Így születnek a nagy autóversenyzők?

2020.01.13. 14:05
4 hozzászólás

Elég egyértelmű a sorsod, ha életed első tíz éve azzal telik, hogy apád ralis pályafutását követve járod a bolygót futamról futamra. Aztán amikor serdülni kezdesz, apád ralikrosszra vált, hogy ott verje végig a világot egy csapattal, aminek a vezetője az anyád. Az anyád, aki nem mellesleg szintén jó ralis volt, csak abbahagyta, miután megfogantál. Amikor meg épp nem a világ egy távoli pontján nyeled a benzingőzzel kevert port a pálya mellett apádat nézve, egy svédországi birtokon éled a gyerekéveid és vereted a földutakon bármivel, amihez odaengednek a száguldás iránti vágyadat erősen toleráló szüleid. Röviden ez Oliver Solberg háttértörténete, akiből nem meglepő módon profi autóversenyző lett 15 éves korára. Róla szól a Száguldó család (Born 2 Drive) című doku, amit te is megnézhetsz majd a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon.

oliver solberg.png

Szomorú jele az öregedésnek, hogy a gyerekkori kedvenc autóversenyzőm gyerekének hosszú eredménylistáját túrom a neten. A még minidig csak 45 éves öreg Solberg, Petter volt a kora kétezres évek egyik csodagyereke a ralisportban, ahol szinte a semmiből lett az akkor még létező, de éppen gyenge éveit élő Subaru csapat versenyzője a világbajnokságon. Két szezont húzott le a nagyfiúk árnyékában, aztán 2003-ra úgy beérett, hogy ha egyetlen pont előnyben is, de megnyerte a bajnokságot a következő kilenc évet leuraló Sébastien Loeb előtt. Finnország és Svédország már hülyére nyerte magát addigra, de az északi trió leggazdagabbjának, Norvégiának Solberg előtt futamgyőztese sem volt a rali-világbajnokságon, nemhogy világbajnoka. A most tizennyolc éves Oliver kétéves volt, amikor az apja berobbant az Imprezával a célba Walesben tizenhat éve, majd kenguruként ugrálta ki magából az örömét.

kgumu

A 2003-as után még egy erős szezonja volt Petternek, majd az egyre gyengébb Subaruval lassan kikopott a vébé elejéből. Az eredményei beleszürkültek a mezőnybe, de még a sikeretlenebb éveiben is magasan a legjobb karaktere volt a szervizparknak, imádták a nézők és az újságírók. Hírhedten nagy showman volt, két húzása még az általános világhírt is megjárta: egyszer guruló Subarujára ülve szórakoztatta a nézőket, amikor leesett róla és már csak a falba állt Imprezát érte utol, másszor pedig bácsinak maszkírozva trollkodott meg zseniálisan pár Mercedes-szerelőt. A poszthoz készülődve kitúrtam a családi archívumból egy videót, amit a 2008-as Korzika-rali egy szakaszának rajtja előtt vettem fel. Akkor már hatodik éve voltam megszállott rajongója a szőke norvégnak, első találkozónk volt ez egy rajt előtti gyűjtőben. Álltam ott lemerevedve, remegő kezemben egy gagyi kompakt géppel és vettem, ahogy a gyorsaságira hangolja magát. Valamit megérezhetett a rajongásból, mert mielőtt nekiindult, még odaintett egy barátit. Nem nagy gesztus, de más vébémenőtől sosem láttam ilyet. 

kvhh.gif

A Száguldó család 2017-ben indul. Petter ekkor még aktív ralikrossz-versenyző, a tizenöt éves Oliver pedig még épp nem az, de már nagyon szeretne a nagyok közt menni. Egy megpocakosodott, kopaszodó, nadrágbatűrt pólós Petter teríti meg az asztalt az első percekben, majd a családi vacsoránál számon kéri a Lancerével aznap egyedül autózgató Olivert, hogy mégis mik azok a nyomok az ároknál, ugye ésszel gyakorolgattál míg elvoltunk? A kamera kedvéért elhangzik a reakciókból ítélve már milliószor elrepült családi szállóige: A biztonság az első! És különben is, mosd le az ATV-t, ha már azt is összesaraztad! Így telik egy közös családi vacsora az asztalnál, ahol az ott ülők mindegyike tudja, milyen érzés százhúsz fölött eltenni keresztbe.

