Kamionosok, lesz mire költeni!
A Tamiya standjához érve messziről látszott, hogy az idei én nagy durranása valami kamionos dolog lesz. Mert hát egy 1:14 méretaranyú, rikító sárgára fényezett kamionmentő már elég messziről látszik. Hiszen az eredeti jármű is nagy, miért is ne lenne bő 75 centi hosszú, ha a tizennegyedére kicsinyítik.
Aki tudja, hogy milyen árban mennek a Tamiya kamionmodelljei az már a puszta látványt is be tudja árazni – nagyon meglepne ha 200 ezer forint alatt lenne az ára, és kicsit sem lepne meg, ha nagyon közel lenne 300 ezerhez. Nagy, összetett, minőségi modell ez, aminek minden alkatrésze úgy működik, ahogy az igazinak. Rendes sebességváltó viszi át a villanymotor erejét a hajtott tengelyekhez, masszív alvázra kel csavarozni az alkatrészeket, a darut és a csörlőket is munkára lehet fogni – és természetesen minden működő elem a Tamiyától megszokott minőségben dolgozik.
Nagyon impozáns a kamionmentő, de a lábam csak pár méterrel arrébb eresztett gyökeret. Egy másik kamionnál. Egy fekete Mercedesnél. VÉGRE! Már évek óta gyárt a Tamiya versenykamionokat, kijött már a Hahn Racing MAN-jével, a Buggyra Fat Foxával és a Reinert Racing MAN-jével, és végre itt van a mi bajnokunk autója is. Mert ez a fekete verseny rinocérosz a Tankpool 24 Mercedese, rajta Kiss Norbi nevével, a tükrökön a piros-fehér-zöld dekorral.
Én nem emlékszem, hogy valaha is láttam volna rádiótávirányítású versenyautó modellt, amin magyar versenyzőnek a neve szerepelt volna – már úgy értem, hogy a gyári dekoron. Michelisz Norbi BMW-jének dekor készletét a Dension saját maga gyártatta anno, egy szintén Tamiya készletet lehetett átalakítani norbisra. De ez itt gyári dekor, mindenki, aki Mercedes versenykamiont vesz, az Kiss Norbiét kapja.
Kis csalás ezeknél a modelleknél, hogy az alváz, ami a tulajdonképpeni autó – hiszen a (általában) lexán karosszéria igazából csak dísz, cserélhető külsőség – egy alapvetően személyautós váz. Egy összkerékhajtású TT–01E alvázra csavaroznak négy teherautós kereket, és kész is a versenykamion – igen, még a hátsó tengely dupla kerekei sincsenek megoldva. Szóval viselkedésében semennyire sem hasonlíthat egy elől-hátul merevhidas, hátsókerékhajtású kamionra, hiszen mind a négy kereket független futómű vezeti.
Európába valamikor a nyár közepén érkezik a 2019-es dekorral dísztett versenykamion (a rajtszám alatti RIP Conni felirat, ami a Hahn Racing váratlanul elhunyt csapatvezetője előtt tisztelegve került a szélvédőre, arra enged következtetni, hogy a tavalyi év utolsó versenyén, az ETRC spanyol nagydíjon látott dekorációt hordja). Így már három márka négy dekorjával lehet kiállni egy RC-versenyre – csak akkor van baj, ha mindenki Kiss Norbi akar lenni, nehéz a pályán a sok fekete Mercedes közt megtalálni a sajátunkat. Persze aki nagyon akarja, az MAN-eket átalakítva akár Norbi bajnoki kamionját is leutánozhatja, hiszen ő még MAN-nel volt kétszer is bajnok.