A gépjárműadó egy látszólag egyszerű adó, de nem az, ha a magyar adóhatóságok szedik be. Pedig alapjaiban tényleg nem bonyolult. Az adót a teljesítmény alapján fizetjük, de az összeg függ az autó (vagy más jármű) korától is.
Mi történt az esetemben? A január végi határozatban kiszámolták az Auris teljesítményadóját a 2019. évi helyzet szerint. Az adószámítás mögötti számítógépes rendszert váratlanul éri, hogy egy autó a következő évben egy évvel idősebb lesz, így még a drágábbik kategóriával (11. naptári év, 230 ft/kW) számolták ki a 124 lóerős, azaz 91 kilowattos Toyota Aurisunk adóját 2020-ra, ami így 20930 forintra adódik. Megtévesztő az is, hogy január 28-ára keltezték a határozatot – a rendszerben ugyanis ennyi a csúszás.
Ezt az összeget befizettem egyben, nehogy elfelejtsem a második felét. Az első rész amúgy március 15-ig, a második szeptember 15-ig esedékes.
De.
Mint megtudtam: ha van egy határozat, még nem jelent semmit! Annak ugyanis jogerőre kell emelkednie, mert felebezhetnék ellene. Szóval ha be is fizetem, ez TÚLFIZETÉSKÉNT jelenik meg a számlámon, hiszen még nem jogerős. Vagyis a kis táblázat azt jelzi, hogy február 28-án még nem volt jogerős a határozat, a sokak által (többek közt általam is) helyesnek vélt éves adóösszeg túlfizetésként jelenik meg.
És jöjjön az eredményhirdetés része a dolgoknak!
A fentiek alapján én CsLali megfejtését fogadom el helyesnek a nyereményért, mert ő írta jól: ennyiből nem lehet tudni, mennyi az adóm, de valószínűleg 20930 Ft, ám mivel még nem esedékes, túlfizetésként látja a rendszer. De ő sem száz százalékig találta el, csupán jól értelmezte a táblázatot.
Hogy miért? Mert nem annyi az adóm. És nem annyi a túlfizetésem. A többi stimmel.
Az adóm ugyanis: 16835 Ft.
A túlfizetésem pedig a valóságban: 4095 Ft.
Hogy lehetséges ez? Az eredményhirdetés tervezett napján, azaz március 16-án, egy nappal az első részlet befizetési határideje után kaptam egy második határozatot. Ahogy a felvezetés alapján már sejthető volt, a rendszer márciusban észlelte, hogy váratlanul 2020 lett, és a Papp család Toyotája lecsusszant a 185 Ft/kW-os kategóriába. Vagyis az adó csak 16835 forint! Tehát a valóság az, hogy 4095 forint túlfizetésem van az Auris után, illetve ha a két részletben fizetős bulit is figyelembe vesszük, 12513 Ft. De legyünk nagyvonalúak, és ne bonyolítsuk.
Apró csavar a történetben, hogy van egy robogóm is, ahhoz is jött most egy új határozat, hiszen az is 2008-as gyártású, az is lecsúszott most a 185 forintos kategóriába, így annak is csökkent az adója. A túlfizetésből tehát úgy 2000 forintnyi marad majd bent a kasszában, amit majd jövőre automatikusan levonnak a csekkeken szereplő összegből.
Hol itt a hiba? Mit lehetne jobbá és ügyfélbarátabbá tenni?
– mivel az autót decemberben vettem, ilyenkor valamiért mindenképpen el akar küldeni egy határozatot az előző év adatával kiszámolva a követező évre vonatkozó adóról és nem veszi figyelembe azt, hogy négyévente változik az adó összege. Erre vonatkozott az a borzalmas, értelmezhetetlen mondat, amit az adószakemberek extra rejtvényének szántam;
– elküldenek egy számlaértesítőt a semmiről, értelmezhetetlen formában, ahol a túlfizetés rovatba negatív számot írnak, aztán végképp felfoghatatlan egy átlagos (nem adószakértő vagy könyvelő) Homo Sapiens számára. Ez nettó pazarlás, tök felesleges elküldeni is, de legalább összezavarja az embert. Hogy mennyire: ahogy a megfejtéseket elnézem, 12-13-féle értelmezést sikerült nagyjából 15-16 embernek összehoznia a tippelés során.
– ha az Auris régebb óta meglenne, az első határozatot meg sem kaptam volna. Ez esetben a befizetési határidő után jött volna meg az adó összegét tartalmazó határozat és a csekk. Remélem, az új rendszer idővel ledolgozza ezt a csúszást, de összességében az a probléma az egésszel, hogy az átlagember számára ez egy felfoghatatlan lenyomata egy számítógépes rendszerben zajló kusza folyamatnak, amiről nem is kellene tudnunk.
Arról az eshetőségről nem is beszélnék, mi történt volna, ha megfellebbezem az első határozatot, mert utánaszámolok az adónak és rájövök, hogy többet kalkuláltak.
De hogy a sajtot is lássuk, ne csak a lyukakat, a bekommentelő jegyzőhöz hasonlóan én is azt javaslom mindenkinek, hogy használja az e-önkormányzat oldalt (e-onkormanyzat.gov.hu). Érdemes ott befizetni az adót, mert attól függetlenül, hogy jogerőre emelkedett-e a határozat vagy sem, az ember be tudja fizetni az összeget. Szemben azokkal, akik a csekkre várnak.
CsLali mindenesetre nyert, a jelenlegi helyzetben nem tudom, hogyan fog eljutni hozzá a nyeremény, de majd megoldjuk. Gratulálunk neki! Ja, és az adóhatóságnak is, hogy ilyen kellemes rejtvényekkel látnak el minket.
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
Ennél mindenki jobbra számított.
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
Ömlik a használt autó a szomszédba.
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.