Magyarországról Gambia szívébe - ezzel?!
Subaru 360 (1967) a Budapest-Bamakón - mától
Megőrültünk: Daihatsuval megyünk Bamakóba
Ezek hülyék. Ilyen fostalicskával Budaörsig el nem jutnak, nem hogy Afrikába.
Budapest-Bamako, ami mostanában már nem Bamako, hanem Banjul, Gambia fővárosa, de hát a verseny sem zajlik évente, csak kétévente. Kalandorok, terepbűvészek, alternatív világjárók, messze menekülni akarók, autóbuzik és unatkozó milliomosok gyűjtőhelye. Egy verseny, amely a XXI. század Európájából Afrika szívének nyomorultul alulfejlett régióiba vezet, melynek résztvevői, mire odaérnek, rejtői élményeket élnek át. Van, aki állig felkészített szuperterepjáróval indul neki az útnak, s mindenképpen szeretné újra itthon látni az autóját, van, aki filléres csotrogánnyal csap bele a lecsóba, és csak abban mer homályosan bízni, hogy talán az afrikai kompra még önerőből áll majd fel a géppel, aztán majd csak kiadja, és akad, aki középszar autóját akarja jó pénzért eladni odakint, úgy, hogy közben bulizik is egyet. Vaszics és Wágner úr hol van? Nagy Levin?

Hegedűs Imre ebben a fura csapatban is egy ufó. Eleve, ugye, Japánban él. Aztán meg egyszer már járt Magyarországon azzal az autóval, amivel most a Bamakón indul: 2010 július-augusztusában lábon hazajött vele Magyarországra Tokióból, arról írtunk már. Ő mondjuk, lassanként már két évtizede kint van, tehát a "hazajött" az ő esetében relatív fogalom, de az tény, hogy a 12 ezer kilométert lábon tette meg a kocsival.
Tokió-Budapest 12 000 km. Ezzel?!
Álmomban nem mertem volna arra gondolni, hogy valaki bevállal egy ilyen túrát, pláne egy ilyen autóval. Egy 42 éves miniatűr Subaru csatája az orosz sztyeppével, 12 ezer kilométerrel.
Az a kocsi pedig egy 1967-ben gyártott Subaru 360, Japán hajdani legnépszerűbb kei-autóinak egy kései leszármazottja. Kétütemű, 360 köbcentis, 30 lóerős, Imre újította fel maga, kint. Japánban is alig akad belőle, amikor 2017 őszén, a tokiói Omote-Sandón összefutottunk egy traccspartira, s Imre leparkolt az autóval a forgalmas út mellett, mindenki, azaz MINDENKI fotózkodni akart vele. Akkor már rajta volt jó néhány szponzori matrica, Imre már szervezte az utat, s heteken belül tette fel a kis Subarut a konténerszállító hajóra. A kocsin is rajta volt a sárga fólia, ami az alatta levő, szintén sárga fényezést hivatott védeni.

Most elsüthetnénk a viccet a falu vénasszonyával, aki kerékpárral indul a temetőbe, és a kocsmáros megkérdezi - ki hozza majd vissza a biciklit? - de nem leszünk ilyen ízléstelenek, ráadásul itt nem a bicikli visszahozása a kérdés, hanem hogy Imre mit akar az autóval. Mert hiszen délcegebb legények is elvéreztek már ezen az afrikai túrán, amelyik pedig odaér az öreg járművek közül, az általában nincs már olyan állapotban addigra, hogy még egy vizsgán bárhol át lehessen tolni a kultúrvilágban. A Subaru pedig a legkisebb testű, legkisebb motorú, az egyik legöregebb és ami a leglényegesebb: a legkisebb kerekű autó, ami a Bamakón indult. Tízcollos felniken gurul, és míg a terepjárók hada a gyárinál nagyságrendekkel ballonosabb kerekekkel vág neki a túrának, ezen az autón csak némiképp talán jobban kapaszkodni tudó téli gumik javítják a homokban való előrejutás esélyeit.

