Láttak már műbőr bevonatú autót? Nem? Pedig létezik, de a Mohs Safarikaron ez a legkevésbé meglepő részlet.

A nyitható tetejű, húzóajtós járművet vadászatra szánta a feltalálója. Olyan mobil megoldásnak, amelyből biztonságosan szedhetnék le a szavannán kószáló vadállatokat. Ennek megfelelően igyekezett kialakítani, bár nehéz megmondani, hogy a különös ötletkavalkádból a valóságban mi működött volna.
Bruce Baldwin Mohs érdekes figura volt: sikeres feltaláló, hasznos ötletekkel. Az ő nevéhez fűződik az instant tejturmix feltalálása, de az autópálya-korlátok fényvisszaverő elemeit is ő szabadalmaztatta, és kifejlesztett egy bevonatot is, vákuumcsövek összeroppanásának megakadályozására. 1967-ben döntött úgy, hogy autóépítéssel fog foglalkozni, és első nekifutásra elkészítette az Ostentatienne Opera Sedan nevű járművet. Ez sem volt mindennapi darab: egyetlen ajtaja volt, hátul középen, amelyen át vörös szőnyegen lehetett besétálni a hatalmas, négyüléses szedánba.
A különös koncepció nem igazán vált be, és nem csak a különcködő forma miatt. Mohs 19 600 dollárt kért volna érte – mai árfolyamon ez 135 ezer dollárnak felelne meg – ennyiért pedig senki nem kért egy újabb példányt a prototípus után.
Az 1973-ban bemutatott Safarikar lett a második próbálkozása az autógyártással. A kialakításból arra lehet következtetni, hogy ezzel is az Egyesült Államok leggazdagabb autóvásárlóit célozta meg Mohs úr, bár úgy néz ki, a jómódúak ízlésvilágát a korszak afrikai diktátoraiéval azonosította. Ahogy az Opera Sedan, a Safarikar is három Rolls-Royce-ét kitevő, gigantikus hűtőrácsot kapott, hatalmas kitárt szárnyú sassal a tetején, a fényszórókat pedig aranyszínű rácsozat védte.
A karosszéria konstrukciója is egyedülálló: alumínium-wolfram ötvözet főtartókra építették, alumínium lemezekből. Ezekre poliuretán hab került, amelyre fekete Naugahyde – egyfajta szövet-alapú műbőr – bevonat került. A szokatlan felépítésű panelek elvben egy orrszarvú támadásától is megvédték volna az utasokat, bár ezt valószínűleg soha nem próbálták ki élesben.
Itt Mohs újabb, sosem látott ajtómegoldást vetett be: a hosszú ajtópanel, amely egyszerre fedi az első és a hátsó ajtónyílást, hosszú acélrudakra van felfüggesztve, amelyeken az egész ajtó kifelé húzható a karosszériából. Elég nagy távolságra húzva így az első és hátsó ülések is elérhetővé válnak. Valószínűleg itt is az volt a vezérelv, hogy a sebzett vadak támadásait is kibírja a szerkezet, és utána is használható maradjon.
Az első üléssor három, felül felfüggesztett kagylóülésből áll – ezek hintaként lengve hivatottak kiegyenlíteni a karosszéria himbálózását nehéz terepen. Hátul egy üléspad kapott helyet – a tető lenyitása után innen célozhatott volna a vadász – amely ággyá is alakítható. Szintén különleges és drága megoldás a műszerfal alá épített nagy teljesítményű CB rádió, amellyel a semmi közepéről is elérhették volna a civilizációt, ha nagy a baj.
Mohsnak annyi gyakorlati érzéke azért volt, hogy az előző autójához hasonlóan a Safarikart is megbízható alapokra építse. Az International Harvester ős-SUV-ját, a Travelall 1967-es kiadását építette át, igaz, lényegében csak az alváz, a hajtásrendszer, illetve a szélvédőkeret és a tűzfal maradt meg. Viszont az egyszerű, tömeggyártásból származó, és így nem is túl ritka technika miatt a Safarikar fenntartása nem lett volna nehéz.
Úgy tudjuk, a Safarikarból végül csak három prototípust készítettek, mivel a személyautókra 1971 után bevezetett szövetségi fogyasztáskorlátozásnak az International 6,4 literes, nagyjából 235 lóerős, karburátoros V8-as motorja nem felelt meg. Így Észak-Amerikában forgalomba sem kerülhetett.
A képeken látható, igényesen restaurált autó egyébként épp eladó. És bár a Mohs inkább vicc, mint bármi más, a ritkasága és a kora mostanra rendesen felértékelte. Egy nemrég lejárt licit a Bring a Traileren 90 ezer dollárnál állt meg, de ennyiért valószínűleg nem lesz üzlet, mivel ezzel nem érték el, amit a tulajdonos várna érte.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Olajdoktor
Forrest Gump motorolajat keres
És mert hogy már milliomos voltam, de imádtam füvet nyírni, attól fogva ingyen csináltam.
- Hírek
Trump vámtarifái az amerikai autóipart is kegyetlenül megszívatják
Nincs olyan amerikai autó, ami megúszná a vámokat.
- Hírek
Brutál gyorsulást és horror árcédulát ígér az Icon restomod Ford Broncója
A legtöbb katalógusadat kiváló, de ennek megkérik az árát.
- Hírek
Verstappené a pole pozíció a Japán Nagydíjon
Ez pályafutása 41. pole pozíciója.
- Hírek
A BMW áprilisi tréfája a legfájdalmasabb
Nem jó poén, mert ezeket meg kell csinálniuk.
- Gumidoktor
6 éves a téligumi, merjem még használni?
A szett hibátlanul viselkedik, a profilmélysége is rendben, de aggaszt a kora. Használhatom még vagy már kuka?
- Hírek
Kínai és angol technológiával, arab pénzből érkezhet a következő McLaren
Ezzel mindenki jól járna.
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
A Stellantis leépítéssel és gyártásleállítással válaszolt az amerikai vámokra
Gyorsan alkalmazkodnak.
