Egy norvég úton elhalványul a közvilágítás, ha nincs rajta autó
Hiába a tisztán termelt olcsó áram, a norvégok a jelek szerint azt inkább a villanyautóikba töltenék, mintsem kietlen utakat világítsanak vele. Egy kisváros útja kapott takarékos közvilágítást, ami ilyen jól néz ki működésben a skandináv télben:
Björn Nyland vlogger egy egész alapos videót csinált az aktív lámpás útról. A srác arról ismert a YouTube-on, hogy már ötödik éve videózza, milyen az élet egy Teslával északon. A téli menetektől a hogyan kopik egy Tesla-belső-témán át a Model X-ből csinált szaunáig sok mindent feldolgozott már az országban, ahol nem olyan rég a Model S volt a legkelendőbb típus az újautó-piacon. A lámpás epizódban mondjuk sok szerep pont nem jut az autónak.
A dél-norvég Hole városka egy útjának kilenc kilométeres szakaszát szerelték fel a videóban látható érzékelős lámpákkal. 220 darab radart telepítettek, minden oszlopra egyet, amik előre jelzik a lámpának, hogy mozgás van, több fény kell. A ledes lámpák korában ez már nem nagy feladat, a hagyományos izzókkal szemben a ledes rendszerek jól tolerálják ezt az üzemmódot.
Ezen a kilenc kilométeren 2100 kWh-t spórol a rendszer hetente pusztán azzal, hogy nem ad teljes fényt, ha nincs kinek (ebből 28 belépőszintű Model S-t lehet a nulláról fullra tölteni). A kivitelezők 4,5 éves megtérülési idővel számolnak, de ennek két oka lehet: egyrészt tényleg olcsó itt az áram, másrészt a norvég órabérek mellett végzett telepítés rendesen megdobhatta a költségeket.