Majdnem megvolt az első elkapása a SpaceX rakétavadász hajójának

2019.01.31. 15:04
9 hozzászólás

Ott tart az űrtudomány önbizalma, hogy a SpaceX képes egy hatvan méteres hajót küldeni az óceánra, hogy egy maga fölé tartott hálóval elkapjon egy a légkörből kilőtt, százsok kilométerről visszaeső orrkúpot. Őrülten hangzik? Semmivel sem őrültebbnek, mint autót lőni az űrbe és azon már túlvannak.

SSO-A-Mr-Steven-livestream-SpaceX-c-2-1

Lassan egy éve már, hogy a SpaceX kilőtt egy Tesla Roadstert az űrbe, ami most is ott kering a hideg sötétben valahol a Nap és a Jupiter között. Ha ebből az egész rakétaforradalomból csak az autós szál érdekelt, neked ott már véget is ért a történet, pedig Elon Musk űrcége azóta is szorgosan lőtte ki és hozta vissza a rakétákat. Igaz, Falcon Heavy-t azóta sem, de újrahasznosítható Falcon 9-es rakétából többet is. Ennek a spórolásra épülő üzleti modellnek az egyik fontos szereplője lehet a jövőben Mr. Steven, a négykarú hajó, ami egy 3700 négyzetméteres öleléssel várja vissza a rakéták raktérborító elemeit. Egy friss tweet szerint nemrég majdnem sikerült neki a csoda. Íme:

A rakéták szénszál-alumínium orrkúpjáról van szó, ami a légköri súrlódástól védi az orrba pakolt hasznos terhet. Miután a rakéta kiér a légkörből, ez a két darabból álló borító elem szétnyílik, és két darabját a gravitáció visszahúzza az óceán felé. Így volt az összes SpaceX-küldetésen, köztük a tavalyi teslás bulin is. Ez volt az a pillanat a közvetítésben, amikor 115 kilométer magasan kinyíltak és kirepültek a rakéta orráról: 

tesla az űrben.gif

Mint az űriparban bármi, ezek sem olcsó holmik: hatmillió dollárba kerülnek minden egyes kilövésen. A Space-nek a Falcon 9-esek átlagos kilövési költségét már sikerült hatvan millió dollár alá lenyomni, ennek tizedét még megspórolnák, ha a jövőben nem kéne mindig új orrkúpelemeket gyártaniuk. Ez az egész fillérbaszósdi nagyon unortodox a rakétaiparban, de Muskot idézve: Ha azt látnád, hogy hatmillió dollár zuhan az óceán felé, nem próbálnád meg elkapni? Naná, hogy megpróbálnád! A hálóba érkezés lenne a biztos módszer, de amúgy volt már több finom vízbe érkezés, ami után egész jó állapotban sikerült kiemelniuk a kúpelemet. Utóbbi viszont csak a szerencsén múlik.

Egyben maradt kúpelem az óceánon
Egyben maradt kúpelem az óceánon

Ahhoz, hogy egyáltalán a lehetősége meglegyen egy sikeres elkapásnak, már odafent, a levállás után terelni kell a kúpelemeket. Saját kis fúvókái vannak a 800 kilós héjnak, amivel egész jól be tudják célozni, hogy hova ejtse le az ernyője. Így már nem is tűnik annyira nehéznek, hogy nagyjából egy helyen legyen hajó és orrkúp, de még ott van nehezítő körülménynek a szél ereje és a hajó rugalmatlansága. Ahogy a fenti videón is látszik, a legutóbbi teszten kevésen múlt, hogy meglegyen az elkapás, de ezen a január eleji teszten se voltak messze tőle.

Pár hónapja megnégyszerezték a háló méretét, de még mindig nem sikerült nekik a tudománytörténelmi pillanat, az első elkapás. Pedig ez csak a kezdet, a folytatásban megpróbálnák ugyanezt más elemekkel is, például a Dragon űrhajóval. Mr. Steven a nyugati-parti sikertelen próbálkozások után a napokban áthajózik Florida környékére. A Falcon Heavy következő, márciusi kilövésén már lent várja a kúpokat. Hogy mikor lesz meg az első fogás, főleg, hogy mikortól megy készség szinten a dolog, még a SpaceX-nél se tudják.

Ez a nyilvánosság előtt zajló kudarcsorozat nagyon hasonlít arra, ahogy a visszatérő Falconokkal szívtak éveken át, mire sikerült először épségben leparkolni őket. 

Tavaly februárban meg ugye már szinkronban is ment:

spacex-falcon-heavy-double-landing.gif