Hoppá, Bob Lutz megdicsérte a Teslát

2019.06.18. 17:26
10 hozzászólás

Bob Lutz-nál nagyobb karrierlovagot keveset ismer az autóipar. A 87 éves Lutz svájci létére járta végig a Big Three csúcspozícióit, azaz az amerikai autóipar három giga autógyártójánál – a Fordnál, a Chryslernél és a GM-nél – is töltött be különféle vezető szerepeket évtizedeken át. Mindezt nagyrészt Detroit jó éveiben, amikor az autógyártásnál nem nagyon volt nagyobb tisztelete bárminek az USA-ban.

3

Lutz munkásságának emléke finoman szólva is vegyes. A Chryslernél kis túlzással cégmentőnek tartják, a General Motors-nál pont a gazdasági válság idején irányította egyik hibából a másikba a céget, és közben aktív szereplője volt a Saab sírásásának. Sokak örömére egy ideje már nincs köze az autógyártáshoz, de mint annak önjelölt mindentudója, rendszeresen kinyilatkoztatja véleményét az ipar dolgairól. Nemrég leírta a japán autógyártást, de az utóbbi egy-két évben hozzánk azok a kiáltásai hallatszottak el leginkább, amikben a Teslát temette. Tavaly januárban, azaz kábé akkor, amikor a Model 3 gyártásszervezése miatt a legmélyebb poklot járták meg a Teslánál, Lutz már arra biztatta a gyűjtőket, hogy vegyenek gyorsan egy Teslát, mert mindjárt csődbe megy a cég.

Kapcsolódó
Vegyél Teslát, mielőtt csődbe mennek – mondja az ex GM-alelnök

Vegyél Teslát, mielőtt csődbe mennek – mondja az ex GM-alelnök

Jön a csőd, de az emléke legalább szép lesz – Bob Lutz megint eltemette a Teslát.

A Tesla azóta sem ment csődbe, Lutz pedig azóta sem lett csendesebb. Rendszeresen ír véleménycikkeket a Road & Track autós lapnak, aminek a szerkesztősége amúgy épp abban a michigani Ann Arborban működik, ahol friss publicisztikájának sztorija lezajlott. Itt látott meg Lutz egy vörös Model 3-at egy parkolóban és nem bírta ki, hogy ne nézze meg közelről. Nem az ez utáni pozitív csalódás volt a publijának a csúcspontja, mert – bár jól hangozna – szó nincs megtérésről. Lutz kritikájának alapja eddig sem a Teslák léte vagy a minősége volt, pusztán nem tudta elképzelni, hogyan létezhet olyan szintű befektetői bizalom, ami életben tart egy hosszú éveken át konstans súlyos veszteségeket termelő vállalatot. Annál érdekesebb viszont a sztori, amit ez a teslás találkozó kihozott az öregből.

Illusztráció. Ezt a Model 3-at tavaly fotóztuk a Párizsi Autószalonon
Illusztráció. Ezt a Model 3-at tavaly fotóztuk a Párizsi Autószalonon

A Tesla, de főleg a Model 3 Michiganben még ritka látvány. Ennek nem csak az az oka, hogy az amerikai autógyártás szülőhelyén egyelőre nem kapott rá a nép a villanyautókra, de az is, hogy az állami törvények itt nem engedik, hogy egy autógyár maga, közvetlen értékesítsen autót a vevőinek. Ez pont szembe megy a Tesla üzleti modelljével, így aki nagyon szeretne ilyet, az egy szomszédos államból tudja beszerezni, és valószínű így tett annak az autónak a tulaja is, amit Lutz körbeszagolt a parkolóban.

Szerettem volna látni a sokszor hangoztatott hanyag összeszerelési munkát, a rosszul illeszkedő ajtókat, a foltos fényezést és más megnyilvánulásait Elon Musk gyártási poklának.” Kezdi Lutz, aztán nagyot csalódott. Mint írja, nemcsak a fényezésen nem volt hiba, de az elemek is tökéletesen illeszkedtek. Úgy dicséri az autó 3,5-4,5 milliméteres, tökéletesen párhuzamos illesztéseit, hogy szinte már PR-cikk ízű az írás, aztán elárulja, miért olyan fontos ez. „Miközben továbbra is kritikus vagyok a Tesla üzleti modelljével és Musk stratégiájával, lehetetlen feladat volt a vizuális minőséggel kapcsolatban hibát találnom.” Írja a parkolós vizsgálatról az ember, aki hosszú éveken át volt az autógyártás legnagyobb hatalmú embereinek egyike, majd ugyanő írja azt, hogy a legnagyobb amerikai autógyártók tizenöt éve még simán leszállítottak olyan autókat, amiknek az egyik oldalán nyolc, a másikon két milliméteres hézagok voltak.

