Romániából, veteránt, lábon?
A Brassó-expressz gyorsabban megérkezett, mint a Ponton Svédországból, de az is igaz, ez egy gondos tulajtól került mostani gazdáihoz, pontosabban családon belül maradt. Meg hát modernebb konstrukció, mint Csikós (ex)púpos Mercije. De dolog azért lesz vele.
Eladtam, eladtam, ELADTAM!
Megvették a Pontont. Tőlem. Essenben. Itt a zsebemben az előleg.
Mikor megláttam a videót, azonnal magaménak éreztem a dolgot. Már hogy a francba ne érezném, mikor az első autós emlékeim egy ilyen 1300-as Daciához fűződnek, apámék második kocsija volt a sárga, 1975-ös dákó. Az az autó nagybátyámhoz került Kiskőrösre, mikor a Merkur meghozta a következő, már korallpiros 1300-ast (ugyanolyat, mint a videóban látható, csak hát ugye pirosban), aztán én a kétezres évek elején visszavásároltam, hogy majd gatyába rázom.

Jártam vele keveset, aztán ki lett pakolva, szereztem az Index fórumon a Dacia TLX Fan Clubosok segítségével pár javítóelemet, meg bontott cuccokat, és a drága Mester, az oldszkúl lakatos, csinált hozzá egy forgatót, és kilakatolta, de úgy alaposan. És itt megállt a sztori, a kocsi azóta is a forgatón várja, hogy felszívjam magam, illetve hogy találjak egy alkalmas műhelyt a XVI. kerület környékén, mert ezt az udvaron nem fogom tudni összelegózni.

Csak nemrég fedeztem fel magamnak a Dacia 1300-1310 csoportot a facebookon – talán azért is ajánlotta a FB, mert Prokee (aka Prokop Gábor) most épp nem trabantozik, hanem egy baráti 1310-est masszíroz a messzi Meissenben, és aktívan osztja is róla a friss képeket és videókat. És egyik nap a csoportban feltűnt az alábbi videó. Egyszerűen minden mozzanata kincs, tele olyan érdekességgel, amit a ma jogsit szerzők még a magyarázattal együtt sem biztos, hogy megértenek, átéreznek.
Fogadjunk nem tudod, hogyan született a Trabant!
És az megvolt, hogy két generáció kellett ahhoz, hogy a tervezők belássák: a csomagtartónak kéne nyitható fedél is? Titkok a duroplaszt-bombázó múltjából.
A sztori az, hogy Soós Róbert és édesapja, Soós Zoltán elhatározza, hogy elhozzák nagypapától, Brassóból a család 1984-ben vásárolt, 1978-as Daciáját, és majd apránként felújítják, eredetihez közeli állapotába hozzák. Bő hétszáz kilométert kell(ene) lefutnia az öreg román autónak, hogy új gazdái háza elé parkolhasson. Azoknak, akik esetleg nem tudják, a Dacia 1300 nem román fejlesztésű kocsi volt, a Renault 12 licencét vásárolták meg még a hatvanas évek végén, és 1969-től gyártották évtizedeken át, a modernizált verzióit még 2006-ban is készítették.
A nyolcvanas években a Daciák minősége sok esetben kritikán aluli volt, Ceaușescu bosszújaként emlegették azok, akiknek a román fos szóösszetétel túlságosan is vulgáris volt. Érdekes, hogy ugyanezeket az autókat Romániában imádták, megbízhatónak és strapabírónak tartották, ennek is köszönhető, hogy a rendszerváltás után a nálunk bagóért mért Daciákat szervezett román neppercsapatok vadászták le és szállították az őshazába.
A cikkben szereplő autóval is találkozhattok a május 19-i Parkoló Parádén!
Készülj, már úton a következő Parkoló Parádé
A motorépítés hazai világsztárja, Dr. Hanula Barna járja körbe a villanyforradalom témáját a színpadunkon. A Mesterkurzus persze megint csak egy lesz a rengeteg program közül.
Egyes városi legendák szerint nem a mi igényeink voltak sokkal magasabbak a román autósokéhoz viszonyítva, hanem egyszerűen hozzánk gyengébb minőségű kocsikat exportáltak, mert egy kényszerű fizetési kötelezettségeiknek tettek eleget az autókkal, és értelemszerűen oda, ahol nem levonták a tartozásból, hanem konkrét pénzt kaptak a portékáért, a jobb darabokat vitték. Hogy tényleg így volt-e, nem tudom, de az biztos, hogy egy erdélyi ismerős nagyon szenvedélyesen védte a márkát, mikor ezt a legendát mesélte.

A túra miatt is izgi lenne a film, de ennek a kissé kopott fényezésű Dákónak a videójában olyan részleteket mutatnak meg a srácok, amiket a magyar autósok még a rendszerváltás előtt is csak hírből ismertek. Arra még én is emlékszem, hogy ha valaki Romániába, esetleg Bulgáriába utazott, tudta, az ablaktörlő lapátok/karok helye a csomagtartóban van, nem a szélvédő előtt. Aki ezt nem tudta, annak gyakorlott kezek gyorsan segítetek a parkolóban megszabadulni az értékes alkatrésztől. Ugyanez vonatkozott a visszapillantóra is, meg az összes, viszonylag könnyen mozdítható alkatrészre. Viszont csak ebből a videóból derült ki számomra, hogyan is lehetett megoldani a klasszikus legyen is meg ne is dilemmát. Mert ugye jó dolog, ha az ember vissza tud pillantani a külső tükörben (meg ugye kötelező tartozék), de minden alkalommal csavarhúzóval babrálni a parkolóban nyűgös dolog.

Aztán ott vannak azok a míves zár záró zárak, amik megakadályozzák, hogy illetéktelenek hozzáférjenek a kilincsekhez. Soha nem láttam még autón hasonlót. Ahogy elnézem, az ablaktörlő karokon is van valami okosság, és a Dacia 1300 felirat sem véletlenül van egy műanyag lapra szerelve (még szerencse, hogy ez a kisebbik felirat, a régebbi, nagyobb betűs-nagyobb számost szörnyen irigyelném, az enyémről letördeltek pár karaktert). Aztán ott van a kézműves immobilizer, a komplett műhelyfelszerelést elraktározó kis kredenc a csomagtartóban, alkatrészek és ki tudja mi minden a motortérben – egyszerűen a kocsi minden pontján van valami csemege.

És hogy sikerült-e az öreg Daciával hazajutni, hiba nélkül levezetni 710 kilométert? Nem lehet komoly kérdés ez – egy autó, aminek annyira gondos gazdája volt 35 éven át, mint ennek, zokszó nélkül lefutja a távot, még akkor is, ha csak ritkán volt használva az utóbbi időkben. A Brassó Expressz nem szorult trélerre. Ráadásul nem csak hogy eljutott Pest megyébe, de mindenki megnézheti élőben is, hiszen a terv az, hogy kigurulnak vele Soósék a május 19-i Parkoló Parádéra.
Gyertek ti is parádézni, a következő Parkoló Parádé most hétvégén, május 19-én lesz. Kérjétek el nagyapó Ladáját, Moszkvicsát, Polskiját vagy Daciáját és mutassátok meg az értő közönségnek!

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
