200 ezer ok egy jó videóra
Az egész élet számok növeléséről szól. Gyerekként ültünk a videojáték előtt, és toltuk feljebb az XP-t, aztán egyetemen gyűjtöttük a kreditpontokat, munkahelyen hajtjuk a nagyobb fizetést, meg még tudom is én. Fárasztó dolog ez, az ember óhatatlanul megcsömörlik, ha mindig csak a számokat kajtatja, ráadásul egy cikk vagy videó értékéről a legritkább esetben mond valamit, hányan nézték meg. Viszont most itt van egy szám, ami mellett nem akarok elmenni: a Totalcar Youtube-csatornája ma érte el a 200 ezer feliratkozót.
Véletlenül sem szeretném kisajátítani az eredményt, a szerkesztőség legtöbb tagja hozzátett, ki többet, ki kevesebbet, az biztos, hogy kvázi a nulláról indultunk. Vagyis jórészt a nulláról. A Totalcar.hu Youtube-csatornát már talán 2015. körül regisztráltuk, de az Indavideó miatt csak egy-egy videó került fel stikában, a valódi tartalomszolgáltatás 2017. áprilisában indult, ezzel a videóval. Furcsa érzés volt feltölteni, még a Flórián téri szerkesztőségben voltunk, én ültem a gép előtt, és kérdőn néztem Papp Tibire meg Lendvai Zsoltira, hogy akkor ezt most tényleg élesítsem-e. Nem azt mondom, hogy letagadnám, de erősen kellemetlen visszanézni a korai próbálkozásokat. Nem is feltétlen technikailag voltak ezek rosszak (de úgy is, nagyon), egyszerűen nem tudtuk, hogy kell.
Hogy lesz vadászgép a Skodából?
Minden információ az arcunkban, de úgy, hogy egy pillanatra sem vesszük le a szemünket az útról. 250 ezer forintért ez nagy kérés?
Voltak persze minták, láttuk, mit csinálnak a külföldi youtuberek, meg a lap TV-s szakijai is besegítettek pár tippel, viszont csak abban voltunk biztosak, hogy csinálni kell. Eleinte mindent videósan akartunk feldolgozni, amiről aztán kiderült, hogy nem célravezető, viszont a kísérletezési kedv mindenkit hajtott. Lendvai Zsolti volt hatalmas segítség, mert ő korábban (és azóta megint) az ózdi városi tévénél dolgozott, mint videós szerkesztő, vagyis tudta melyik végén kell a kamerába nézni, és a vágóprogramokkal is jobban bánt mint a szerkesztőség többi tagja. Emlékszem, nekem valamivel korábban még Szili Tomi és Jellinek Dóra az Index videórovatában mutatta meg a Premier Pro kezelésének alapjait. Akkor még külsős voltam, az egyetemen használt, 35 ezer forintért vásárolt, használt Lenovo Thinkpad annyira nem szerette a 1080p-t, ha autó lett volna, azt mondtuk volna rá, hagyott időt gondolkodni.

Aztán jött az Erőmérő, még 2017 nyarán, Zách Dani és Göbölyös Zsolt ötletéből, a holland AutoWeek Op de Rollenbank című műsora alapján. Ez volt az első rendszeres műsor a csatornán, és a rendszeresség a kulcsszó: ma már alapvetés, hogy azok a videók igazán népszerűek, amelyekre számítanak a nézők, márpedig néhány ritka esettől, és a nyári szünettől eltekintve az Erőmérő péntekenként jön, immáron harmadik éve, igaz, mostanra Göbi helyét Ágó Béla vette át. Az Erőmérő azért is különleges volt, mert itt volt először profi stáb a műsor mögött: a Totalcar tévés epizódokat és még számtalan más műsort is rendező Iván Robi (Robertó), később pedig Jellinek Dóra mint operatőr, vágó, és rendező.
Az Erőmérő után a Parkoló Parádén élőben előadott Mesterkurzusok rögzítése és netre való feltöltése volt komoly lépés, meg persze a MűhelyPRN. Ezeket szintén Dani találta ki, az Erőmérő után a MűhelyPRN lett második rendszeresen megjelenő műsor. Emlékszem, az indulás előtt komoly vita lett belőle, hogy oké, a logó hasonlít a PornHubéra, de a porn szó ne legyen már benne, ezért lett végül PRN. Azóta több, rövidebb saját fejlesztésű formátummal is találkozhattatok. A Dr. Herpy rendel című közlekedésbiztonsági, baleset-megelőzési műsor Dani és Dr. Herpy Miklós ötlete alapján született. Ez, illetve a Rossz motorok ad hoc minisorozat például biztosan folytatódni fog, valamint a két Tibi, Novoth és Papp is készít még pár Tibi Műhelye videót.
