2017.08.06. 07:27
0 hozzászólás

Minden néhány groteszk keresési találattal kezdődött – össze is gyűjtöttük őket itt – amelyeken közösen derültünk itt a szerkesztősében. Nyilvánvaló karikatúra-jellegük ellenére termékeny vitát indítottak arról, hogy hogyan is működik ez az egész. És hogy ne csak egymás belterjes okosításával pazaroljuk a munkaidőt, igyekeztünk összeszedni, amit a témáról tudunk.

Arra elég régen rájöttek a versenysportban, hogy a levegő megfelelő terelésével javítható a kanyarsebesség, ami a versenypályán óriási előny lehet. Az 1960-as években kezdtek olyan karosszéria-kialakításokat használni, amelyek a karosszéria végén már felfelé terelték a karosszéria felett áramló levegőt, az évtized vége felé pedig megjelentek az első fordított szárnyprofilok.

1968-ban a Formula 1-ben megjelentek az embermagas tartókra szerelt, és a futóműre támaszkodó szárnyak, de ezekről kiderült, hogy könnyen letörnek, és ha ez bekövetkezik, a leszorítóerő elvesztése azonnali stabilitásvesztést jelent, ami kivédhetetlen és igazán súlyos balesetek forrása. A szárnyak azonban nem tűntek el, sőt, egyre meghatározóbbá váltak. Mára egy versenyautó elképzelhetetlen mindenféle áramlásterelők, szpojlerek, kötények és diffúzorok nékül.

Az elv azonban a legtöbb hókuszpókusz mögött ugyanaz: ha az autó előrehaladva felfelé téríti el a levegőt, az erő-ellenerő elv – precízebben Newton III. törvénye – alapján a levegő az autóra lefelé irányuló erőt fejt ki. Azaz olyan megoldásokra kell törekedniük a sport- és versenyautó-tervezőknek, amelyek minél nagyobb mértékben felfelé térítik el a karosszéria körül áramló levegőt, méghozzá úgy, hogy közben a légellenállást minél kevésbé növeljék ezzel párhuzamosan.

Az utcai átlagautóknál általában szerényebb a cél: azt igyekeznek elérni, hogy minél kisebb mértékű legyen a járműre ható felhajtóerő. Az autó formája ugyanis alaphelyzetben kedvezőtlen: alul többé-kevésbé egyenes, felül viszont íves, azaz ha távolról is, de emlékeztet a repülőgépek szárnyprofiljára. Ekként is viselkedik: nagy tempónál emel, és mivel a kerekek tapadása a gumit az aszfalthoz nyomó erő mértékével arányos, ez az emelés nagy sebességnél akár az autó stabilitásának elvesztését is eredményezhetné.

A legkézenfekvőbb, a versenyautókon általánosságban használt megoldás egy fordított szárny felszerelése. A Formula-autókon elöl is alkalmazzák, másutt általában csak hátul. Itt a szárnyon az állásszögétől és a profiljától függően nagy leszorítóerő keletkezik, viszont a légellenállás-növekedés is drámai lehet. Egy F1-es versenygép légellenállása lassabb, kanyargósabb pályákra való beállítással akár a duplája is lehet egy kamionénak, a formatényező elérheti az 1,5-öt is. Összehasonlításképp egy utcai autó esetében ez az érték manapság általában 0,3 körül van, azaz a szárnyak megötszörözik a jármű mozgatásához szükséges teljesítményt.

Szintén hatásos megoldás az első kötényezés: ebben az esetben igyekeznek a karosszéria alá jutó levegő mennyiségét csökkenteni, és ezzel a felfelé áramló légtömeg arányát növelni. Az alkalmazás korláta nyilvánvaló: az útegyenetlenségek és a futóműmozgások miatt a kötény alsó pereme nem lehet 6-8 centinél közelebb az úthoz. Ha a kötényt egy vízszintes áramlásterelővel - splitterrel - is kiegészítik, az emellett helyben is előállít némi leszorítóerőt.

