Basszus, új autóm lett!

2018.01.16. 17:32 Módosítva: 2018.01.16. 22:08
28 hozzászólás

Beülsz hidegben az 1,9-es TDI motoros Octaviába, izzítasz, indítasz, teker kicsit, már megy is. Ugyanez melegben, vagy nagyon meleg motornál már nem megy simán: izzít, teker-teker-teker-teker-teker-teker, aztán beindul. Alkalmanként fehéres füst is távozik ilyenkor a kipufogóból. Másnap reggel megint pöccre forog a motor. Oké, sok benne a kilométer (Ha a kocsim beszélni tudna, hej de nagy mesemondó volna...), de a kopott dízeleknek épp hidegben kéne rosszul, és melegben jól indulniuk, nem?

Természetesen ilyenkor az ember azonnal fórumokat kezd böngészni. Keresőbe beírod angolul, németül esetleg magyarul a problémát, aztán okosodsz. Kis netszántás után kiderült, visszatérő TDI-hiba ez, többféle oka lehet és többféle gyógymód van rá. A probléma oka a nem megfelelő indítási fordulatszám. A magyarázatok szerint nem pörög elég gyorsan az önindító, ezért a motorvezérlő azt hiszi, hideg a motor, rátol az üzemanyag-mennyiségre, ettől aztán a meleg motor kicsit megfullad, de aztán beindul. Ahhá, ez így magyarázza a jelenségeket.

A jelenségnek három oka lehet: gyenge akksi, gyenge önindító, oxidálódott elektromos csatlakozások. Ugyanakkor sokan esküdöznek arra is, hogy chiptuninghoz értőkkel kell átíratni a motorprogramot, és minden fasza lesz. Aztán volt dízelben jártas ismerős, aki azt mondta, kopott az adagoló és ezért nem szállít melegen eleget (megnőnek az illesztések, a gázolaj is folyósabb ilyenkor). Ezt mondjuk a csodaadalék tesztelése alatt mért teljesítmény, illetve a vezérléscsere utáni adagolóbeállításkor látott értékek nem igazolták.

Kapcsolódó
Mit ér a csodaadalék?

Mit ér a csodaadalék?

A Spuri nevű adalékot egy 420 ezret futott TDI Octaviába töltöttük , és megmértük előtte-utána a motor teljesítményét.

Csináltam egyszer egy gyors kuplungozást az autón, akkor kezemben volt az önindító is. Átnéztem, semmi rendellenest nem láttam rajta, az elektromos érintkezőket mindenhol megtisztítottam. A probléma maradt. Cseréltem akkumulátort, a probléma maradt. Közben Pere Lacinak az Octaviájában totálisan meghalt az önindító, együtt vadásztunk hozzá egy felújított darabot. Nála totális volt az önindító-exitus, de azt mondta a csere után, hogy az autója megtáltosodott, úgy indul, mint új korában. Már pedig ha ez így van, akkor  veszek én is egyet.

Nekem az autóalkatrészes boltban kapható, felújított önindító volt a jó választás (a régi önindítót oda kell adni cserébe), mert van lehetőségem meg kedvem is szerelgetni, és ez instant megoldás volt. De aki nem tud/akar bütykölni, választhatja a műhelyben felújíttatást is, sok autóvillamosságis meg tudja ezt oldani, a gyakoribb típusoknál még nekik is van raktáron általuk újba tett cseredarab. Pere Laci elmondása szerint nála seperc alatt kint volt a kocsiból az önindító, alá se kellett feküdni – és tényleg: akkumulátor, akksitálca ki és minden hozzáférhető volt fentről. Ha csak a régi ki – új be műveletsort csinálom, fél órát sem csavarozok, de minden csatlakozót megdrótkorongoztam-smirgliztem, fotóztam a procedúrát, úgyhogy biztos volt vagy 45 perc az egész.

A kiszerelt önindító is Bosch, a láthatóan profin, nagyüzemi körülmények közt felújított darab is az. Gyanús, hogy amit kiszedtem, szintén egy már rekondicionált önindító volt, mert az egész telibe volt festve, ez tipikus kisipari megoldás. Az „új” viszont csak a motor házán és a behúzómágnesnél volt fekete, az alu öntvény szemcseszórt, a csavarok-apróságok meg horganyzottak.

