Nem mondom, hogy az augsburgi Mazda-múzeumba vezető úton fellépett nem is olyan kis malőr miatt nem volt bennem az ideg a hazaúton. Történt ugye, hogy a fene tudja, hogyan, de lelazult a 27 éves Mazda 323 első féltengely-anyája. Ennek köszönhetően olyan hangok jöttek bal elölről, hogy amíg ki nem derült a dolog, azt hittem, menten kettétörik a féltengely, kiesik a kerék vagy darabokra hullik váltó. Esetleg mindezek egyszerre, a zsúfolt német autópályán. És bár ugye meglett a kattogós búgás okozója, és meghúztam az anyát, le is biztosítottam, sajnos a kerékcsapágy hallhatóan nem úszta meg az affért.
Azt hittem, itt a vége
A céltól harminc kilométerre kezdett olyan hangokat adni, hogy féltem, az autópályáról sem tudok legurulni.

Szegénykém búgott, mint valami asztmás, homokot bedarált Rakéta-porszívó. De nem is ez önmagában okozta a folyamatos stresszt, mert alapvetően bíztam benne, hogy ha búgva is, de hazahoz a kiskocsi. Csak hát biztos nem lehettem benne. Stresszeltem, mint egy érettségiző diák.
Ezért minden gyanús neszre felvettem a taxis pózt. Tudják, amikor az ember ráhajol a kormányra, és fuvart vagy házszámot vadászva figyel, de nagyon. Én meg, mint egy vadászkutya, igyekeztem ráfeküdni a hangokra. Kattog. Nem. De kattog. Föttög. Francokat, föttögés nincs is, csak a filmekben. Darál. Nem darál. Dübög. Nem dübög. Dehogynem. Basszameg, ez dübög.
Szerencsére vittünk magunkkal adó-vevőket, így mikor Kristóf látta a kocsi mozgásán, hogy valamire gyanakszom és lassulok, nem csak rákérdezett, hogy mi van, de meg is nyugtatott, hogy ne aggódjak. A dübögés a gumikból jön, épp egy olyan autópálya szakaszon gurulunk, ami jobban zakatol, mint egy törött kerekű gyorsvonati vagon. Ha a vadiúj Mazda 3 is dübög mint egy 424-es, akkor tényleg nem a vén 323-assal van a baj. Ha hazaérünk, veszek friss, új kerékcsapágyat, aranygyűrűt, fülbevalót, virágot, mindent.

Az autópályán egy csomó épített kocsival találkoztunk, mind ment a Wörthersee-hez. Voltak szelídebb építések is, de több, ilyen átkozottul durva gépen is megakadt a szemem.

Giga felnire feszített giga gumi, annyira laposkúszik a kordé az aszfalton, hogy a kartervédő finoman hámozza le az útburkolati jeleket. És persze nem csak nagyon nagy kerék került ezekre az autókra, volt, amelyiknek a küllői közül csecsemő-méretű Lamborghini féknyereg sárgállott.

Az épített-babusgatott autókat látva egyre jobban aggasztott, hogy az induláskor összeszedett csúszás (kis adminisztrációs kavar a kicsekkolásnál), meg a sok útfelbontás-terelés miatt nem fogunk időben megérkezni a Parkoló Parádéra. A PP ugyan nem egy Wörthersee, de imádom a sok autóbuzit egy halomban látni, csorgatni a nyálam a jól tartott klasszikusokra, a finoman vagy durván faragott gazdájának szeme fényére. Nem sok hiányzott a diadalmas antréhoz, fél hatkor a Keleti-pályaudvarnál omlott ránk a jégveréses vihar. Kicsit nyugtatgattam is magam, hogy hiába tart hatig a PP, a víz elmosta az utolsó fél órát, így aztán meg se néztük, mi a helyzet záráskor a Parádén. Később mondták a többiek, hogy az Albertirsai úton nem volt égszakadás, onnan csak látni lehetett a sötét felhőket, érdemes lett volna arra fordulni.
Parádé, háromféleképp
Mind ugyanott voltunk, mégsem ugyanazt láttuk. Nagyon sok képpel csinálunk kedvet: gyere te is!

Sebaj, így is elég kerekre sikerült a nosztalgiázómúzeum-túra, számomra hibátlan befejezése volt a napnak az érettségi találkozóm. 25 éve nem látott arcokkal találkoztam a volt gimnáziumomban, abban a teremben, ahol utoljára 1992-ben jártam. Amikor már kölyök fejjel, megszállottként pucolgattam-polírozgattam az első autómat, a metálfekete Mazda 323-at. Voltak is páran, akik emlegették azt a kocsit, voltunk vele szerenádozni, kirándulni. Ma OT-rendszámos veterán lehetne.

Vajon él még a CAN–948? Félek, a digitális műszerfalas, 105 lóerős 1,6-os motoros, 1986-os autó már rég valamilyen háztartási gép formájában szolgálja jelenlegi gazdáját. Amikor eladtam, egy fiatal sráchoz került, később Törökbálinton láttam még. Aztán nyoma veszett. Jó kis kocsi volt, igaz volt egy bosszantó dolga. Néha egyszerűen nem akart elindulni. Az önindító tekert, de semmi. Tolásra viszont azonnal beröffent.

Minden lehetséges okot igyekeztünk apámmal megszüntetni, egyszer még Mester „Mazda Mester” Zoli is házhoz jött, mert a problémát ugye csak időnként produkálta, és csak ilyenkor lehetett volna fülön csípni. Valami családi programról, tán ballagásról jött, az autójában asszony, gyerekek várták, hogy apa megpróbálja megtalálni a nyűgöt. Nem sikerült. De asszem többet nem csinálta ezt a nem indulásos hisztit. Könnyes is volt a szemem, amikor eladtam. Az első autóm volt, na.
Az augsburgi Mazda-múzeum megnyitójára így készültünk fel, így jutottunk ki és ezeket láttuk (nyugi, lesz még nagy képes beszámoló is): link az összes eddigi poszthoz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