solberg doku.png

A film Daniel Fahre, egy Skandinávián kívül eddig nem különösebben ismert rendező munkája. Valószínű leginkább az ő érdeme, hogy a család életét követő doku végig elkerüli azt a közhelyes sportdinasztiás drámát, amiért az ilyen nagy nevű családba született gyerekeket sajnálni szokás. Hogy szegény Mick Schumacher, milyen szar is neki, hogy az apja neve nyomja a vállát. De azért a nagy vállnehézség közben úgy nyílnak előtte a ferraris tesztlehetőségek, ahogy csak a legnagyobb fiatal tehetségek előtt szoktak. Pedig Mick minden jel szerint nem egy Charles Leclerc. Oliver körül szerencsére semmi nyoma ennek a bajnokcsemetés hisztinek. Egy természetellenesen jófej kissrácnak tűnik a filmből, akinek fiatalkora legnagyobb drámája, hogy nem elég koros, hogy csak úgy, bármelyik bajnokságba liszenszet kapjon. Aztán valahogy csak kijárja a szövetségnél, hogy kevéssel tizenhat előtt megkapja az engedélyt, amivel ő lehet skandinávia legfiatalabb profi ralikrosszosa. Innen már nem egy vágyakozó külső szemlélődő a filmben, hanem egy nagybetűs autóversenyző, aki elindul a legjobbak ellen.

bet.png

Oliver úgy üli meg első versenyén a hatszáz lóerős Supercart (csúcs ralikrosszos célgép), mint aki egész életében erre készült, és hát ez nagyjából így is történt. Ebben a korban az apja még csak RC-autókkal játszott, de Oliver még innen is nagyokat lépked, a film végére ki is növi a skandináv ligát. A doku etéren hiányos kicsit, muszáj mellétúrni a srác eredményeit, hogy egyértelmű legyen, mikor és melyik szezonban jár a történet. Az is mellélövés kicsit, ahogy az első lefilmezett versenyét leforgatták. A szétdrónozott, széteffektelt jelenet után viszont mintha a stáb is belátta volna, hogy nem kell ide a Halálos Iramban-féle gagyi hatásvadászat, elég ha minden szépen van felvéve, a többit elviszi a történet.

Ilyen pillanatot rendezni sem lehet. Oliver élete első profi ralikrossz versenyén harcol a dobogóért, amikor kicsapódik az ajtaja
Ilyen pillanatot rendezni sem lehet. Oliver élete első profi ralikrossz versenyén harcol a dobogóért, amikor kicsapódik az ajtaja

A film közel két éven át forgott, de a rendező jól osztotta be a rengeteg nyersanyagot. Jutott bőven apa-fia párbeszédekből, amik lehet, hogy néha közhelyesek, de nagyon emberiek. Például amikor egy elrontott futam után Petter műhelymunkával gyogyítgatja a fiú lelkivilágát és közben elhangzanak olyan bölcsességek, hogy amúgy sem elég vezetni tudni, egy igazi versenyző szerelni is tud. A fia gyorsan jött sikerein őszintén meglepődő Petter amúgy sokat hozzáad a filmhez. Már messze nem az az energiabomba, mint fénykorában volt, de ez a visszafogott apa szerep is jól áll neki. Tudja jól, hogy rengeteg ideje van a fiának, hogy bizonyítson, ezért - a filmben legalábbis - nem hajszolja, inkább próbálja visszafogni Olivert és igyekszik megértetni vele, hogy nem lehet mindig nyerni.

mutz.png

A Száguldó család közel másfél órája nem egy csúcspontra kihegyezett dráma, de több katarzispontja van, írt neki eleget az élet. Például amikor utolsó kanyarban, egy amatőr hibán bukik el Oliver egy fontos krossszversenyt. Vagy amikor a stáb Olivert veszi a lelátón, miközben apját a mentő viszi le a pályáról. Az sem akármilyen jelenetsor, amikor a skandináv ralikrossz-bajnokságot egy olyan zárófordulón nyeri meg a fiú, ahol a döntőig vezető futamokon előbb egy defekten, majd egy leszakadt hátsó felfüggesztésen is elment egy-egy részsiker. És még messze nem lőttem le minden poént. A tinédzserkor mindenkinek érzelmi hullámvasút, csak Oliver ezt tűzálló overállban, versenyről-versenyre élte meg egy komplett filmes stábbal a nyakában. Utóbbit elviselni biztosan segített, hogy sokat örökölt a fater közvetlenségéből és exhibicionizmusásból.

