Teljesen biztos voltam benne, hogy olvasóközösségünk teljes (és jogos) megvetése fog sújtani minket, amiért színt vallottam/tunk: a szerkesztőségből többen is izgulunk a Toyota Previára, a Ford Crown Victoriára, de még a Fiat Multiplának is van házon belüli fan-clubja. Teljesen érthető lett volna, ha a nép szánakozó hozzászólásokkal tömte volna meg a kommentablakot. De nem. Sőt! Mit sőt, egyenesen sőt, mi több: vannak csajok, akiket egy Multipla kulcsának pörgetésével fel lehetne szedni!
A kommenteket átfutva világossá vált, nem tehetem meg, hogy a legcsodásabbakat ne szemlézzem. Némelyik típus esetében nem is értettem, hogy került a felsorolásba, de aztán rájöttem, nem mindenki szocializálódott a nyolcvanas évek trafikárui és játékai közt. Mert aki igen, annak természetes, hogy AKAR egy Matra Ranchót. Szinte az összes kisautó gyártó csinált Matra Rancho modellt, és emlékeim szerint még magyar kisipari koppintás is volt a polcokon. Aki akkor volt gyerek, naná, hogy akar egy Ranchót, beleégett a tudatalattijába. A többiek meg azt se tudják, hogy létezett, mert még az előtt elporladt a karosszériájuk, hogy bontóba vitték volna őket – a roncstelepre induló trélereken csak a műanyag lökhárítók, sárvédő szélesítések maradtak, a többi leperget út közben a platóról.
Elhangzott a Toyota Corolla 4WD kombi is. Erre csak azt tudom mondani, hogy könny szökik a szemembe, mikor eszembe jut a hátsó ajtó kilincse a rendszámtábla mellett, a fura oldalablakok, meg úgy általában az egész kocsi. Kicsit olyan, mint egy japán Matra Rancho, csak ez tényleg alkalmas némi off-roadozásra.
Barkas? Hát ki ne vágyna egy Barkasra? A keleti blokk legcsinosabb kisáruszállítója, ráadásul roppant praktikus is – szerintem nem csak szebb, mint egy Transporter, de mivel a motorját és a hajtását is elöl hordja, sokkal jobban pakolható. Én már csak tudom, volt Barkasom – talán még lesz is. Az biztos, hogy komoly rajongótábora van itthon és külföldön is a típusnak, az árak szépen szöknek felfelé.
Volt, aki felvetette, hogy ő bizony egy elektromosra átalakított Barkasra vágyik. Most mondjam, hogy az már nem is különleges, modern perverzió, hanem rendes oldtimer-dolog, hiszen Magyarországon már a hetvenes években létezett ilyen ős teher-Tesla?
Az amerikás perverzek AMC Pacerre és Gremlinre vágynak – és ezt is teljesen meg tudom érteni, különösen a Pacert. Az világos, hogy Amerikában ezek a maguk idejében inkább voltak ciki, mint menő autók, az se lehetett véletlen, hogy a Wayne’s Worldben ilyen csótánnyal verettek a srácok. De emlékszem, a nyolcvanas években, itt Budapesten egy ilyen buborék-fenekű autó nagyon is menőnek tűnt, bele is égett az agyamba az első, amit a belvárosban láttam.
