Emberek nélkül semmit sem ér a sportautó

2017.09.10. 16:29
18 hozzászólás

Komoly szerencse, hogy az MX-5 első három generációja elérhető árba öregedett, így sokan megengedhetik maguknak. Viszont, mivel nem egy hagyományos értelemben vett erős autó, így elkerülik azok, akiknek még mindig a katalógusadat-számháború szintjén áll az autós szocializációja, vagyis a társaság többnyire vidám, lelkes, nem egymást görcsösen lehagyni/legumitégetni/leszólni akaró arcokból áll. Tegnap pedig jó 250-en jöttek össze a hazai MX-5 klub éves találkozóján, a Hungaroringen.

És mivel a roadster egyetlen célja a vezetés, a találkozón is erre koncentráltak a szervezők. Szerencsére sem kipufogó hangnyomás verseny, sem limbó, sem egyéb, kellemetlen baromság nem volt, helyette például volt ügyességi pálya, ahol a szűk, kibójázott területen kellett legyűrni a stoppert, a tanpályán vezetéstechnikai tréning futott. Utóbbi az alig egytonnás, hátsókerekes autóhoz kifejezetten hasznos tudást ad. Ja, és a magán a ringen is lehetett csapatni.

Az utóbbi időben a saját MX-5-ösöm is egyre jobb szőrben van, nemrég került bele új váltó, pár hete pedig rozsdátlanodtak a sárvédőívek. Az ősi dakota mondás szerint kétfajta MX-5 létezik: amelyik rozsdás, és amelyiket már kilakatolták. Szívderítő érzés az utóbbi csoportba tartozni, bár a hossznyúlványok még hátra vannak, tavasszal azt is letudom. Az esztétikai kihívásokkal küzdő kaszni életerős mechanikát rejt, ezért nem is gondolkodtunk sokat a haverokkal, megszavaztunk egymásnak egy-egy negyedórás kört a pályán.

Tizenöt perc nem tűnik soknak, de az autónak épp olyan megterhelő, mint a sofőrnek, hiszen ez a fajta aszfalt brutálisan tapad, így a gumikat is és a féket is sokkal jobban megterheli. A legmegdöbbentőbb az, hogy az MX-5 az utcán feszes, már-már kemény autó, a ringen a brutális tapadás miatt viszont dől, de nagyon. Nem válik instabillá, szépen kiterhel az ívkülső kerekekre, és ha meg is csúszik, kontrollálható marad. Ettől függetlenül három dolog mindenképp kell, ha valaki komolyan gondolja a pályázást: slick gumi, komoly fék, és rendes futómű. Ennek ellenére is elképesztően szórakoztató volt versenypályán csapatni, de keményen tudatosult, hogy mekkora a távolság az utcai és a pályára szánt autók között.

Mivel a pályán jelentékeny mértékben sikerült koptatni a gumikon, a szlalomra már nem próbáltunk rá, pedig kívülről hatalmas bulinak látszott. A parkoló viszont tele volt érdekes gépekkel, annak ellenére, hogy csak négyféle gépből indultak ki az építők. Patrik, egy kora-huszonéves szlovák srác például kifejezetten sportolásra ment rá, márpedig, ha egy nyitott autóval elkezdenek amperkodni, előbb-utóbb a kaszni lesz a gyenge láncszem. Viszont mivel sokan felfedezték a kis roadsterben a potenciált, ezért elérhető többféle felcsavarozható kaszni merevítő: ezeket padlólemez hosszanti elemeire és a váltó alá tette fel. Ebből az autóból a tetőszerkezetet is kiszedték, és egy kemény tetőt raktak a helyére.

Ez gyárilag ugyanolyan csatokkal rögzül, mint a vászontető, de Patrik fémlemezekkel pótolta a csatokat. Már ez is sokat ad a merevséghez, a gyári csatok például egy nagyobb bukkanó után simán oldottak a B-oszlopnál. A versenyülések és a tetőszerkezet hiánya miatt viszont még a merevítőelemekkel együtt is könnyebb az autó, mint gyári állapotában. Patrikék nem aprózzák el, ezen a csatornán követhető, mit is művelnek a Mazdával.

Más viszont a teljesítmény bűvöletében él, és erre is komoly háttéripar alakult ki. A találkozón volt turbós és kompresszoros átépítés is, talán utóbbi a népszerűbb. A különböző szettek alapja általában az az Eaton csavarkompresszor, amelyik az első generációs Mini Cooper S-be is tolta a levegőt. Ezzel az 1,8-as motorok már könnyedén elérik a 200 lóerőt, sőt, többet is, ennyi krafttal már nem lehetetlen az 5 másodperc környéki gyorsulás. Persze egy normálisan beépített kompresszor-készlet akár milliós tétel is lehet, de a sivítás, és a nagy szívómotoros megindulás miatt sokan döntenek mellette. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy egy ennyire kicsi és könnyű autó egyensúlyát a drasztikus teljesítménynövelés megborítja, ezért fékkel és futóművel is muszáj utánamenni az extra erőnek.

