Maradona és az autói
Szerdán, hatvan éves korában hunyt el a futballtörténelem egyik, ha nem a legnagyobb alakja, Diego Maradona. Elképesztő pályafutását senkinek nem kell bemutatni, mint ahogy kicsapongó életvitelét sem, mégis, Maradona minden jóval és rosszal együtt lett az a legenda, aki. Harsány életében a futball és sok más mellett azonban az autók is prioritást élveztek, sőt, némelyikhez egészen döbbenetes történet kapcsolódik: járt edzésre nyergesvontatóval, hogy elkerülje az újságírókat, kivételezett vele a Ferrari és kuriózumnak számító fekete színben készített neki autót, de volt F40-ese is, ami azért nem tetszett neki, mert nem volt benne rádió és klíma. Talán ő az egyetlen, akire ezért senki sem haragszik.
Az első autó
Maradona első autóját 1980-ban, tizenkilenc évesen vásárolta, egy használt Porsche 924-est fekete fényezéssel és barna bőrbelsővel. A 125 lóerős sportkocsit nem használta túlzottan sokáig, mivel Barcelonába igazolása előtt - 1982 - eladta, azóta többnyire gyűjtők tulajdonában áll. 2010-ben, amikor az argentin válogatott szövetségi kapitánya volt, félmillió dollárért kínálták eladásra, két évvel később azonban már csak 77 500 dollárt kértek érte. Halála miatt minden bizonnyal 2010-es árának sokszorosát éri majd.
Ajándék Mercedes a szurkolóktól
Maradona első profi mérkőzését az Argentinos Juniors-ban játszotta 15 évesen, 1976. október 20-án. A következő öt évét itt töltötte, és kérdés nélkül a szurkolók szívébe lopta magát, mi több, a legelvetemültebb rajongók annyira megkedvelték, hogy 1980-ban egy 237 lóerős Mercedes 500 SLC-t ajándékoztak neki. Önmagában a gesztus is egész hihetetlen és felemelő, az viszont új értelmet ad neki, hogy összesen csak 1133 darab ilyen autót gyártottak. Hasonlóan a Porschéhoz, ez is többször feltűnt már aukciós oldalakon, legutóbb 2011-ben, akkor 50 ezer dollárt kértek érte.
Az első új autó
Első új autója egy Fiat Europa 128 CLS volt, amit 1982-ben vásárolt, állítólag már világrekordot jelentő ötmillió fontos Barcelonába igazolása után. Elég abszurd, hogy nem egy újabb Porsche, vagy valami hasonlóan kirívó mellett döntött, hisz ekkor már bőven megtehette volna, mindenesetre a Fiat is elég volt, hogy lenyűgözze Claudiát, akkori barátnőjét. Bár lehet az is szerepet játszott ebben, hogy ekkorra már ifjúsági világbajnok, illetve argentin bajnok volt, és a '82-es világbajnokágon is alapembernek számított. Két év után, 1984-ben adta el az autót, utoljára 2009-ben tűnt fel Buenos Airesben.
Fekete Ferrari Testarossa és az ócska F40
1987-ben Maradonát már a világon mindenki ismerte, az argentinok és az olaszok pedig egyenesen istenítették: hazájában a '86-os világbajnoki győzelemért, az olaszoknál pedig a Napoli '87-es bajnoki címéért, amivel Maradona fennállása első bajnoki címét szerezte a klubnak. Ekkortájt fogalmazódott meg benne, hogy Ferrarit szeretne, ráadásul kettőt: egy Testarossát és egy F40-et. Ráadásul nem az alap piros színben, hanem feketében.
A baj csak az volt, hogy akkoriban ez nagyjából lehetetlen kérésnek számított, ugyanis a Ferrariknak hagyomány alapján pirosnak kellett lenniük. De kivel mással, ha ne Maradonával tegyenek kivételt? Így lett végül fekete Ferrarija az argentinnak, Sylvester Stallone után egyébként ő volt a második, aki ebben a kiváltságban részesült - ezt a mércét később még olyan embereknek sikerült megugrani, mint Michael Jackson és Michael Jordan. Azt azért érdemes megemlíteni, hogy a Napoli akkori elnöke állta az autót, és kicsit sem úszta meg olcsón a történetet: a 430 ezer dolláros vételár dupláját fizette a Testarossáért, plusz a Maradona ízlésének megfelelő fekete színért másik 130 ezer dollárt.