És hát a Previa, ahogy r1attee13 emlékeiben él: „Previa-ról csak egy sztorim van, de mindent elmond: Huszon-pár évvel ezelőtt, a jelenlegi feleségemet kísérgettem (ún. "sétáljunk egyet, aztán meglátjuk hol kötünk ki"), mikor elsétáltunk egy, ha jól emlékszem bordó mellett. Csak annyira bámultam meg, hogy a második-harmadik lépésnél eltűntem a lakóházak előtt kiásott munkagödörbe... Egy kb. 30 cm széles, és ki tudja milyen hosszú, az egész lakótelepen körbe ásott gödörben... :)”
Első generációs Multipla (természetesen most az új Multipláról beszélünk, nem a farmotoros veteránról) is sokaknak bejön, de hogy konkrétan csajozni lehessen vele, azt szerintem senki nem gondolná. Pedig… Mondjuk Katalin Prdi több nekifutással felsorolt még pár típust, amikre őrülten vágyik, szóval nem csak a Multiplások indulhatnak nála jó esélyekkel:
„ Baráti sörözések során rendszerint valakinek az orrán jön ki a sör, mikor bedobom az elcsépelt alap igazságot, miszerint engem fel lehetne szedni egy limezöld egyes Multiplával. Van, aki sokadik hallásra is így reagál. Mostanság meg tetszik a platós Actyon is
Jajj, meg valamelyik este rágerjedtem a Zasti/Yugo cabriora, és a 90 után műanyag lökösös kispolszkira
ÉS MAJDNEM KIHAGYTAM!!! Nullkilométeres UAZ! Lehet kapni Bakancslistás tennivaló: beletenni az első kilométert egy UAZ-ba!”
Kicsit sem lepődtünk meg, hogy a listán felbukkant minden idők legrútabb Pontiac-je, Mark DrCs vágyik egyre:„ Hónapokig nézegettem az egyetlen Pontiac Aztek -ot a hahu-n. Mondjuk épp a Breaking Bad-et néztük akkoriban folyamatosan. ”
Sztancs Tibor Zoltán gyakorló, fekete öves autó-perverz: „ SsangYongok (az összes), Kia Opirus , Daewoo Leganza , régi szocik, az USA-autók A-tól Z-ig, és mostanság egyre inkább kezdek a Lynk & Co . autóira is rákívánni. Jól mutatnak a fotókon, várom őket. Kisautóban meg kezdettől fogva bejön a Tata Indica és a kombi változata. ”
Repkedtek a Renault Avantime -ot és Vel Satis-t emlegető kommentek, többen is gyenge érzelmeket táplálnak a Chrysler PT Cruiser iránt (ezzel a mi saját szerkesztőségi PT-nk is így van, nem csak a névrokonság miatt szimpatizál Papp Tibi a PT Cruiserrel ).
Nem egy és nem két olvasó emlegette a békalámpás Ford Scorpiót , mint perverz vágyaik tárgya. Nekik van egy nem túl jó hírem: nem lesz könnyű valóra váltani álmaikat, olyan elektromos kupleráj mára már szinte mind, hogy villanyász legyen a talpán, aki rendet vág a tönkrement kábelkötegek közt. Tudom, mert vettem egyet motor-donornak, és minden indításra produkál valami új elektromos hibát.
Mindannyiunk Novoth Tibije is beszállt ám a licitbe: „Én egy első generációs Honda Insight-ot kívánok, mint nyomi autót, pedig nem kedvelem a Hondákat." Jó látni, hogy egy Novoth Tibi is tud vágyni perverz autóra – ez egy kis gyógyír mindannyiunknak, mert ha neki is vannak ilyen lucskos álmai, nekünk miért ne lehetnének?
És ezzel meg is érkeztünk a japán furaságokhoz. Jagodics Ádám: „Egyszer láttam egy Nissan Cube-ot egy ázsiai faszi vezette (mily meglepő??) azóta akarok egyet” István Borsos: „Scion xB, de nagyon!”
Semmi meglepő nem volt abban, hogy előjött a Nissan csodálatos triumvirátusa. A Nissan Figaro sokunknak nagy kedvence, Csikós ki is próbált egyet. Aztán ott van még egy fura jószág: ha igazán KIS áruszállítóra vágyik az ember, az S-Cargo a tökéletes választás – ki a fene gondolná, hogy ez is csak egy Micra, pont úgy, mint a Figaro, vagy a trióból a legnagyobb kedvencem, a Pao.