Nem mindenki vágyja a konstans halálfélelmet, van, aki inkább túrázásra szabja a kocsiját, csomagtartóra szerelt roadster-ráccsal, és kényelmesre szabott beltérrel. Aztán feltűnt egy egészen érthetetlen autó, egy Eunos Roadster. Ez a Mazda belpiacos luxusmárkája volt a kilencvenes években, a Roadster pedig egy jól felszerelt, inkább kényelemre kihegyezett első generációs MX-5. Tulajdonosa nem egy európai kocsit japánosított, hanem hozott egyet a szigetországból. Amellett, hogy gyárilag is rendesen extrázták, ebbe az autóba kövér alcantara kárpit, versenyülések és Takata versenyöv került, de az igazi dáma kint jön: air ride-os futómű és hella flush-ba döntött felnik. Az autó természetesen nincs forgalomban, trélerrel jár találkozóról találkozóra, szerepe szerint szobor. Van épp elég MX-5, amit hajtanak, nem baj, ha néha egy-egy ilyen is készül.

A hangulat pedig olyan, mint bármelyik olyan autós találkozón, ahol nincs sok típus. Mindenki ismeri a típushibákat, és az arra bevált gyógymódokat, ezt pedig meg is osztják az amatőr MX-5 tulajokkal. Megy a hümmögés a nyitott motorháztető körül, mások sorban állnak a pályára, a szlalom felől pedig gumiszagot hoz a szél. A best buy manapság egyértelműen az NB, és annak a ráncfelvarrott változata, 1,3 milliótól akár olyat is ki lehet fogni, amivel egyből haza mehetünk, nem pedig a lakatoshoz. A szervezők szerint a negyedik generációs (ND) is kelendő, az itthonra szánt negyven darabos készletet már el is kapkodták. Egy Swifthez vagy Golfhoz képest ez nevetséges szám, de nem szabad elfelejteni, hogy egy minden praktikus szempont alapján nulla használati értékkel bíró autóról beszélünk.

És ez a lényeg, vagyis, hogy sok ember viszonylag olcsón kap egy nem kifejezetten gyors, de nagyon élvezetes autót. Így tud kialakulni a közösség, és így lesznek hasonlóan jó bulik. Mert emberek nélkül semmit sem ér a sportautózás.

Az oldalról ajánljuk

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
  • Hírek

Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója

Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.

március 14., 06:04
Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek
  • Hírek

Ilyen használt autóra vágynak a munkáshitelesek

Nem a BMW a legfontosabb.

március 14., 06:04
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
  • Hírek

Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV

Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.

március 14., 09:58
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

március 14., 09:15
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
  • Hírek

Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval

A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.

március 14., 10:33
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
  • Hírek

Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn

A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.

6 órája
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
  • Gumidoktor

Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...

Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?

március 13., 16:45
A követési távolságról
  • Közélet

A követési távolságról

Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.

március 14., 06:04
Elektromos pickupot készít a Toyota
  • Hírek

Elektromos pickupot készít a Toyota

A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.

március 14., 13:07
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
  • Hírek

Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal

Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.

március 13., 06:06
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
  • Hírek

A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt

Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.

március 13., 06:06
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
  • Hírek

A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót

A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.

március 14., 12:07
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

március 14., 13:51
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
  • Hírek

11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt

Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.

március 13., 08:58
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
  • Hírek

A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini

Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.

március 13., 11:48
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
  • Hírek

Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban

Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.

március 13., 10:15
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
  • Hírek

Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje

A bevált recepten csak fejlesztettek.

március 13., 15:49
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
  • Hírek

Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét

Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.

március 13., 13:45
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
  • Hírek

Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója

A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.

március 13., 12:06
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
  • Hírek

Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet

Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.

március 13., 14:59
Chery Tiggo 9
  • Hírek

Chery Tiggo 9

március 14., 10:53
2026 Mercedes-Benz CLA
  • Hírek

2026 Mercedes-Benz CLA

március 14., 09:53
Chery Tiggo 4
  • Hírek

Chery Tiggo 4

március 14., 10:55
Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.
  • Tesztek

Bemutató: BMW 2 Gran Coupé – 2025.

március 14., 11:16
Autók, amikben felnőttünk II.
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk II.

március 14., 00:06
Top Gear Bentley Turbo R
  • Hírek

Top Gear Bentley Turbo R

március 13., 07:31
Lynx GT1
  • Hírek

Lynx GT1

március 14., 12:54
Dacia Duster (gáz) – 2025.
  • Tesztek

Dacia Duster (gáz) – 2025.

március 13., 09:26
Új, hétszemélyes Skoda
  • Hírek

Új, hétszemélyes Skoda

március 13., 13:38
Morgan Supersport
  • Hírek

Morgan Supersport

március 13., 11:25