Pénteken megnyílt az AMTS, és már az első napon meglepően nagy volt a forgalom, a hétvégére meg még nagyobb emberroham várható a Hungexpón. Az autóval menést csak az erős idegzetűeknek ajánlom. De ha már bent vagy, megkapod, amire vágysz. Egyértelműnek látom, hogy először a Totalcar standjára jössz el, Hangyászt szagolgatni, meg a Szuti-féle, cirka 500 lovas Celicát megnézni, amely 1:56-os időt megy a Hungaroringen. Ez azért nem gyenge. A TC Tuned Classics válogatás két autója is itt van, tehát irány az A pavilon 1-es standja, íme a képek, egy lapozható galériában:
Az A pavilon szépségeiről csináltunk külön anyagot. Az épület túloldalán egyébként, pont a standunk mellett kilépve az ajtón a drift-területbe botlasz. Szép időben az ember kicsit elunja a pavilonok mesterséges fényeit, basszusban gazdag és oxigénben szegény légkörét, ilyenkor pont jó szippantani egyet a friss égett gumiból. Van drifttaxi is, szerintem a tapasztalatlanok hozzanak váltó alsóneműt. Vagy nem?
Érdemes azt is megnézni, ami a hátteret adja: a drifterek boxait. Mit mondjak, itt gyorsan lőttem pár fotót, köztük a kedvencem, a 300 ló környékére felhúzott W124-es dízel Merci, minimalista belsővel. Errefelé a downsizing ismeretlen szó, általában egy nagy motorra tesznek egy még nagyobb turbót, praktikusan teherautó-méretben. De van itt minden trükk, irtózatos könnyítések, beépített sűrített levegős emelő, mint a Nascarban, ellenben viszonylag ritka, hogy a kipufogó az autó hátulján pufog ki. Elvégre minek cipelni azt a sok csövet? Íme a galéria, katt a képre!
Ha csendre vágysz, egyértelmű választás a G pavilon, ahol főleg új autók vannak, lányegében az összes aktuális, viszonylag új típus megtapizható.
Szintén a G-ben található a Magyarok a világ járműgyártásában kiállítás, traktorokkal, hajókkal, úthengerrel és még ezerféle érdekességgel kiegészítve, de itt van a már általunk is bemutatott Renner traktor is, amellyel talán újraéled a magyar traktorgyártás.
A pavilonokban látható tuningvilág után kicsit fura lehet a G pavilon villanyautós összeállítása, ahol még a Tesla Model 3 is megnézhető. De itt vannak a komoly dolgok, az Audi elhozta az E-tron Quattrót és kiszerelve a villanymotorjait is, hiszen ezek Magyarországon készülnek, a győri Audi-gyárban. A gyár teljes palettája megnézhető itt, a TT-től a Q3-ig, mint megtudtam, az A3 szedán lassacskán kifut és a gyártása átkerül Ingolstadtba, akkora az igény a Q3-ra.
A magyar importőrök közül a VW dobta a legnagyobbat, elhozták az I.D.Crozz nevű tanulmányt, amelyet ugyan 2017-ben mutattak be, viszont már nagyon a nyakunkon az első elektromos ID modell 2020-as piaci megjelenése. Állítólag egymillió euróra biztosították az amúgy valóban működőképes prototípust, amelybe be is ülhettünk. Nagyon érdekesen minimalista a belseje, szinte alig van szerelvényfala, csupán a kormány és egy lebegő képernyő van a vezető keze ügyében.
Úgy tűnik, gátszakadás előtt áll a villanyautó-piac, már ha lesz elég akku ahhoz, amit a VW illetékesei mondanak: 2025-ig 25 elektromos modell jelenik meg, erre a programra 30 milliárd eurót költ a csoport. Ez felfoghatatlan pénz, forintban csak 9 billió 330 milliárd, egészen pontosan, mert épp erős a forint. Nyolc gyárat alakítanak át villanyautó-gyártásra világszerte, de nemcsak erre költenek, töltőhálózat is épül, tehát az infrastruktúrát is fejlesztik. A Volkswagen I.D. modellek az MEB platformra épülnek, alapból hátsókerekes kivitelben, az erősek meg összkerekesek lesznek. Ha igaz a jövő, akkor már most látjuk azt itt, az AMTS-en: a villannyal közlekedünk, a benzinnel meg ökörködünk. Annyi mindig lesz a világon belőle, hogy kijöjjön belőle egy kis drift. Végülis a lovakkal is ez történt akkor, a mikor az autó a hódító útjára indult.
A G pavilonban a századik szülinapját ünneplő Citroën dobott még egy nagyot: szép kis történelmi sort raktak ki. Az első autó, egy Type A pontosan százéves most, ez a legeslegelső Citroën, amiből bő 24 ezret gyártottak. A kiállított, restauráltalan autó egyébként saját lábán állt be a csarnokba, és állítólag tavaly még jártak vele horgászni. De van itt minden: DS 21, CX, Ami 6, Traction Avant, BX, soroljam. Én kiraktam volna még egy XM-et is, de így is gyönyörű a kollekció.
A végére hagynám az AMTS-ről a személyes kedvencemet, amely egy PT Cruiser. Sajnos én elfogult vagyok, mert egyezik a monogramunk, pedig sokak szerint ciki az öregecskedő Chrysler. Ez a példány az olasz PT-rajongók klubjától származik, nehéz azt is megmondani, hogyan került rá vakereszt alakú tükör, western-jelelgű bőr belsővel és hasonlók, de tudjuk ezt be a művészi elme szabad szárnyalásának.