Vennél autót online?
Az autókereskedelem elég durva landolást hajtott végre a koronavírus miatt bevezetett korlátozások nyomán. Az autószervizek még csak-csak mennek, sőt, néhol csak a várólista lett kisebb. A márkaszervizek és a nagyobb márkafüggetlenek kidolgozták a fertőtlenítős, érintés nélküli szolgáltatásaikat, akár olyat is, hogy az autót ők hozzák-viszik.
Más a helyzet az autószalonokkal. Lényegében nullára csökkent a látogatottságuk, és ugyanez igaz a használtautó-kereskedésekre. Bár vannak olyan hangok, hogy a minőségi használt autók remekül őrzik az értéküket: ez igaz, ugyanaz az árcédula van rajtuk, mint egy hónapja. És még sokáig lesz is, hisz ember nem megy a közelükbe. Miért is menne? De opcióként ott az internet, az érdekelne, hogy olvasóink vennének-e autót így.
Új autót online
Ott van a magánvásárló: ha van autója, amit épp le akart cserélni, simán elhalasztja a vásárlást. Hosszú külföldi útra menne? Hát nem. A közértig jó lesz a régi is, pár hét nem a világ, ki lehet bírni. Nézzük a cégeket! Picit meghosszabbítják a futamidőt, ki tudja, talán úgy is ki kell rúgni később, aki a kocsit használja.
Bár az optimizmus nem feltétlenül szériatartozék manapság, lehet, hogy nem érdemes halogatni a vásárlást. Akinek biztosan kell egy új autó, most egészen döbbenetes kedvezményekkel választhat újat: némely importőrnél több százas készletek állnak, amit ki fognak árusítani. Ha viszont ezek elfogynak, és majd a termelés újraindul, szép lassan jönnek az újabb szállítmányok. Csak épp az aktuális euróárfolyamon, a veszteségekkel és a CO2-kvótákkal küzdő autógyárak által felsrófolt árakon.
Vagyis van ebben ráció. Sőt, ilyen nehéz időben az ember hajlamos némi kompromisszumra, elvégre van az a pénz, amiért nem fáj, ha 2 centivel kisebb a tengelytáv vagy 18 literrel kisebb a csomagtartó – lehet, hogy egy másik márkánál még eladóbbak az udvaron álló kocsik, mint amit eredetileg kinézett az ember. Miért is ne?
Az első kérdés tehát:
Használt autót online
Az új autónak elvileg nem lehet sok baja, de a használtaknál más a helyzet. Netről nem lehet átvizsgálni, az pedig, hogy megmutogatják videostreamen, az édeskevés. Nem ráznak a kerekek, nem akad a váltó, netán a fékek nem húznak félre? Nincs az a részletes állapotlap, ami a személyes tapasztalást helyettesíti. Legalábbis egy olyan országban, ahol még a kettészakadt autó állapotára is ráírják, hogy újszerű.
Pedig létezik olyan, hogy távvásárlás, egy csomóan művelik is, például akik a holland árverési oldalakról vásárolnak. És működik, csak ott picivel más az értékesítési kultúra. A kereskedő, akitől a saját autómat is vettem, mindenféle latin országokból hoz be Toyotákat. És ki sem teszi a lábát az országból, állapotlap alapján vásárol. A titok nyitja itt az, hogy ismeri az eladókat, hosszú évek alatt építette ki a kapcsolatait.
Az online vásárlás tehát rizikós műfaj, de nézzük, ha nagyon muszáj lenne, mit tennél? Nem lehet a végtelenségig halogatni a vásárlást.
Köszi a szavazást, kíváncsian várom az eredményeket!