Jóval kifinomultabb megoldás a diffúzorok, azaz a padlólemezben hátrafelé szélesedő és emelkedő csatornák alkalmazása. Mivel a levegő követi a körbeáramlott felületet – ezt nevezik Coanda-effektusnak – az emelkedő padlólemez is felfelé irányuló légáramlást eredményez, bár itt már a karosszéria teljes profiljára érdemes szárnyprofilként tekinteni. Itt is akad azonban probléma: egy hatékony, nagy felületű diffúzor nagy helyet foglal. A kialakítását általában korlátozza a hátsó futómű helyigénye, sőt középmotoros autók esetében a motor maga is. Ennek a megoldásnak egy extrém megvalósításával próbálkozott a Nissan két éve Le Mans-ban: azért készítettek elsőkerék-hajtású versenygépet, hogy helyet csináljanak a giga-diffúzoroknak az autó hátuljában. A próbálkozás sikert ugyan nem hozott, de talán a legszokatlanabb versenygépet eredményezte, amely a legendás versenyen valaha indult.

Kapcsolódó
Fergetegesen trollkodik a Nissan

Fergetegesen trollkodik a Nissan

A tacskó az új péló. Egy 34 éve betiltott trükköt vettek elő, és úgy lovagolják meg, mint eddig senki.

Egyszerűbb megoldás, de szintén a karosszéria körüli áramlás alapvető megváltozását eredményezi a karosszéria végére szerelt egyszerű légterelő lap, spoiler, amely azzal növeli a leszorítóerő mértékét, hogy felfelé téríti el az autó feletti légáramlatot. Ez máskülönben lefelé indulna meg, és ezzel felhajtóerőt, illetve a légellenállást növelő örvénylést hozna létre a karosszéria végénél. Személyautókon, különösen lépcsős hátú karosszéria-kialakításnál sokszor szinte észrevétlenül, a csomagtartófedél hátsó peremének felfelé görbítésével igyekeznek hasonló hatást létrehozni.

Egy másik fizikai elv is alkalmas leszorítóerő előállítására. A Venturi hatás lényege, hogy ha a levegő útját leszűkítik, annak sebessége megnő, az áramlásra merőlegesen pedig a sebesség növekedésével csökken a nyomás. Azaz ha a szűk keresztmetszet az autó alja a és az útfelület között jön létre, az alacsony nyomású zónát hoz létre a padlólemez alatt. Ennek az alkalmazásához viszont meg kell emelni a Venturi-felület előtti karosszéria-részt.

A hatásosságát erősen rontja, ha oldalról levegő juthat az autó alá, ezért 1978 és 82 - az efféle megoldások betiltása - között a Formula-1-ben úgy növelték az autó oldaldobozai alatt kialakított Venturi-zónák hatékonyságát, hogy az útfelületen csúszó oldalkötényeket alkalmaztak. Ezt az effektust használják ki együléses versenyautók orrának megemelésével is, ami manapság általános megoldásnak számít. Ám a Venturi-hatás kihasználásának is megvannak a korlátai: viszonylag stabil hasmagasságot követel, azaz csak kifejezetten kemény futóművel alkalmazható együtt, így leginkább pálya-versenygépeken van jelentősége.

Egy-egy autón általában ezeknek a megoldásoknak valamiféle kombinációját alkalmazzák. Minél nagyobb az elérhető sebesség, annál hatásosabb az aerodinamikai bűvészkedés, hiszen a szárnyakon és diffúzorokon ébredő erő a sebesség második hatványával arányos. Míg a legtöbb szárny 100 km/h alatt legfeljebb a fogyasztást növeli, 200 km/h felett már egyértelműen érezhető a hatásuk. Ezért is olyan ritkák utcai autókon: a legális sebességtartományban nincs sok értelmük, vagy ha olyan méretűek, hogy mégis érezhető leszorítóerőt termeljenek, simán a többszörösére emelhetik a fogyasztást.

Az oldalról ajánljuk

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09