Az alábbi videónak először csak egy pár másodperces részletét láttam a Facebookon. Lefagytam tőle, hirtelen azt se tudtam, mit gondoljak róla. Pedig a hasonló építéseknél teli pofával röhögök a puristákon, eredetiség-fetisisztákon, akik ordítva fejek hullását követelik, és nyaki artériából sprickoló tuner-vérben akarnak fürdőzni. Olyan kínzások részletes leírását kommentelik a fotókhoz és videókhoz, hogy attól még egy gyakorlott guantanamói/ÁVH-s/KGB-s vallatótiszt is elpirulna.
Imádom a porba ültetett W108-as Mercedeseket, matt feketére festett, terepjáró alvázra szerelt Rollsokat, porig hajolok az értelmetlen szélesítések alatt koppra tekert gewindés, robbantott gumis japán boszozoku-stílusú autók meg a Rocket Bunny-stílusban faragott Ferrarik előtt. Nagyon bírom, amikor valaki polgárt pukkaszt, a Parkoló Parádéra kitámasztott autók közt is nagy kedvencem volt a porba tett Ferrari. De ez, amit itt látni, alaposan összezavart. Hidraulikus futóművön pattogó, rollerkeréknél is apróbb küllős felniken guruló króm lökhárítós Porsche 911???
Hirtelen nem tudtam eldönteni, én lettem egyik pillanatról a másikra idegesítő, vaskalapos konzervatív, aki mindentől kiütést kap, ami nem gyári? Holnap már én magam fogok feljelentő névtelen leveleket írni az NKH-nak, ha egy számmal nagyobb felnit, vagy egy decens csüccsöt látok? Nem tudtam eldönteni, értem-e ezt a viccet.
Mert ugye komolyan senki nem gondolhatta, ez a szörny csak azért születhetett, hogy megnézzék a radikális keményvonalasok fejét, amikor a látványtól elkezd színváltósan akkorára duzzadni mint egy hőlégballon. Csak ugye viccnek ez azért elég drága, egy ilyen korai 911-es komoly értéket képvisel.
Aztán arra gondoltam, á, ez tuti valami replika lesz, Bogár-alvázra facsavarozott műanyag kasztni. Tessék csak nézni, milyen bénám áll a fényszórója! De a sok króm alkatrész megint elbizonytalanított, azokat nem kapni a sarki Homasitában, és mivel korai Porsche-alkatrészek, biztos, hogy aranyárban mennek. Na, nézzük csak meg még egyszer! Ó, baszki, hogy nem esett le.
Ez egy tökre igazi Porsche, ezzel együtt egy filléres poén volt az építés. Mert tessék csak megnézni a videót: a napnál is világosabb, hogy valamikor a kilencvenes évek legelején készült, valami mosóporos-doboz méretű, VHS-kazettára rögzítő vállkamerával. Jó, annál talán picivel jobb a minősége, de tisztára, mint ha réges-régi home-videós tévéműsor egy részletét néznéd.
Szóval, lassan harmincéves a felvétel, akkor készült, amikor Amerikában ezek az ős-911-esek értéktelen használt autók voltak. Még Európában sem számítottak különösebb értéknek – láttam én itthon is olyat, amelyik matt feketére volt festve, a hátsó ülésének a helyén bútorlapokból kendácsolt házilagos hifiből dübörgött a lakossági techno. Magyarul valaki fogott egy ilyen bontószökevény Porschét, haverokkal belecsavarozott egy lowrider-szettet, és villogtak a haverokkal a csajok előtt a péntek esti drive-intől autósmoziig krúzolgatás közben.
Gyors kereséssel meglett a kétperces videó is a youtube-on, aminek a kommentjei közt megjelent Brian H. Escobar, az egyik állítólagos szereplő is, aki alátámasztotta a sejtésemet: valamikor 1990-92 körül készült a videó. És azt is elmesélte, hogy később a tulaja eladta a Porschét, de előbb még kiépítette a lowrider-szettet. És hogy az új gazdája mit csinált az én szememben legszebb, króm lökhárítós 911-essel, ami manapság egy sarokház értékét képviseli? Igazi menő Porschét faragott belőle, üvegszálas idomokat ragasztott-csavarozott rá, és tűzpiros 930-as Slantnose/Flatnose-zá alakította. Igen, az a széles kasznis, lapos orrú, bukólámpás kocsi, nulla krómmal. Ami ha eredeti, igazi Slantnose, szintén vagyonokat ér manapság, de ez ugye egy házi barkács. Egy jó eséllyel rommá taknyolt, üvegszálas műanyagokkal megszentségtelenített förmedvény.
Na, innen nézve a lowrideresítő srácok semmi durvát nem csináltak, még a leghardkórabb eredetiségbuzi Porsche-rajongó is csak megsimogatná a buksi fejüket. És én meg azt mondom, hogy olyat csináltak, amit talán soha, senki más. És igenis, hogy jópofa dolog a latinó autótuningot egy ilyen öreg német sportkocsival mixelni. Nyakamat rá, hogy ha még létezne ebben a formában a kocsi, még a Porsche is felhasználná kiállítási tárgyként, mert annak ékes bizonyítéka, hogy mennyire sokféleképpen tudja megragadni az emberek fantáziáját ez az idén hetvenéves hevített-Bogár.