Megmentem a világot, és elhozom a megváltást?
Volkswagen e-Up vásárlás
Megmentem a világot, és elhozom a megváltást a tüdőbetegeknek? Vagy tönkreteszem a földet, mert miattam bányásznak még több ércet, a villamos energia előállítása még környezetszennyezőbb, és mit kezdünk majd a sok szar aksival? Hogy melyik állítás igaz, nem tudom, de hogy innentől sokkal olcsóbban tankolok, ingyen parkolok, és hogy nem fizetek gépjárműadót, azt tudom. Vettem ugyanis egy e-Upot.
Nyugodtan kimondhatjuk, hogy nem nagyon érdekelnek az autók, legalábbis azok, amiknek az árát hajlandó vagyok kifizetni. Volt MX-3 az életemben, V6-tal, és Punto HGT is. Mindkettőt szerettem, de igazán sosem váltam függővé. Ezen az évek, és az egyre nagyobb család sem segített sokat. A családi flotta jelenleg két nem fiatal, de műszakilag rendben tartott autóból, egy motorból, meg két robogóból áll. Budapest szélén lakunk már tizenkét éve, mindent használunk rendszeresen, hiszen a feleségem a belvárosban dolgozik, én meg összevissza. Közben lett két gyerekünk is, bölcsi, ovi, iskola bár van a kerületben, de nem két sarokkal arrébb. Szóval használjuk az autót rendesen, nem csak ünnepnapokon vesszük elő, hogy elmenjünk a templomba.
Érdekel, milyen autó a V6-os Mazda MX-3? Készülj fel a hatalmas pixelekre, egészen 2004-ig utazunk vissza az időben:
Ahogy öregedtek az autók, úgy nálunk is felmerült, hogy kellene egy szebb, jobb, megbízhatóbb. Egy olyan alkalommal, amikor épp mindkét kocsi betegeskedett, azt mondtam Szilviának, akkor számoljunk. Mivel nem járunk napi szinten Debrecenbe, így a dízel kiesett, maradt a benzines, a hibrid meg az elektromos. Ha napi szinten járok a kocsival 80 kilométert akkor a matek kb. a következő volt:
- a benzinessel havi 23 nap alatt, hétliteres átlaggal számítva kb. 50 ezer forint az üzemanyag, plusz ugyanennyi a parkolás.
- ha a Prius 4,5-ös átlagfogyasztásából indulok ki, akkor 38 ezer forint a benzin és 50 ezer forint a parkolás.
- elektromos autókból a legolcsóbbakat néztük - ezek 20 KWh körüliek voltak -, amik elméletileg tudnak egy töltéssel száz kilométert menni. Ha a száz leesik nyolcvanra télen vagy sok klímával, még akkor is megvagyunk a napi távunkkal. Mivel magánházban lakunk, így a töltés megoldható. Akkori díjszabással ez 18 ezer forint volt. Parkolás ekkor nincs.
Ezekkel az összegekkel így állunk a szinte biztos kiadásokkal:
- benzines: 100.000 Ft * 12 hónap = 1.200.000 Ft
- Prius: 88.000 Ft * 12 hónap = 1.056.000 Ft
- elektromos: 18.000 Ft * 12 hónap = 216.000 Ft
Viszont benzines bármit másfél millió körül vettünk volna, a kettes Priusok inkább kettőbe kerültek, az elektromos pedig háromfélbe. Ott volt még a plug-in Prius, ami keveset fogyaszt, és nincs parkolási díj, hosszabb távokra is elindulhatsz vele, de ekkortájt jött a hír, hogy a plug-inek ingyenes parkolását megszüntethetik, így azt is kihúztuk a sorból.
Az elektromos és a benzines árkülönbségét (kétmillió) leosztva az éves kiadások különbségével (egymillió), megkapjuk, hogy két év után nullában vagyunk, míg a Priusnál (840 ezer forint éves és másfél millió) ez egy és háromnegyed év. De oké, ne járjunk minden nap ennyit, akkor is két és fél év múlva pluszba jövök ki mindenféleképpen. Általános karbantartást nem számoltam, mert találgatni, hogy majd mi mehet tönkre hány kilométer után, na, azzal már nem akartam foglalkozni.
Szóval ott álltunk, hogy az elektromos autó a bombaüzlet, ha egy dolgot nem veszünk figyelembe. Azt, hogy mi van akkor, ha megtartjuk a mostani autónkat. Akkor máris négy év lesz a megtérülési idő. Négy év múlva meg ki tudja, mi lesz. Hiszen négy évvel ezelőtt még csak egy gyerekem volt, meg egy kutyám, viszont egy másik helyen laktam és máshol dolgoztam.
Ekkor beütött a koronavírus, hómofiszból az üzemanyag és parkolási díj nullára csökkent, plusz időnk, kedvünk, és erőnk sem volt ezzel foglalkozni. A rend visszaállásával a munkahelyünkre nem tértünk vissza, ha másfél évig elvoltunk otthoni munkával, ezután is elleszünk, gondoltuk. De nem ez az igazság sajnos. Valójában a hómofisz időben és költségekben megtérülő, de olyan munkakörben dolgozunk mindketten, aminek az alapja a kollegákkal való kommunikáció. Ezt mi is éreztük és a munkahelyünk is. Nincs mese, be kell járni. A benzin közben ötszáz lett, a parkolás sem olcsóbb, ismét előkerült az autó téma.
