogy könnyeben lélegezzen a motor, valamint durva profilú vezérműtengelyeket építenek be. Természetesen feszesebb futómű, merevebb stabrudak és hatdugattyús Willwood fékek is járnak hozzá, aminek meg is kérik az árát: a BBR GTI 200 csomag egész kevés híján hárommillió forintba kerül. Turbósítani vélhetően olcsóbb, de az autó karakteréhez valószínűleg ez passzol igazán.
A másik műhely a Flyin' Miata, autójuk pedig a Habu. Írtunk már a cégről, erről a konkrét autóról is, mégis, ezen a Drivetribe videón látszik igazán a lényeg. A kaliforniai srácok hisznek az elvben, miszerint a lökettérfogat semmivel sem pótolható (No replacement for displacement), ezért a MX-5 orrába belógattak egy LS3-as V8-ast. Ez a motor raklapon érkezik a megrendelőhöz, 6,2 literből a fapados verzió is 450 lóerőt hoz ki, de a Flyin' Miata nyilván nem foglalkozik ilyen pórias dolgokkal, ezért egyből az 525 lóerős változatot rendelték meg.
Mivel ez egy egy vezérműtengelyes, nyomórudas motor, nagyon kicsi hengerfejek vannak rajta, szinte bárhova befér, ráadásul könnyűfém-ötvözet, így könnyű is. Mögé akasztottak egy Tremec T56-os kézi váltót, ami a Shelby Mustangtól kezdve a Viperig és Aston-Martinokig mindenben irgalmatlan erőt visel el, hátra pedig a Cadillac CTS-V diffijét építették. Ezt a hajtásláncot kéttonnás autók alá tervezték, így az átalakítás után mindössze 1150 kilós Mazdában nincs túlfeszítve. Ez a csomag az alap autón túl további 14,5 millió forintba fáj, cserébe viszont olyan, mintha így jönne ki a gyárból.