Belemártani a flexkorongot egy 930-as vagy 964-es 911-es Porschéba merész vállalás. Mostanra maga az autó is komoly értéket képvisel, mégis, egyre nagyobb piaca van azoknak a cégeknek, amelyek hozzátesznek azokhoz a Porschékhoz, amelyeket a kánon a legnagyobbra tart. Ott van például a Ruf, amely nem csak tuningol, de ha kell versenyautót is épít, sőt, a nullából fejlesztett, szénszálas platformjára épít ultramodern sportkocsit, ami megszólalásig hasonlít a 930-as modellre.
A Ruf ezen a piacon évtizedek óta erős szereplő, biztos mindenkinek megvan az 1987-es videó, amin Stefan Roser úgy hajtja körbe a CTR-t a Nordslchleifén, mintha nem csak holnap nem lenne, de tegnap sem. A Yellow Bird akkor gyorsabb volt, mint a Ferrari F40 vagy a Porsche 959, és jellemző a cégre, hogy a leggyengébb mérés eredményét adták meg a specifikációban (463 lóerő), de a valós érték közelebb volt az 500-hoz.
Persze nem a Ruf az egyetlen Porsche-tuner, de a végtelenül radikális, mégis ízléses átépítések miatt mégis a pfaffenhauseni cég jelenti az etalont. Viszont az utóbbi években a restomod, azaz a modern technikával tuningolt klasszikus Porschék piacán feltűnt a Singer. Nincs köze a varrógéphez, tehát nem zinger, a kaliforniai cég neve az énekesből jön, hiszen az alapító, Rob Dickinson a Cathrine Wheel egykori frontembere. És aki a Dickinson név és a zene kapcsán az Iron Maidenre gondol, jó nyomon jár: a porschés-énekes Rob annak a Bruce Dickinsonnak az unokatestvére, aki a világ legjobb metál dalát írta meg arról, hogy fél a sötétben.
De ennek a posztnak nem a Singer Vehicle Design története miatt álltam neki, hiszen írtunk már róluk sokat. Akinek nincs kedve végigtúrni a linkeket, annak talán mindennél többet elmond, hogy a Singer a Wilimsszel terveztetett egy négyliteres, 500 lóerős, 9000-et forgó léghűtéses(!) szívómotort a DLS-hez. Ez az autó egy tulajdonképpen az utolsó csavarig újrafeltalált 911-es Porsche, és nagyon jól szemléltethető rajta a cég mottója: everything is important, vagyis minden részlet fontos.
Léghűtéses Porsche-motort fejleszt a Williams
A retro-Porschéket készítő Singer autóiba kerül a modern őskövület.

A részletekbe való mániákus belecsavarodást az ACS-nél sem engedték el. A rövidítés az All-terrain Competition Study-t jelöli, de mivel túl könnyű faipari szakembernek (ács) olvasni, maradjunk abban, hogy csináltak egy Safari 911-est. A Safari Rally versenyautóira rezonáló építés persze nem új hóbort, a lényeg a nagy, ballonos kerék, emelt futómű, esetleg rács, haspáncél. Szerintem nincs olyan szerencsétlen autó, amiből ne csinálna izgalmas gépet egy safari-kezelés, még egy Deawoo Matiz is ordas vadállatnak tűnik egy szett pufi terepgumin.
A Singer persze ennél messzebbre ment, egyenesen Richard Tuthilt, rali-Porsche mágust kérte fel segítségnek. Valahol, a több réteg szénszál, króm-molibdén és könnyűfém alatt még találni 964-es 911-esre utaló nyomokat, de amint felnyílik a géptető, vagy az orr, látszik, hogy minden keréknél két darab külső túlfolyós, öt lépcsőben állítható csillapítású versenygátló van. Itt már látszik, hogy ez nem egy pózer gép, nem SUV-t építettek a Porschéból, hanem rendes, azonnal rajtvonalra állítható terepversenyautót.
A futómű persze kettős keresztlengőkaros, teljesen egyedi geometriával, a rugóút növelése nem lett volna megvalósítható a gyári alapokkal. A motor egy 3,6 literes bokszer, ez az 1990-es 911-esből jön. Bár a Singer a régi értékeket tartja szem előtt, ezért eddig főleg szívómotorral dolgoztak, az ACS kedvéért most egy turbós léghűtésest építettek. Tekintve, hogy 450 lóerős, nem valószínű, hogy a hengertömbökön és a forgattyúsházon túl lenne benne eredeti Porsche alkatrész. Nagyon szexi, ahogy a két feltöltő elővillan a kerekek mögül, amikor egy ugrató után kirugózik a bódé.
A váltó viszont már modern versenytechnika, ötsebességes szekvenciális, ami akár kormányról, akár váltókarra kapcsolható. Az állandó összkerékhajtás és a három sperrdiffi ezen a szinten már magától értetődik. Ja, és a váltókar mellett meredezik egy jó ötven centis karbon cső, ez a hidrós kézifék karja. És tényleg az volt a cél, hogy versenyre kész gép készüljön, a beltérben ehhez minden meg is van: FIA homológ versenyülések, navigációs egység a navigátor előtt, italadagoló, tűzoltókészülék, tényleg minden, amire szükség lehet a Szaharában. Viszont a Singer itt sem tudta elengedni önmagát, hiszen ez nem egy versenyautó végtelenül funkcióra kihegyezett belseje. Illetve persze, az, csak közben szép, igényes, visszaköszönnek azok a megoldások, ami a többi, vitrinbe szánt autóban is.
Talán ez, a funkciót és formát ötvöző hozzáállás a legjellemzőbb az egész autóra. A Rothmans versenydekor által inspirált fényezés, az egy alutömbből kimart hátsó lökháritó, a 911 RSR le mans-i versenyautóból érkező hipermodern fényszóró, vagy az egész autó alját védő öt milliméter vastag alulemez. Versenyautó, de nem csak azért jó ránézni, mert tudjuk, mire képes, hanem azért is mert valóban esztétikus.
A legszebb az egészben az, hogy az ACS-t egy visszaeső Singer-ügyfél rendelte meg, és a pontos árat ugyan nem árulták, de annyi kiderült, hogy 750 ezer fontnál többe került. Az több mint 300 millió forint. És mennyivel jobban járt a világ, mintha a tulaj ezt a pénzt a Mansorynál hagyta volna, hogy bálnapénisz bőrrel húzassa be a Rolls-Royce Phantomjának könyöklőjét. Egyelőre egy darab létezik az ACS-ből, de a tulajdonos rendelt egy második példányt is. Ez egyelőre csak számítógépes renderként létezik: egy az ACS-sel megegyező autó, utcai gumin, aszfaltra hangolt futóművel, de továbbra is nagy rugóúttal. Singer szupermotó Porschéból, vagy mi.
A megrendelő mellesleg megengedte a Singernek, hogy a tervek alapján másnak is építsenek ilyen autót. A teljesítmény szabadon növelhető, ha kell a váltó is kaphat hatodik fokozatot, meg persze ha összejön rá a pénz, az utolsó csavarig mi döntjük el, milyen lesz a Singerünk. Mert minden részlet számít.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Tesztek
A lázadóknak semmi esélyükBemutató: Mercedes-Benz CLA 2025
Ott voltunk a stuttgarti Csillagok háborúja budapesti premierjén.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Szerelem
Mesterségem címere: 992.2 - PORSCHE Carrera S - USA VLOG
San Diego, óceánpart, Porsche. Borsodi fenekem végre révbe ért és kipróbálhattam a világ egyik legjobb sportautóját.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
