Játékfilmekben is sokszor kapnak kiemelkedő szerepet autók, de az csak mutatvány. Szerencsére azonban arról is készítenek filmeket, ahogy mi, egyszerű emberek kötődünk a vashoz. Úgyhogy tessék bekészíteni a zsepiket, ezeken a mozikon nem ciki elérzékenyülni.
Jó dolog egy hipersportkocsi, varázslatos világ az ezer lóerő fölötti, sokszázmillió forintos gépeké, de legyünk őszinték: a gazdagok életével és problémáival nehéz azonosulni. Az autókat szeretni, a vezetés élményét keresni viszont nem vagyoni helyzet kérdése. Mert bár legalább egy kicsi pénz kell az autózáshoz, de nem ciki az első százmillión innen belevágni a bütykölésbe. Hiszen a barátokkal együtt megélt kalandok, az első jól sikerült szlalom, vagy éppen a közösen feltámasztott bontószökevények olyan élményt adnak, ami mindig velünk marad. Pontosan erről szól Eric Bana filmje, a Love the Beast.
Jó, persze, Eric Bana ismert hollywoodi színész, még ha nem is igazi szupersztár, azért benzinpénzre bizonyára nincs gondja. De a film lényegi üzenete nem az, hogy egy ismert ember hobbi autóversenyzéssel mulatja az idejét. Hanem hogy már akkor ezzel mulatta, amikor még nyeretlen iskolás volt, és hogy az akkor összekovácsolódott csapat azóta is együtt van. Az 1974-es Ford Falcon kupét ugyanis még 15 éves korában vette (tehát 1983-ban), hogy majd ezzel helyi versenyeken álljon rajthoz. A gyerekkori cimborákat aztán különböző irányokba sodorta az élet, de a kétezres évek elején újra összeálltak, amikor Bana előásta a régi Fordot, és nekilátott egy kicsivel több pénzből versenyautóvá alakítani. Erről az építésről, és az elkészült autó első versenyéről szól papíron a Love the beast (kb: Szeretni a szörnyet), de valójában egy sokkal általánosabb kérdést, az ember és gépkocsi között bimbózó szerelem mibenlétét boncolgatja.
Szerencsére a hírességek között sem ritkább az autószerető, mint mifelénk normál földönfutóknál, úgyhogy a BBC számára készült háromrészes King of Speend, azaz a Sebesség királya című miniszériát nem más vezeti, mint Idris Elba. A karizmatikus DJ és színész önvallomással kezdi, mely szerint már kölyökkorában brümmögéssel kísért kormánytekergetéssel kezdett, és bamm, innentől irány a közepe. A műsorfolyam készítői ugyanis azt tűzték ki célul, hogy beutazzák a világot, és megnézik, hol terem, milyen tőről fakad igazából a benzinvér. És nem válogatnak: ralli és gyorsulás, lowriderek és drifterek, városi patkányok és falusi parasztok mély egyetértésben ülnek itt közös asztalhoz, virtuálisan, úgyhogy a háromszor háromnegyed óra alatt simán kibomlik a kulcsüzenet: az autózás, a sebesség szeretete összeköt. Ráadásul az egész fent van youtube-on, hát mire várunk még, gyerünk, mozizni!