Mindent akkurátusan visszapakoltam a helyére, bekötöttem az akksit, és jöhetett az igazság pillanata.

Mmmedve anyám, hogy indul már?! Szinte a kulcs elfordításának gondolatára jár a motor. Eltartott egy darabig, mire megszoktam, jó darabig minden indítás elégedett ovis-vigyort varázsolt a fejemre. Tényleg, onnantól, hogy meglett a megfelelő fordulatszám, varázslatosan gyorsan rákezdett a kle-kle-kle, nincs itt semmi baj az adagolóval, kérem tisztelettel. Azóta Pistike haverom is mesélte, hogy ő az öreg Transitjában cserélte ki az önindítót, és annyira drasztikus volt a változás, hogy első indítás után hirtelen leállította a motort, azt hitte, valami tönkrement, mert ilyen gyorsan sosem kelt életre a motor. (Gyorsan megjegyzem, hogy szerettem volna linkelni a Muppet Show sztárját, Topi Mackót, ahogy azt mondja, medve anyám - mert hogy tőle szármzik a mondás -, de sehol egy videó. Kedves olvasók, segítsetek már!)

Mondjuk eltelt pár hónap, azóta hidegben mint ha nem minden henger ébredne fel azonnal. Elindul, de kicsit sántán. Az izzításra gyanakszom...

Az önindító (meg a 109-es relé) átka

Nagyjából hasonló Octaviám van, mint Sipinek. Az enyémben kevesebb a méter, de egy bizonyos szint fölött ez igazából mindegy.

Rendszeresen konzultálunk, ha a perpetum mobilének kikiáltott 1.9 TDI valamiért mégsem mozog vagy a zörög szekér. Az önindító átka szinte egyszerre szállt ránk. Pontosabban nekem már volt korábban 109-es relé problémám, ami szintén gátolja a motor indítását (nyugi, Laci, nekem is megédesítette egy reptérre rohanásomat ez a kis mocsok - Sipos Z.). A 109-es relé eléggé főnök, mert ő adja az áramot az izzításért felelős relének, a légtömegmérőnek, a sebesség jeladónak és még számos fontos áramkörnek. Ez a relé sokszor okoz galibát a korosabb TDI-kben, az enyém is állt már a rakparton miatta. Olyan, mintha az önindító, vagy a gyújtáskapcsoló lenne rossz, de csak az érintkezők vannak eloxidálódva a relé kupakja alatt.

Köztudott, hogy a TDI motor érzékeny az indítási fordulatszámra. A hibás (bár még működő) önindító képes arra, hogy a motor, miután beindult, égtelen csattogással rázza a kasznit. Minden tizedik indítás után zakatolt az autó. Aztán elkezdődött a rapszódikus nem indítás. A kábeleket leellenőriztem, kontakthiba kizárva. Gondoltam, a gyújtáskapcsoló adta meg magát. A kulcs elfordítására kattant az önindító, de a motort nem forgatta. Ok, akkor behúzómágnes lesz a ludas. Kiszereltem az indítómotort, aztán meg szét. A szénkefék viseletesek voltak, a 270000 kilométeres futásteljesítmény mellett ez rendben is van. A szerkezet többi része nem látszott nagyon betegnek, minden mozgott, forgott, csúszott és a satuba befogva vehemensen reagált a 12 voltra Ennek ellenére megrendeltem egy felújított cseredarabot. Amióta beépítettem, se zakatolás, se indítás megtagadás. Az egészben az a furcsa, hogy fülre pont úgy teker, pont úgy csinál mindent, mint a régi. De mégsem. A sok apró hiba összeadódik. A forgórész kommutátorszeletei között a szénkefék kopadéka vezetőréteget hozhat létre. A szénkefék rugói kilágyulnak, már nem olyan erősen nyomják a forgórészhez. Az önindító akkor működik tökéletesen, ha az állórész és a forgórész mágneses mezői egymásra merőlegesek. Ha a perselyek kissé kopottak, a légrés torzul, csökken teljesítmény. A mágneskapcsoló kapcsolóhídja biztosan „beégett”, hiszen nagy áramot kapcsol, elkerülhetetlen az ívképződés. Az ívképződés (szikrázás) pedig anyagmozgással jár.

Megérett a cserére az egész szerkezet. Tizenöt évenként belefér.

Az oldalról ajánljuk

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

tegnap, 17:31
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09