A tökéletlenség néha szó szerint menő
A Totalcar tizenhatodik Parkoló Parádéjára érkezve egy ködös telefonbeszélgetés járt a fejemben, mely szerint nekem majd az épített autókról kéne írnom valamit. Oké, dehát mit is takar ez a fogalom? Nézzek be minden Subaru motorházteteje alá, hogy melyik rejti a legnagyobb turbót? Zaklassam a porig ültetett BMW-k tulajdonosait az üvegszál flexibilitását firtató kérdésekkel? Esetleg a kabriósított kispolszki torziós merevsége lehet érdekes a hazai 126P közösség számára? A kínálatot elemezve azért viszonylag hamar leesett, hogy kár lenne a képet egy kulcslyukon át szemlélnem. Hiszen azok, akik szombat este kigurultak a Hungexpóhoz, jelentős részben eleve épített autóval járnak a szónak abban az értelmében, hogy járgányaik egy métert sem mozdulnának már, ha nem lennének folyamatosan szétszedve és újra összerakva, mindig kicsit csiszolva, és valamiért nagyon szeretve.

Az Instagramon a megfelelő hashtageket követve nem volt nagy meglepetés, hogy az álomautók megörökítése mellett senkinek sem jutott kapacitása egy olyan ritka csodát digitalizálni, mint egy kissé szakadt piros Innocenti Mini. Azért említem, mert tulajdonosa ugyanennyi pénzből járhatna akár egy régi Corsával, vagy éppen egy enni nem kérő Swifttel is. Azokhoz van alkatrész, több bennük a hely, és elvileg még megbízhatóbbak is, mint a britek, az olaszok és a japánok diszkont szerelemgyereke. Ha viszont így tenne, szürkébb lenne a világ egy C-s rendszámú piros kisautóval, amit a Bertone rajzolt, és bizarr módon a Daihatsu háromhengerese hajt. A gyerekek egy ilyen furcsaságról már nem tudják kapásból, hogy micsoda, de szívesen megtanulják.
Ha a Parkoló Parádé tanított valamit, az az, hogy többször nekem sem szabad másfél éves parkolópályára állítanom a saját ritka olasz vackom, akár kell bele az Abarth motor, akár nem. Az öreg autók egy év alatt hármat vénülnek a napon és az esőben, és igazából már egy hét állás is elég lehet, hogy hisztizni kezdjenek. Másfél év alatt ráadásul pont eggyel több nyarat tölt az ember autó nélkül, mint ildomos. Épp ezért használni, menni, lerobbanni, továbbmenni. Ezt kell magunknak mantrázni, akár piszkált modern, akár hárplis veterán az alany.
Épp ezért volt jó látni az alsó hangon is tökéletlen, cserébe elképesztően menő Volkswagen K70L-t a placcon. Alapból is érdekes jószág, hiszen valójában egy NSU, de erre a példányra hullott még egy réteg gondtalan pimpelés is. Biztos megérdemelne egy teljes restaurálást is, de amíg nem eszi szét a rozsda, és ilyen jól lehet vele villogni, ugyan mi értelme lenne bántani, esetleg évekre téglákra rakva? Sokkal jobb így, Parkoló Parádékra mindig készen. De folytathatom a sort a patkányosított cápa BMW-vel, vagy a bármilyen környezetben otthonosan mozgó Suzuki furgonnal is. A német klasszikust rendesen megcsinálni egy komplett vagyon, az apró fehér ázsiai furgon után pedig senki nem fordulna meg gyári formában. Igaz, hogy a karosszériaelemek szándékos oxidálása ellenkezik az elveimmel, de belefér a kihágás, ha ez kell ahhoz, hogy egy B-s rendszámú matuzsálem megragadja a fiatalabb generáció fantáziáját, és bevezesse őket a mechanikus szerkezetek gyönyöreibe.
Persze a legnagyobb középső ujj díja annak a hatalmas napfénytetővel feldobott, de látványosan rohadó állólámpás dízel Mercedesnek jár, aminek nincs ideje megújulni, mert dolgozik, napi használatban. Van alatta trükkös futómű, meg a kötelező BBS felnik, de a kalaptartó már epoxy lakkal van lekenve, amit hamarosan további faanyag követ a beltérben. A C oszlopon a rajztagozat büszkesége, alatta meg néhány segélykiáltás egy lakatosért. Reped a gitt, hólyagzik a festék, miközben egy kicsit még a gázolaj is csöpög. De amíg az ember ilyen bőrülésekben terpeszkedhet egy rendes hajóban a kék ég alatt, verje magát jelzáloghitelbe, aki hajlamos az őrületre.
Tíz méterrel az olajfoltok mögött persze megcsillant a nap az eddig leírtak tökéletes ellentétén is. Mivel Volkswagen Caddy-t a világnak ezen a felén jó ideje nem szokás már teherszállításra használni, az elvetemült volkswagenesek rég rájöttek, hogy lehet dubsteppé remixelni a korai Golfok klasszikus vonalait. Ennek a zöld Caddy-nek egy hármas Golfból jött a beltere és a motorja is, miközben a tolóablakos hátsó üvegtől a lökhárítókig minden amerikai piacos rajta, egy olyan egyedi orral megspékelve, amilyet még a híres tuner Zender sem mert így megcsinálni. Természetesen a kerékívek is ki vannak szélesítve, hogy beférjenek a légrugókhoz kötött öblös kerekek, a speciális festést pedig a műfüvesített plató teszi igazán feltűnővé. Meg talán a krómozott kályhacső.
Ebben a pickupban hat év kőkemény munka van, és tulajdonosa szerint nincs még kész. Nem sokkoló kijelentés, hisz az ilyen építések az új ötleteknek hála mindig nyitva maradnak. Szerintem azért így is járna egy serleg érte, de arra is rámutat, miért csak olyan vágjon bele (a fémbe), akiben van némi mazochizmus, A többiek meg inkább csak próbálják élvezni az autójukat. Nyár közepe van, szétkapni ráér a végén is. Addig meg úgyis az lesz a menő, ami megy.

Az oldalról ajánljuk
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
