A T.50 aerodinamikáját magyarázza Gordon Murray

2021.01.08. 08:11
3 hozzászólás

A Gordon Murray Automotive T.50 leginkább azért érdekes, mert végre nem az unalomig ismert szupersportkocsi-formula alapján készül, hanem a végletekig vitt könnyítésekkel és egy okos mérnöki fogással operál.

Murray a pár hónapja történt leleplezés után többektől megkapta, hogy ez utóbbi - a masszív, mégis alig 1,2 kilós karbon-ventillátor - csak egy gimmick, egy trükk, a most közzétett, az autó aerodinamikájának szentelt videókban viszont közérthető formában magyarázza el, hogy a megoldás milyen összetett módon és milyen törvényszerűségek mentén ad hozzá az autó menetdinamikájához.

A technológia a Brabham BT46B Forma-1-es versenyautóról lehet ismerős, ami szintén egy nagy ventillátorral szívta magát az útra, ám a T.50 elveiben teljesen más, sokkal közelebb áll a McLaren F1-hez, ami két kisebb ventillátorral a diffúzornak csak egy kis részén szívott levegőt. A T.50-ben található, 7000-es fordulatra képes ventillátor ugyanezt csinálja, csak a diffúzor egészére kiterjesztve. Ezzel a legerősebb beállítás mellett 50%-kal növekszik a leszorítóerő - szárnyak nélkül, sebességtől függetlenül, gombnyomásra.

Ám a leszorítóerő sok esetben épp hogy akadály, ezért az technológia csökkenteni is képes azt, ezzel párhuzamosan pedig a légellenállást is csökkenti. Ehhez elzárja a diffúzornál lévő csatornákat, 10%-kal lebillenti a ventillátor melletti paneleket és az autó mögött képződő örvények területére plusz levegőt fúj- ezzel gyakorlatilag virtuálisan meghosszabbítja a farát. Az eredmény nagyobb hatékonyság és magasabb elérhető sebesség - tehát a T.50 többélű kard, kíváncsian várjuk, mit produkál a versenypályán.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.