Ami miatt a 200 ezer mégis sokat jelent nekem, az a tanulási folyamat. Amikor 2013-ban először leültem egy gép elé a szerkesztőségben, a cikkformátumok már kitalált, bejáratott dolgok voltak. Ettől még persze nem volt egyszerű megtanulni írni, sőt, sokáig komplexusokat okozott, hogy milyen nívóhoz kéne felnőni, de mégis volt támpont.
A videózás elején viszont nem volt ilyen, leginkább csak azt tudtam, hogy olyat nem akarok csinálni, mint a tévéműsor, hiszen olyan már van, a Youtube-ra más kell. Fotózni sem tudtam igazán (és ma sem tudok), nem hogy kamerát kezelni, meg az is sokszor kihívás, hogy az ember egy forgatás során kívülről nézze az eseményeket, hogy vajon a néző mit lát majd a kész anyagban. Sok volt a leküzdendő probléma, rengeteget segített Tom (Kereszturi Tamás), a webszerkesztőnk, aki mindig tudta, hogy kell két gombnyomással helyrehozni, ha valamit nagyon elkeféltem szerkesztés közben, meg hogy kell feldobni egy névtáblát. Meg úgy általában, ha valami videós volt, és tegnapra kellett, azt jó eséllyel Tom gereblyézte össze, és teszi ma is.
A tanulás miatt voltak jók az utazós videók: egy Jaguar-sajtóúton jött az ötlet, hogy ha már három átszállással megyünk Korzikára, mutassuk meg, hogy zajlik egy sajtóút. Viszont az ilyen eseményeken rohanás van, operatőrt sem lehet vinni, vagyis a körülmények rákényszerítenek arra, hogy a lehető leggyorsabban, leghatékonyabban dolgozzunk. A forgatott anyag persze így is rengeteg, az első ilyen háromnapos túra anyagát három napig vágtam itthon. Sajnos nem volt igaza a kommentelőknek, akik szerint sokkal egyszerűbb videózni, mint cikket írni.
Így ástuk el a tesztautót
A pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve. Mi például csak egy fényképet nem akartunk elrontani.
Aztán persze ott voltak az autótesztek, ezek többnyire az apósommal, Holló Tamással vagy a gyerekkori barátommal, Börcsök Rolanddal készültek. Ők azért már fogtak kamerát a kezükbe, de baki így is volt rendesen: a Yaris GRMN sajtóút anyaga azért nem jelent meg sosem, mert egy rossz csatlakozót használtunk, ezért két napnyi felvétel ment a kukába, de olyan is volt, hogy a Goprót tévedésből timelapse-re állítottuk és ez csak a forgatás után derült ki. Remek volt 600 fényképet megnyitni a 10 percnyi videó helyett. A forgatás közben lemerülő akkuk és megtelő memóriakártyákra egy idő után csak rezignáltan vállat vontunk. Csapott le jó pár videót a Youtube-hiszen a copyrightot is ki kellett tapasztalni, és volt pár elképesztően melós anyag, amit a rossz címválasztás miatt alig páran néztek meg. Később megjött Ludvigh Karesz, aki már eléggé értett hozzá, idővel kevesebb lett a baki, elkezdtek működni a dolgok, mostanra pedig még arra is van kilátás, hogy lesznek éles felvételek, mert technikai háttérrel is utána megyünk a tartalomnak.
És kár lenne tagadni, eszméletlen jól éreztük magunkat közben. Az összes M5-ös BMW-t hajtottuk versenypályán, futottunk medve elöl a brassói hegyekben, terepjáróztunk őrült arabokkal Ománban, bringáztunk az elhagyott szarajevói bobpályán, ugrattunk a 2,5 tonnás Ford Raptorral, riogattuk a haverokat R8-as Audival, verettünk a tokiói éjszakában Mitsubishi Evóval, beszélgettünk érdekes figurákkal, gyorsultunk halottaskocsival, oltottunk tüzet repülőgépturbinával, olyan műhelyeket néztünk meg, amiről sokan nem is tudnak, hasítottunk 850 lóerős GT-R-rel, rohadtunk le autópályán, autóztunk a Bajkál tavon, drifteltünk a végtelen svéd hómezőn, szétlőttünk egy F Astrát, volt le-mans-i rajt magassarkúban, csapattunk Aston-Martinnal a tannis-i tengerpart homokjában, szereltünk, voltam Tiborcz István egy Bentley kedvéért, falhoz csaptunk egy Volvót, előrángattunk a pajtából egy 104 km-t futott Ladát, rémültünk halálra rokkantkocsin, hajtottunk Mustangot a Riviérán, és még... és még egy darabig lehetne folytatni.