Nem indult simán az ügy. Imre még november végén felrakta a kocsit és néhány pótalkatrészt a hajóra, aztán reménykedett, hogy december 20 tájáig megérkezik Koperbe, a szlovén kikötőbe. Úgy is volt, hogy a Bamako szervezőgárdája kiállítja majd afféle hirdetőtáblának már december végén, de az élet közbeszólt. Ma péntek van, a kisautóval szerdán futott be a hajó, Imre addigra túl volt egy kisebb idegösszeroppanáson, mert ha az autó nem ért volna be csütörtökig, lemarad a startról, de könnyen lehet, hogy az egész versenyről. Ez a szerdai megérkezés kicsit olyan, mintha valami hollywoodi rendező forgatná a filmet. De persze nem, csak az élet az.
Aztán történt még baj. Koperbe egy Peugeot-furgonnal ment ki a Subaruért, s amikor éjjel, végtelen mennyiségű vezetés, idegeskedés, bürokráciával való szkanderezés és aggódás után leparkolt otthon az autóval, a fenekével beletolatott egy vonóhorogba. Ő, aki taxis volt, majd követségi sofőr, amúgy meg a karambolozás nem tartozik a hobbijai közé. Szerencsére a horpadás nem volt nagy, lett karosszériás, hamar kiütötte a bal popót, most csak az mutatja, hogy történhetett valami az autóval, hogy a fóliát ki kellett javítani egy folton, s ott kicsit más színű.

Pedig az autót Imre még az akasakai (körzet Tokióban) Hie dzsindzsában (templom) is megszenteltette, hogy a kamik (istenek) kegyeikbe fogadják, de ennyi fricska talán kijárt még. Műszakilag mindenesetre 100%+-on vagyunk, a bal lábtérben még modern pótakku is lakik (arról mennek a navik, a cébé, minden egyéb modern eszköz), a két akksit pedig növelt teljesítményű generátor tölti.
Más? Ó, persze, van a hátsó ülés helyén egy tartalék blokk, némi futómű, fék, elektromos cucc, tetején az ajándékok és Imre cuccai - az a legkevesebb. Visz magával egy doboznyi Subaru 360-mecsit (oké, Tomicát) is, hogy legyen mit osztogatnia a kölköknek, de az eseményre készült négyszínű toll, matricák, zászlócska, sőt, Kit-Kat csoki is - bár az mind elolvadna Gambiáig, tehát olyan szerintem nincs a fedélzeten.

Mellesleg Imre egy japán barátja is vele tart az úton egy Subaru Foresterrel - a húsz év körüli kocsiban most 38 ezer kilométer van. (...) Hiába új, az az autó úgy megy, ahogy van...

Ha minden igaz, Imréék ebben a pillanatban már Európa délebbi vidékei felé robognak a többi szent őrülttel együtt.

Van társaságuk az elmebajban, mert mások négyütemű Trabanttal, Oltcittal, krómütközős Citroen CX-szel és szintén veteránkorú, fekvőlámpás kombi Mercivel vágnak neki a kanyarokkal együtt bő 8000 kilométeresnek ígérkező távnak. Ganbare!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Az Isuzu elhozta a legízlésesebb pickup restomodot
A Délkelet-Ázsiára jellemző mindenes puttonyost gondolták újra.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Közélet
Drasztikus áresés a magyar villanyautóknál
Mennyi idősek a Használtautó.hu-n hirdetett autók? Mennyibe kerülnek? Hány forint egy benzines? És egy dízel? Vagy a hibrid? Netán az elekromos?
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
A legenyhébb jóslat, hogy eljött a világvége
Trump ráolvasással akadályozná meg az autók drágulását a vámemelések miatt.
- Hírek
Baleset az M86-oson: nyerges vontató és személygépkocsi ütközött
A baleset a Szombathely felé vezető oldalon, a 133-134-es kilométer között történt.
- Hírek
Űridővel döntött rekordot az Aston Martin Valkyrie a Top Gear pályáján
Az 1156 lóerős szörnyeteg 1 perc 9,6 másodperces időt futott.
- Hírek
Közel 700 forintos benzin? Ez lett belőle
Latin-Amerika fityiszt mutat elektromos autózásban Kelet-Közép-Európának.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Tűz ütött ki egy római Tesla kereskedésnél, 17 autó teljesen kiégett
A tűz okát még kutatják.
