Öldöklő harc: Hispano, Suiza ellen

2019.03.03. 13:06
0 hozzászólás

Hispano-Suiza márkanéven több mint nyolcvan éve nem készült autó. Egy ismert formatervező 2010-ben leporolta és használni kezdte, de lehet, hogy rosszul tette. Most huzakodhat a néven egy spanyol céggel. A különös végeredmény: sok évtized szünet után egyszerre két Hispano-Suiza márkájú autó mutatkozik be, ugyanakkor, ugyanott.

Erwin Leo Himmel neve az autóiparban nem teljesen ismeretlen. Karrierje ismertebbik részét az 1990-es években a VW-nél és az Audinál töltötte. Komoly része volt az utolsó Audi 100-as, az első generációs Volkswagen Touareg és az Audi Quattro Spyder tanulmány megtervezésében. Később, független konzultánsként besegített a Subaru Tribeca tervezésébe, az utóbbi években azonban, ha tervezett is autókat, a neve nem igazán forgott. Részint talán azért is, mert közel egy évtizede saját sportkocsiján dolgozik: a Lamborghini-technikára épülő kétajtós sportkocsival először 2010-ben találkozhatott a közönség, Hispano Suiza néven. A bajok is akkortájt kezdődtek, azzal, hogy körbeszaladt az interneten a patinás márka feltámadásának híre.

A Hispano-Suiza atyjaként a svájci mérnököt, Mark Birkigtet szokás emlegetni, aki a spanyol Jose Maria Castro Fernandezzel társulva alapította a márkát (innen a márkanév is, amely spanyolul annyit jelent, hogy spanyol-svájci). A cég fennmaradását azonban egy másik spanyol férfi, Damián Mateu biztosította, aki 1904-ben befektetett a vállalkozásba, megmentve a csődtől, és lehetővé téve további harminc év luxusautó-gyártó karriert. Hispano-Suiza autó 1936-ban készült utoljára, Mateu úr is halott 1935 óta, de egyik örököse a márkanév birtokosának vallja magát, így 2010-ben pereskedni kezdett. Miguel Suqué Mateu, a néhai befektető dédunokája a katalán kaszinó- és szórakozóhely-üzemeltető cég, a Group Peralada tulajdonosa. Korábban nemigen volt dolga az autógyártással, sőt, a családi márkával sem, azon túl, hogy a spanyol Hispano-Suiza klubot ő tartja fenn. Ám úgy néz ki, meglátta a lehetőséget Himmel kezdeményezésében.

Kilenc éve egyből a svájci bíróságra ment, és azt követelte, hogy ismerjék el frissen alapított vállalkozása, a spanyol La Hispano-Suiza Fábrica de Automóviles SA kizárólagos jogát a név használatához, tiltsák el Himmelt a további illegális névhasználattól és kötelezzék kártérítés megfizetésére. A svájci bíróság nem találta megalapozottnak a keresetet: először 2012-ben utasították el, majd 2014-ben megítéltek 35 ezer eurót – azt az összeget, amit a spanyol cég addig egy szabadalmi jogi iroda munkájáért kiadott – végül 2017-ben a svájci Legfelsőbb Bíróság is elutasította a követelést.

Bár eléggé valószínű, hogy Mateu úr eredetileg csak némi pénzt szeretett volna Himmel vállalkozásából kipréselni – amely a Hispano-Suiza Automobilmanufaktur AG. nevet viseli – úgy néz ki, most már presztízskérdést csinál belőle, hogy érvényesítse vélt jogait a márkanév kapcsán. Ezért saját autót mutat be Genfben: a Carmenről egyelőre annyit tudunk, hogy elektromos hajtású lesz, elegáns, múltidéző vonalakkal, és ha hűek maradnak a márka hagyományaihoz, lélegzetelállító árcédulával. Ugyanakkor a Himmel-féle Hispano-Suiza sportkocsi is visszatér, ha lehet, még drámaibb formatervvel és több mint 1000 lóerős motorral.

Ami a jogvitát illeti, az az érzésem, folytatódik majd az iszapbirkózás. Miguel Suqué Mateu nyilván kamatostul szeretné viszontlátni a pereskedésbe ölt kisebb vagyont, viszont Himmel vállalkozása áll jobban, azzal, hogy Spanyolországban, Németországban, Franciaországban, Európában és Szingapúrban már megszerezték a Hispano-Suiza névhasználati jogát. Bizonyíthatóan elkezdik a Maguari HS1 GTC gyártását, így közel jutnak hozzá, hogy az Egyesült Államokban is megkapják a védelmet. Ugyanakkor a spanyol cég minden eddigi védjegy-kérelme függőben van.

Fontos szereplő lehet még a vita eldöntésében a Safran SA, a francia repülőgéphajtómű-gyártó óriásvállalat, amely a Hispano-Suiza repülőgépmotor-gyár jogutódja, bár kérdéses, hogy egy ilyen multinacionális vállalat egyáltalán hajlandó lesz-e tudomást venni a két, egyelőre szabad szemmel alig látható autógyártó vállalkozás tyúkperéről. Ugyanakkor érdekes lesz látni, hogy az idei Genfi Autószalonon két Hispano-Suiza stand áll majd két izgalmas sportkocsival, és mindkettőnél azt hallhatjuk majd, hogy csak az övék az igazi.