Szóval a lényeg, hogy a Totalcar Youtube-csatornája volt az első olyan médiatermék, aminek ott voltam az indulásánál, kicsit nagyobb részt vettem ki belőle, alakítottam rajta. És a 200 ezer csak egy szám, nem mond semmit a beletolt munkáról vagy épp a minőségről, de nekem, ma egy kicsit jobb volt felkelni, és kicsit több kedvvel állok neki a hétvégi Audi SQ7 anyag megvágásának. És közel sem hagyjuk abba: az eddig külsősként dolgozó Iván Robi immáron teljes állásban rendez, feltalál, szerkeszt, vág, és Bolla Gyuri sem fél a kamerától, ugyanolyan lelkesen rúgja keresztbe a Mustangokat, mint ahogy oldalkocsis motorral csapat, meg még talán Csikóst is sikerül kamera elé csábítani. És hát Zách Dani fejében is van még pár műsorötlet, szóval szerintem nincs messze a 300 ezer sem. Rajtunk nem fog múlni.
Hamarosan tartunk egy AMA-t (ask me anything), ahol a szerkesztőség tagjaival lehet élőben dumálni. Ha van kérdésetek, már akár ide, a poszt alá is jöhet!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.
- Hírek
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.
- Hírek
Videón a Jaguar gigantikus elektromos újdonsága
Ezen az autón áll vagy bukik a Jaguar jövője, ezért mindent beleadnak a fejlesztésbe.
- Hírek
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
Furcsa megoldásokra is van példa.
- Közélet
Lejárt műszakival, mégis hogyan jussunk el a vizsgaállomásra?
Létezik úgynevezett útvonalengedély, de a legtöbb esetben felesleges kiváltani, ha csak a vizsgaállomás az úti cél.
- Hírek
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.
- Tesztek
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI
Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.
- Hírek
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.
- Hírek
A BKV bevallotta: az oroszok, más metrószerelvényeket adtak vissza, és nem azokat, amiket felújításra küldtünk Moszkvába
Az újragyártott metrókocsik már megérkezésükkor is évtizedek óta elavultnak számítottak.
- Hírek
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.
- Hírek
Brutális összegért kelhet el a legkeményebb Subaru Impreza
A limitált Prodrive P25 az Impreza 22B modern átirata, és most eladó az egyik.
- Hírek
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.
- Hírek
2027-ben érkezhetnek a BYD szilárdtest-akkumulátoros autói
Az évtized végére már az olcsóbb villanyautók is ilyennel lesznek felszerelve.
- Égéstér
Az olcsó és jó Merci létezik
Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.
- Szerelem
Top10: Stabilan drága örökzöldek
Hol tart a hosszú ideje megfizethetetlennek látszó típusok ára manapság?
- Közélet
Lehengerlően látványos volt az F1 75 Live, de ebben a formában nincs sok értelme
Élőben, Londonban néztük meg az F1 évadnyitó megashow-ját
- Hírek
Bő 2 millával megnyesték a Tesla Cybertruck árát
A gond azzal van, hogy a 2024-ben gyártott modellekre nem vonatkozik adókedvezmény.
- Hírek
Visszatér a Yugo
Már egy koncepciójuk is van, amiből két év múlva kész autó lehet.
- Hírek
Rossz ötlet: kamionnal tolatott az autóúton
A kamionos elrontotta a lehajtót, ezért úgy gondolta, hogy az a legjobb, ha visszatolat.
- Hírek
Koreai riválist kap a Volkswagen ID.Buzz
A Kia PV5 külső megjelenése szinte alig változott a koncepciautóéhoz képest.
- Hírek
Mekkora autó kell a nyugdíjasoknak? Kimatekozták a németek
Kellenek a gombok is.
- Hírek
Egy méter mély jégbe fagyott egy halom autó Detroitban
Egy 1,4 méter átmérőjű fővezeték tört el.