Lutz fiatalon, még a fordos időkben valamikor a 70-es, 80-as években
Lutz fiatalon, még a fordos időkben valamikor a 70-es, 80-as években

Lutz a Volkswagent húzta elő a múltból, ami szerinte a nyolcvanas években az első nyugati autógyár volt, amelyik japán összeszerelési pontossággal dolgozott. Egyszer meg is kérdezte Ferdinand Piech akkori vezérigazgatótól, hogy hogyan csinálják, mire a hasonlóan kellemetlen cégvezető hírében álló Piech azt mondta: „összehívtam az összes gyártásvezetőt egy szobába és elmondtam nekik, hogy hat hetük van: vagy hozzák általánosan a 4 milliméteres hézagokat vagy mind ki lesznek rúgva.” Mivel ez a vezetői stílus az Egyesült Államokban nem elfogadott, sosem próbáltam ki a módszert.

Aztán jött 2001, amikor egy negyvenéves autóipari tekergés után Lutzot visszavitte az élet a General Motors-hoz. Mivel kollektív kirúgással nem fenyegetőzhetett, kifinomultabb módszerhez nyúlt. A GM különféle autóit parkoltatta egy helyre és melléjük tette a német, a japán és a koreai konkurens modelleket. (Tök mellékes, de azt írja, összeszerelésben már akkor a koreai volt a legjobb, utána a japán, majd a német.) A gyártásvezetőket vitte autóról autóra, mire az egyik nagydarab Harley dzsekis fickó megragadta a gallérját és azt mondta, elég ebből a marhaságból! Csak mutasd meg, mit akarsz és megcsinálom neked.

Kezdetben úgy indult a történet, hogy sok idő és pénz kell majd az elvárt illesztési pontossághoz, de Lutz azt írja, kész volt megadni ezt a célért. Néhány hónap múlva aztán az összes GM-autó hozta az elvárt illesztési távolságot és még csak plusz költségigény sem érkezett hozzá emiatt. Lutz évekkel később megkérdezte a gallérját megmarkoló üzemvezetőtől, hogy hogyan csinálták, mire az elmondta, hogy szimplán csak megbeszélték az alsóbb szinteken lévő felügyelőkkel, munkásokkal a dolgot, azok meg elmondták, hogy persze, hogy meg tudják csinálni, csak addig senki sem kérte tőlük.

A tanulság? A kiváló illeszkedés és kivitelezés vezetési fókuszt és akaratot igényel, az pedig a Teslánál egyértelműen megvan – zárja a publicisztikát Lutz, amivel egyszerre dicséri meg Elon Muskot és a saját munkásságát. 

Az oldalról ajánljuk

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot
  • Közélet

Trump háborút indított, alapjaiban változtathatja meg a globális autópiacot

Trump elindította a kereskedelmi háborút. A lépés egyelőre nem igazán kedvez az amerikai gyártóknak. Sőt!

április 3., 06:00
Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je
  • Hírek

Szomorúság: ez itt a világ utolsó manuál váltós Golf GTI-je

Már eladták, és a jelenlegi állás szerint soha nem lesz több.

április 2., 17:35
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
  • Szerelem

A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története

A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.

tegnap, 18:18
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
  • Hírek

Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója

Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.

április 2., 15:31
Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító
  • Hírek

Így készül a büntetővámokra az egyik legnagyobb beszállító

A Magnának rengeteg gyára van az Egyesült Államokon kívül, amiből lehet még gond.

április 2., 16:25
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

április 2., 05:42
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
  • Hírek

Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!

Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.

április 2., 08:24
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
  • Hírek

Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el

Az esetről videó is készült.

április 2., 05:42
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

április 2., 12:22
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
  • Hírek

Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában

Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.

április 2., 10:03
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
  • Hírek

Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban

Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.

április 2., 13:27
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
  • Hírek

Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra

Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.

április 2., 08:40
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
  • Hírek

Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó

A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."

április 2., 11:01
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Honda Civic Si (1991) aukció
  • Hírek

Honda Civic Si (1991) aukció

április 2., 16:19
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50
Így reagál a vámokra a Magna
  • Hírek

Így reagál a vámokra a Magna

április 2., 11:04
BMW 120d – 2024.
  • Tesztek

BMW 120d – 2024.

április 2., 12:55
Japán Nagydíj futamelőzetes
  • Hírek

Japán Nagydíj futamelőzetes

április 2., 14:01
Red Bull kerékcsere szimulátor
  • Hírek

Red Bull kerékcsere szimulátor

április 2., 14:22