Én lennék az utolsó, aki bárkire követ vet, amiért indokolatlan pénzt költ kerékpársportra, hiszen nem is olyan rég, még lényegesen többért vettem bringát, mint amennyit az autóm ért. 5–6-700 ezerért vásárolt profi kerékpáron ugyanúgy nem szabad fennakadni, mint a 800 ezres gamer PC-n, a 2 milliós Snap-On Tools szerszámszekrényen, vagy a milliókért vásárolt fotós felszerelésen: ha valakinek ez a heppje, megéri, hiszen ideális esetben az anyagi javak kiszolgálják a felhasználót - bár nyilván minden területen vannak, aki csak a presztízs miatt veszik a felszerelést.
A Škoda Mtb 29 Fullt viszont nem tudom megindokolni 1,5 millióért, és higgyék el, nem azért, mert szűklátókörű vagyok. Skodáék a Superior nevű cseh gyártó termékét matricázták át, és a skodaság itt ki is merült. Guszta a szénszálas felső csőre nyomott Skoda-zöld dekor, de valahogy az eredeti Superior XF 979 TR-hez mért 400 százezres (!) felárat nem éri meg. Ez egy all mountain bringa, vagyis könnyű, általános terepes felhasználásra szánják, felfelé legalább olyan szórakoztató, mint lefelé. A váz és a villa is 13 centis rugóúttal bír, és emelés nélküli kormány van, utóbbi elég széles a biztonságos irányításhoz.
Terepen a 29 colos kerék a legnagyobb előny, hiszen ezek könnyebben átgördülnek az akadályokon, a DT felnik baráti súlya miatt nem is olyan nehéz forgásba hozni őket. A papírforma érvényesül is, ahol a saját bringámmal trükközni kell, ott ezzel lényegesen könnyebben másztam fel, leginkább azért, mert a geometria miatt nem kell küzdeni az első kerék földön tartásával, nem akartam folyton hanyatt esni.
Ez egy 2x10-es hajtás, vagyis a hajtóművön kettő, a hátsó agyon tíz lánckerékkel variálhatunk. Ennyi pénzért viszont már tényleg illene egy nem szérián kívüli, hanem mondjuk Shimano XT hajtóművet beépíteni. A váltás minőségével alapvetően nem volt gond, a legrövidebb áttételen csak a tapadás és a fáradás jelenthet akadályt a mászásnak. A fékek viszont már Shimano XT-k, amelyek ár/érték arányukat nézve talán a legjobbak, ennél lényegesen komolyabb, lejtőzésre szabott bringákra is szerelik. Amíg nem terheltem meg durván az egyik kedvenc lejtőmön, nem is volt baj, viszont ha az ember lefele is akar haladni, akkor érdemes a gyári gyantás betétet fémesre cserélni, vagy egy nagyobb féktárcsát feldobni, de aki tutira megy, inkább mindkettőt. Olyan ez, mint az autóknál, a fék sosem lehet elég jó.
A futóművel viszont nem jutottam dűlőre, ez az ipar egyik vezető gyártójától, a Rock Shoxtól érkezik, viszont ez a Reba RL villa eléggé a modellcsalád aljáról jön. Nincs sok állítási lehetőség, a kormányra épített karral zárható a mozgás, ezen felül a húzó fokozati csillapítás és a villa előfeszítése hangolható. Utóbbi - mivel levegős villáról van szó - levegő ráfújásával, a becsúszószáron lévő skála még segít is megtalálni az ideális értéket. Ezzel még nem is lenne baj, de gyanús, hogy a villában még az ork-takony állagú gyári olaj lötyögött, ezért nagyjából lehetetlen jól beállítani, sokszor éreztem azt, hogy komolyabb tempónál a villa már nem tud mit kezdeni a tereptárgyakkal, és csak pattog a kerék lefelé a lejtőn.
A tesztbringát nem kaptam szét egy olajcserére, de van rá esély, hogy egy töltet jobb minőségű olajjal javulna a dolog. A rugóstag ellenben egész jól működik, a Monarch is zárható, ha nem akarjuk az erőt felesleges olajpumpálgatásba ölni, és összességében lényegesen jobban mozgott a bringa hátulja mint az eleje. Elmés maga a lengőkarrendszer is: a hátsó vázháromszögbe egy ilyen himbarendszernél kéne még egy forgópont, de inkább úgy vékonyították el a könnyűfém támvillát, hogy meghajoljon berugózásnál, ezzel megspórolva két csapágyat.
Érthetetlen, hogy miért nincs dropper, vagyis leengedhető nyeregcső a bringán, főleg, mivel az alapot adó Superioron van. Egy lelkes hobbistának ez rengeteget segítene, hiszen az emelkedőn a magasabb nyereg az ideális, míg lejtőn az alacsony. Az ilyen rendszerrel szerelt bringákon elég egy gombot nyomni a kormányon, a Superiornál viszont le kell szállni. A Skoda helyében egy ilyet még mindenképp adnék a bringához, egy 50-60 ezer forintos Rock Shox Reverb csak belefér a 1,5 milliós árba.
Őszintén ajánlani viszont ezzel együtt sem tudnám, mert ez ebben a formában ordas nagy lehúzás, ha csak azt nem tekintjük értéknek, hogy ugyanolyan logó van a bringavázon, mint az autónkon. Akinek ilyen szintű bringára van szüksége, megkaphatja olcsóbban is, de ha mindenképp ennyi pénzt akar bringára költeni, ennél sokkal jobbat is vehet 1,5 millióból. Főleg azért abszurd az árazás, mert például az egyik legjobb ma kapható all mountain bringa, a Young Talent Jeffsy 740 ezer forintért rendelhető meg, frissebb geometriával, jobb alkatrészekkel, és főleg: leengedhető nyeregcsővel. Ezek ismeretében a Škoda Mtb 29 Full csak egy válasz a kérdésre, amit senki sem tett fel. Na jó, jól mutat az Octavia Scout tetején.