Maradona másik kívánsága, az F40 még inkább extravagánsnak számított - csupán 1315 példány készült belőle, ma óriási különlegességnek számít a gyűjtők körében -, pont emiatt annak a színéből már nem engedett a Ferrari. Menedzsere, Guillermo Cóppola állítása szerint azonban Maradona nem volt elragadtatva a szuper ritka sportkocsitól, mivel nem volt benne rádió és légkondi. Mikor Guillermo elmagyarázta neki, hogy versenyautó természete miatt nincsenek ilyenek benne, Maradona csak ennyit mondott: ”akkor dugd fel a seggedbe”.
Renault Fuego GTA Max
1991-es kokainbirtoklás miatti letartóztatása után nem sokkal vásárolt Maradona egy vadonatúj Renault Fuego GTA Maxot. A 123 lóerős autót egy 2,2 literes motor hajtja, és ennek sem volt hosszú élete az argentin kezei alatt: 1992-ben túladott rajta, és elvileg ezalatt az egy év alatt sem használta sokat. 2018-ban 23 ezer dollárért kínálták eladásra.
Nyergesvontatóval az újságírók ellen
Az 1994-es doppingbotránya után Maradona érthető módon kerülni akarta a riportereket és az újságírókat, minél kevesebb konfrontáció reményében. Ez azonban nem volt annyira egyszerű feladat a napi rendszerességű edzések miatt, ahol mindig tömegek vártak rá kérdéseikkel és kameráikkal. Maradona úgy próbálta kicselezni őket, hogy mindennap különböző autóval ment edzésre, egyszer azonban még messzebb ment, és beállított egy Scania 113H típusú nyergesvontatóval.
Újabb Ferrarik
Maradona 1995-ben tért vissza a Boca Juniorshoz, és nem szerénykedett két újabb Ferrarit kérni a vezetőségtől: vadiúj F355 Spiderekre fájt a foga. Ezeknél a modelleknél nem tudni, hogy volt-e színbeli preferenciája, mindenesetre kapott két pirosat. A 3,5 literes, 380 lóerős V8-as motorral szerelt modellek egyikét 2005-ben árverezték el, 670 ezer dollárért.
Dubajban sem kerülték el a luxusautók
Maradona edzői pályafutása alatt sem hétköznapi autókkal járt, dubaji vendégeskedésekor meg végképp nem, már csak az ottani életstílus miatt sem. Ebben az időszakban a BMW hibrid sportautójával, az i8-assal járt, ha meg éppen nem, akkor Rolls Royce Ghosttal.
Kétéltű katonai jármű, ajándékként
Dubaji kalandja után egy fehérorosz labdarúgócsapat, a Dinamo Breszt alelnökévé választották. Elvileg a stratégiai kérdésekben kellett segédkeznie, de minden bizonnyal szerződtetésének legfőbb oka legenda státusza, és a minél nagyobb felhajtás volt. Erre utal az a kétéltű katonai jármű is, az Overcomer Hunta, amit állítólag üdvözlő ajándékként kapott.
BMW M4, megkülönböztető jelzéssel
Tavaly Maradona az argentin élvonalban inkább kevesebb, mint több sikerrel edzősködött, a Gimnasia La Platanál. Itt került tulajdonába egy BMW M4, ami azon túl, hogy olyan számokat tud, mint 431 lóerő és 4,1 másodperces százas sprint, még megkülönböztető szirénával is fel van szerelve - más kérdés, hogy mennyire legálisan. Jó eséllyel ez volt az egyik utolsó autó, amit a magáénak tudhatott.
Források: World Today News, The Financial Express, Techzle