Mire jó az új V-Power?
Egész ügyesek voltak a PR-osok: elcsábítottak egy termékbemutatóra, pedig ilyesmire nem szokásunk elmenni. De a meghívóra ragasztott kipufogótömítés és a nagy betűvel szedett kérdés felizgatott: mégis, mire lehet jó még egy ilyen alkatrész, azon kívül, hogy tömíti a kipufogórendszer illesztéseit? Erősebb mágnesként húzott ez, mint nyugdíjast a túlárazott ágynemű- és edénykészlet bemutatóra a Dunakanyar látványának és az éttermi ebédnek az ígérete.

Természetesen volt híres ember is az eseményen, eljött Talmácsi Gábor is, aki láthatóan notórius álláshalmozó. Motoros világbajnokunk nagyjából mindennek márka- és terméknagykövete (ahogy mostanában mondani szokás: mindennek _is_ nagykövete), egy két lábon járó termékelhelyezés. De nincs ezzel semmi baj, ha egyszer én is bárminek a világbajnoka, meg országosan ismert arc leszek, én is elvállalok pár nagyköveti ajánlatot. Addig is magamban gyakorolom a „nagyon nagy megtiszteltetés... saját tapasztalataim alapján is állíthatom... magam is ezt használom...számomra is fontos” fordulatokat. Talán még Juve felügyelő mondatait is kölcsönveszem a Fantomas visszatérből: „Torkomat a meghatottság szorongatja...” Csak arra kell figyelni, hogy ne Haumann Péter szinkronhangján akarjak megszólalni. Meg talán az örökbecsű „ Csak a Puffin ad nekederőt és mindent lebíró akaratot!” mondatot is ügyesen átalakítom.
A meghívóink számára legfontosabbakról két üzemanyag-mérnöknő tartott előadást, amelyből megtudhattuk, hogy még több súrlódáscsökkentő lesz a benzinben, még több tisztító adalék a gázolajban és a benzinben, mi több, a benzinesek kopogásra való hajlamát is csökkentik.

A sokéves fejlesztést kimondottan a modern motorok miatt végezték el, ezekben a megnövekedett teljesítmény, nyomás és hőmérséklet miatt jelentkező problémákra reagálnak. Egy kettébe hasított, közvetlen befecskendezéses TSI motor mellett magyaráztak az elkokszolódott szelepek, égéstér és a lerakódások miatt gyengébben teljesítő befecskendezők miatti gondokról.

Az új adalékokat megkapják a normál üzemanyagok is, de természetesen a prémium V-Powerben sokkal több lesz mindenből, és azt is mondták, hogy a magasabb oktánszám miatt a kopogásos égés miatti teljesítményvesztés és esetleges motor meghibásodás is megelőzhető. Itt azért előbújt belőlem a Novoth Tibi – ha az adott motor vezérlése nem tud a magasabb oktánszámú benzin miatt belenyúlni a működésbe, erősebb nem lesz tőle. Extrém esetben a hőterhelés miatt lehet előnye a sok-sok oktánnak, de ugye a gyárban normál üzemanyagokhoz belőve elég sok helyzetre felkészítik az autót, de nem is ez az igazán érdekes ebben az esetben. A kopogásos égést sok motornál az égéstérben lerakódott és az üzem közben izzó korom miatt rosszkor és rossz helyen begyulladó benzin okozza – ilyenkor viszont hiába az oktán-többlet, nem a túlzott sűrítés miatt indul be az öngyulladás. Ha valami, akkor a tiszta égéstér az, ami segíthet, de ez meg nem oktánszám-függő, igaz, ha a benzin segít tisztábban tartani az égésteret, az már fél győzelem.
Aztán amikor a mindenféle adalékok hasznos hatásairól beszélünk, és emlegetjük az elkokszolódott szelepeket, jusson eszébe mindenkinek, hogy ezen a problémán épp közvetlen befecskendezős motoroknál nem tud segíteni az égéstérbe sprickolt semmi se. Mert hogy a szelep szárával nem érintkezik, arról soha nem tud lemosni semmilyen rárakódást, és sajnos a kokszosodást megakadályozni sem tudjuk így. Ami mondjuk nem mindenkinek baj, a dióhéjazós biznisznek is pörögnie kell.
Motorbontás koksz miatt? Soha többé!
Pöfög a VW TSI-je? Rángat a turbós Coopere? Letilt a Peugeot THP motorja? Olvasson és gyermekének dió lesz a jele az óvodában!

Itt már nagyon vártam, hogy mégis mire lehet jó egy kipufogótömítés? Esetleg valami új anyagot kísérleteztek ki? Rájöttek, hogy egy fényesebb, vagy érdesebb, esetleg szende szüzek sóhajából készített tömítés növeli a teljesítményt, közben csökkenti a fogyasztást és még tisztább is lesz a kipufogógáz? Nos, egyik sem.

Egyszerűen baromi érdekes dísztárgyat lehet csinálni egy marék csavar, pár méretre vágott menetes szár, egy halom rézcső-darabka és pár fém tömítés segítségével. Mindenki elé letettek egy kupac alkatrészt és lehetett barkácsolni. Ha minden alkatrész méretre van vágva, percek alatt összeáll az igazi autóbuzi-asztali lámpás: a tömítésekből lesz a kvázi lámpaernyő, a rézcsövek távtartóként funkcionálnak, és ott, ahol normál esetben a forró kipufogógázok áramolnak, most egy hagyományos, izzószálas izzó adja a meleg fényt. Hogy ennek semmi köze az üzemanyagokhoz? Persze, de senki nem is mondta, hogy lenne. Viszont baromi hangulatos tárgy és lássuk be, jól működött a csalogatás.

Az ügyetlenebbeknek segítő srácok, mikor elkészültem a lámpásommal, kérdezték, hogy az irodába megy, vagy ezt is elhiénázzuk? Ennek a kérdésnek egyrészt nagyon örültem, mert azt bizonyítja, tapasztalt TC-olvasók, ugyanakkor kellemetlenül érintett, mert erre a koncra rámartam. Erősen szorítottam a fogaimmal: ez nekem kell, meg tyúkok is ülnek rajta, szóval nem adhatom oda, senkinek. Ezt hallva a vigyorgó píárosokkal együtt kérdezték, hogy és ha adnak még egyet, azt nem hiénázzuk el? Ja, úgy már lehet róla szó, csak a szerkesztőségben más meg ne lássa, mert morgás és nemhiénázás lesz a vége.

Szóval, ki az, aki vágyik egy ilyen kreatív, kissé steampunk-hangulatú autóbuzi dísztárgyra? Nem kérek sokat érte cserébe, csak azt mondja meg nekem, aki igényt tart a lámpásra: milyen autónak a tömítését használtuk fel hozzá? Több típus is jó válasz lehet, ha esetleg mindet felsorolja valaki, azért plusz pontokat kaphat a gyakorlatára – de itt most alapvetően a gyorsaság számít. Egy picit csavarunk a dolgon: kérném a kilowattban legerősebb és leggyengébb autók márkáját és típusát, illetve a hozzájuk tartozó kilowatt értéket. Például Trabant 601, 19 kW. Aki a leghamarabb írja be a megfejtést itt kommentbe, nyert.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