Azt már most, fénykép keresgélés közben tudtam meg, mert eddig valamiért kimaradt, hogy a jól ismert hármas közös őse a Be–1 nevezetű, szintén Micra-leszármazott. Elképesztő, hogy a japán belpiacon már 1987-ben létezett ilyen retro-kisautó. És ami igazán megdöbbentő, hogy az orra nagyon emlékeztet a bő tíz évvel fiatalabb VW Lupo elejére, a feneke meg mint ha a Fiat Brava hátsó lámpáihoz adott volna ihletet.
A furcsa japánok felsorolásának még nagyon nincs ám vége. Amikor elolvastam Kürtfalvi Ákos lényegre törő kommentjét, felsikoltottam. Mert hogy hát persze, hát hogy a bús francba is maradhatna ki az Isuzu Vehicross? Imádom, azonnal kellene.
Berei Zoltán Róberthozta fel azt az autót, amire egy pillanatig sem számítottam, pedig vagy két hétig ebben a vászonruhás bálnában éltünk Rézmányival: a Nissan Murano CC.
A végére hagytam a legkedvencebb kommentemet. Aki látott már japán belpiacos luxus-kisbuszt, megérti, miért talált be VF2A hozzászólása. Ezekhez a kisbuszokhoz képest Orbán Viktor kék villogós, sötétített ablakos Transportere egy lepusztult, fapados melós kocsi. Tessék csak elolvasni a kimerítő kommentet, kattintani a linkeket:
„Teljesen betalál a Previa, de bevallom, nekem nem elég. Mert nekem igazából egy Lite Ace kellene, de nagyon. Egy kicsit másképp: [link]
De most őszintén: 6 ablakos panoráma tető, barna belső, TEMS aktív futómű, 1:2.566 felező kézi féltengelyzárral, SUV-okat alázó, és sok terepjárót megszégyenítő terepszögek, automata váltó, variálható beltér, és az elengedhetetlen japán tolató tükör a hátsó ajtón. Szigorúan csak jobbkormányos kivitelben.
De nem is tudom... Ott van a Hiace Super Custom 4WD, bordó(!) belsővel, beépített gyári teafőzővel és jégkockakészítővel. Mindezt a legszebb japán halványzöld digitális műszerfallal, memóriás üléssel és kormánnyal, a 80-as évek végétől: [link]
Természetesen gyári, elektromosan mozgatható függönnyel és tolóajtóval.
Ja! Az megvan, hogy a japán mentős változat gyárilag V8-as benzinest kapott? (1UZ-FE) Egy Hiace! :D
De igazából az összes japán belpiacos kisbusz nagyon kéne, Mitsubishi Delica Super Exceed 4WD (L300,[link]), Space Gear V6, Toyota Grand Hiace, Nissan Elgrand, Mazda Bongo meg a többiek.
Remélem nem leszek kirakva a linkek miatt, de itt még pár idevágó oldal:[link][link](sok-sok japán nyelvű belpiacos prospektus, akár a 70-es, 80-as évekből is!)”
Hát már hogy a fenébe lennél kirakva a linkek miatt, kedves VF2A? Könnyeimen és kicsorgó nyálamon csúszva rebegek hálát minden egyes linkért. Elképesztőek ezek a kocsik – már várom a pillanatot, amikor valamelyik államférfink vagy oligarchánk rádöbben, hogy motorosan mozgatott csipkefüggöny nélkül nem ér semmit egy tárgyalóbusz.
Te is vágysz egy csőrös Ssangyong Korandóra (én igen), vagy egy japán belpiacos Autozam AZ–1 a titkos álmod, esetleg egy Volkswagen Fridolinnal képzeled el a mindennapjaidat? Gyere a kommentblakba, mesélj róla – ez egyfajta terápia. Meg aztán, ha hasonlókkal találkozhatsz, talán a végére kiderül, nem is te vagy a perverz, hanem mindenki más.