Bevezették a sebességkorlátozást, letette a Ferrariját

2021.02.10. 13:58
13 hozzászólás

1966-ban megrendezik az első Táncdalfesztivált, amit a Magyar Televízió közvetít, a Le Mans-i 24 óráson pedig a Ford hármas győzelemmel bosszantja fel Enzo Ferrarit. Modenában májusra elkészül a 8535-ös alvázszámú 330 GT 2+2, ami hónapokkal később érkezik meg a Franco-Britannichoz. Párizsban, a diadalívtől induló Kléber sugárúton volt a kizárólagos importőr szalonja, itt vette át első tulajdonosa a 330-as Ferrarit és járkált vele még szűk egy éven át a városban.

Ahogyan még sokáig minden Ferrari, úgy a 330-as is arról kapta a nevét, hány köbcenti jut egy hengerre. A 330 GT 2+2 tengelytávja 50 milliméterrel hosszabb a korábbi 250-esénél és az állítható Koni gátlókon túl a Dunlop kétkörös fékrendszere került bele. Az 1965-ös frissítés utáni autókon - mint a fellelt darab is - már nem dupla fényszórók vannak, és aki nem sajnálta a pénzt, az vehetett bele szervokormányt és klímát is.

1967 nyarán adtak túl a Ferrarin, ami aztán új gazdájánál mindennapi használós autó lett és gyakran láthatták a Szajna parti Saint-Ouen bolhapiacánál, télen pedig a négyfős családot vitte síelni. Elég tehetősek volt ahhoz, hogy napi használatra fogják a Ferrarit, de azt a luxust már nem engedték meg maguknak, hogy hasztalan álljon a garázsban. Évekig ment ugyanaz a rendszer a piaclátogatással és a családi síelésekkel. Egészen 1973-ig.

1973 októberétől decemberig hirtelen ötszörösére nőtt egy hordó olaj ára, mert korábban az OPEC arab tajgai felfüggesztették az olajexportot a jom kippuri háborúban Izraelt támogató országokba. Ilyen volt az Egyesült Államok, egy rakás európai ország és Japán is. A Szovjetunió országaiban, így Magyarországon is féltek lekövetni az olajválság döbbenetes ütemű áremelkedését, ezért hitelekkel tartották szinten az árat és így az életszínvonalat is. Persze, hosszabb távon az államadósság duzzasztása keményen visszaütött.

Franciaországra ugyan nem vonatkozott az olajembargó, de Pierre Messmer miniszterelnök 1973. november 30-i televíziós beszédében energiafogyasztást csökkentő rendelkezéseket ismertetett. Este 10 és reggel 7 között egy árva villanykörte sem pislákolhat az üres irodákban és az üzletek neonreklámjai sem éghetnek ebben az időszakban.

Szombat, vasárnap és a munkaszüneti napok kivételével este 11 után nincs televíziós közvetítés és a sebességhatárokat is csökkentik. Utóbbiról beszámolt röviden a New York Times is, mely szerint az autópályákon a korábbi 87 mérföld/órás sebességkorlátozást az olajválság miatt 80-ra (130 km/óra) mérséklik.

300 lóerős, V12-es (három Weber karbival) túrakupét nem azért veszünk, hogy ne menjünk vele és ez bosszantotta a 330 GT tulaját is, de leginkább a gyorshajtási bírságok miatt ment fel a vérnyomása. Ezért úgy döntött, hogy leteszi az égszínkék metál Ferrarit, amit akkorra már kellemesen belaktak a családdal. Montpellier közelében lévő második otthonukba vitték az autót és úgy, ahogy volt rácsukták a vékony falécekből készült ajtót.

Vastag porréteg telepedett a Ferrarira az eltelt 40 év alatt és a réseken bejutó napfény megette az orráról a fényezést is, de még mindig ott figyelnek benne a gyakran hallgatott kazetták George McCraetől és Percy Faithtől. Igazi pajtakincs, tömény patinával, a régi fekete alapú francia rendszámmal meg a sárga Carello fényszórókkal.

2021-re a hetvenes éveiben jár a második tulajdonos fia, aki még iskolába és nyaralni is utazott a hátsó ülésen, de megválik az autótól. Megkaparintani decemberben lehet majd a francia Osenat aukciósház árverésén, a becslések szerint úgy 75 millió forintért.

Forrás: Classic Driver