osolberg.png

Egy ekkora munkánál megbocsátható, mégis fájó hiányossága a filmnek, hogy csak Oliver ralikrosszos pályafutását követi, a ralisról szó sem esik. Pedig már azt is aktívan csinálja 2017 óta a krossz mellett. Két éven át csak észt és lett futamokon indulhatott a kora miatt és csak lett zászló alatt tudott versenyezni, de mivel tavaly már elérte a tizenhetet, benevezhetett pár amerikai versenyre is. Aztán ahogy kell, végig is verte a tengerentúl legjobbjait. Sőt, 2019 végén, a tizennyolcadik születésnapja után hetekkel elindult élete első rali-világbajnoki versenyén egy másodkategóriás (WRC2) VW Polóval. Épp olyannal, amivel Petter is benevezett a futamra és amikor épp nem az árkot járta vagy a technikával küzdött, nagyon elverte a WRC2-es mezőnyt az apjával együtt.

btr.png

Ha teljes képet nem is ad Oliver Solberg eddigi pályafutásáról, a Száguldó családot megnézve átjön, hogyan lesz profi autóversenyző egy gyerekből, akit az életében minden abba az irányba tolt, hogy profi autóversenyző legyen. És egyértelmű lesz az is, hogy hiába simítja Oliver előtt az utat a neve, a sikersztorihoz az is kellett, hogy óriási tehetség a srác. Ha megnéznéd a filmet, ami erről mesél, a Budapest Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon megtehed. Három alkalommal vetítik majd: kétszer január végén és egyszer február első napján. Itt veheted meg a jegyed a vetítésre, itt pedig szétnézhetsz a többi versenyfilm között. Ja és itt van lent az előzetese. Kicsit sántít, mert ennyire nem akciófilmes és Oliver sem egy mindig dühödt őrült, de kedvcsinálónak talán megteszi.

Az oldalról ajánljuk

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
  • Hírek

A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen

Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.

április 18., 06:36
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
  • Hírek

Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?

Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.

április 18., 06:35
A lázadóknak semmi esélyük
  • Tesztek

A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025

Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.

április 18., 06:32
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
  • Hírek

Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond

Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.

április 18., 08:57
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
  • Olajdoktor

Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)

Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?

április 18., 12:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

54 perce
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései

Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.

április 17., 17:22
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
  • Hírek

Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos

Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.

április 18., 10:42
Nem úszod meg a bíróságot!
  • Közélet

Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít

Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.

április 18., 06:33
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
  • Hírek

Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)

A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.

április 18., 14:52
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
  • Hírek

Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését

Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.

április 17., 16:08
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
  • Szerelem

Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG

San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.

április 17., 17:15
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
  • Hírek

Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése

Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.

április 17., 06:13
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

április 17., 06:19
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
  • Technika

Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek

Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.

április 18., 16:05
Kész van a csarnok
  • Belsőség

Kész van a csarnok

Lehetett volna sokkal olcsóbb is.

április 18., 17:03
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
  • Hírek

Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett

A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.

április 18., 13:44
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
  • Hírek

Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés

A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.

április 17., 14:14
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
  • Hírek

Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen

A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.

április 17., 10:46
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
  • Hírek

Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?

És még csak most jön az amerikai vámvihar.

április 17., 13:16
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
  • Hírek

Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor

Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.

április 17., 12:24
cover video teszt
  • 404

cover video tesztez itt az alcím

lorem ipsum blablabla

április 17., 11:09
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
  • Hírek

Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát

A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.

április 17., 07:42
Subaru Outback 2026
  • Hírek

Subaru Outback 2026

április 17., 11:09
Volvo S90 facelift - 2026.
  • Hírek

Volvo S90 facelift - 2026.

április 17., 15:21
Subaru Trailseeker - 2026.
  • Hírek

Subaru Trailseeker - 2026.

április 17., 13:13