Aztán egy reggel, amikor a Punto nem indult el, mert nem használtuk, és az akksija ezt így hálálta meg, a Picassónak pedig - amit egy napja hoztak haza a nagy rendberakás után - elment a bal oldali kijelzője, amin a kilométeróra és a benzinszint van, és másnap az anyósülés felőli biztonsági övet nem lehetett kihúzni, na szóval akkor mondtam, hogy oké, elég volt. Nem azért kell az új autó, mert kijön a matek. Hanem mert ezeket elhasználtuk. Mindig lesz valami velük, és én nem akarok bikázni, csepptölteni, műszerfalat kiberakni. Menni akarok vele, meg néha napján lemosni. És így már meg is van a másfél évvel korábbi számítás alapján a legjobb választás. Éppen ekkor hívott a Kopasz, hogy itt egy ember, elviszi a Transalpot (ez a motorom volt, amit kivittem hozzá, hogy adja el). Váratlanul plusz pénz állt a házhoz, nosza, nézzük az autókat.
Leültünk hát megnézni, milyen elektromos autók vannak most a legolcsóbb árkategóriában, isofixszel: C-Zero és Ion kilőve, nem fogja tudni a százat. Renault Zoe nem lenne rossz, de a töltéséhez kell a három fázis, bővítés, ilyesmik, minimum hatszáz, és már nem is olyan olcsó. A Nissan Leaf a 24 KWh-val már volt három körül, és bár nem vagyok túl igényes az autókra, de az tényleg hogy néz ki? De ha ezen túl is lennénk, akkor is inkább 8-9 pálcásak voltak ezért az árért, és én annak az aksinak jót még nem olvastam a degradálásáról. Szóval majdnem, de inkább nézzünk tovább. Volt még itt Fiat 500, ami údejól néz ki, Szilvia viszont nem szerette volna a háromajtósba a gyerekülést ki-bepakolgatni. Az érv jogos, engedjük el ezt is. A BMW i3 már inkább ötmillióba került, szóval maradt az e-Up és a Kia Soul.
A Kia Karotta szerint a titkos favorit. Nincs sok, nem ismerik, inkább még rendes autónak gyártották, de ötszemélyes, viszont éppen ezért egy volt belőle eladó. Az Upokból nagyobb volt a választék, és volt több Pest közelében is. Kisebb, de igazából rosszat nem olvastam róla, és hat kilóval olcsóbb volt. De vajon beférünk-e egy Upba? Kibéreltünk hát egy Mol Limót, beraktuk a gyereküléseket, gyerekeket, kinevettük a csomagtartónak csúfolt vékony miafenét, és úgy döntöttünk, amire mi használjuk, arra éppen elég. Közben beszéltem Laczkó Istvánnal, aki Autórevizorként tevékenykedik. Mondta, hogy ilyen autót még nem nézett, jön szívesen, de döntsek gyorsan, mert ahogy pörög a piac, mindent is megvesznek azonnal. Úgyhogy az első valamirevaló, Pest közeli Upot kezdtük keresni. Volt egy nagyon szép, de sajnos a tulaj síelni volt, illetve volt egy menő kerekekkel, whitewallal, Jack Daniel's-felirattal, negyvennyolcezer kilométerrel. Ez előrevetítette a céges autó-fiatal tulaj kombót, ami nem volt biztató, de a revizor azt mondta, nézzük meg, nincs messze. Másnap autónézés, mint kiderült, nem céges autó, nem gyerek tulajjal. Kipróbálni vette, de annyira megszerette a villanyt, hogy eladja ezt is, meg a dízelautóját is, és inkább vesz egy villany-Golfot.
Roberto megvette a DeLoreant
Akár tetszik, akár nem, egyre inkább teret nyer az elektromos autózás. Sok családnál elérhető alternatívát jelenthet ma már egy kisebb, olcsóbb villanyautó, afféle szaladgálós, második autónak. Iván Robival egy e-Up vásárlása kapcsán találkoztunk Dunakeszin. Engem a felfedezés, az újdonság varázsa is hajtott, hisz ezzel a típussal még nem volt alkalmam közelebbi kapcsolatba kerülni.A rétegvastagság-mérés egy jobb hátsó sárvédőív fújását mutatta, a mért értékek nem voltak vészesek. A jobb hátsó belső élein futó szigetelőanyag némiképp elütött a többi ajtón használttól - itt a mért értékek gyárival megegyezők voltak. Az e-Up karosszériája majdnem megegyezik a benzinesével, de a padlólemezt átalakították, illetve a B oszlopok kaptak egy plusz merevítést az akkupakk védelme érdekében. A hátsó ablak nem nyitható, csak billenthető. Hőszivattyú nincs, a hűtés/fűtés súlyos kilométereket vesz el a hatótávból. Amúgy az autó a tipikus korai villanyautó, dobjuk ki a belső égésű motort és tegyünk bele elektromosat vezérelv mentén készült. Váltókar (P, R, N, D, B), gyújtáskapcsoló – mind-mind fölösleges, de ha már ott van, hagyjuk benne. A B fokozat a legerősebb fékenergia-visszanyerés, kvázi egypedálos üzemmódban használható az autó.
A diagnosztika igazolta a futott kilométereket. Az akkumulátorcellák feszültségértékei közötti különbség ezredekben volt mérhető. Így a villanyautót vásárlók nagy többsége által feltett kérdésre, az aksi állapotát illetően pozitív választ adhattam. Volt még egy passzív hibakódunk a gumiabroncsnyomás-figyelmeztetésre vonatkozóan. A központi elektronika tárolt még három hibakódot, a helyzetjelző-világítás vezérlésével kapcsolatosan. Mivel ezeket az izzókat ledesre cserélték, meg is volt a hiba forrása. Még egy korábbi kis akkumerülés nyomai voltak láthatóak, amikor észrevettem valami furcsát. Az egyik hibakód paraméterkörnyezeti (Freeze Frame) adatai szerint az autó futásteljesítménye 16.777.215 km és mindezt 2127. 15. hó 31-én, 31 óra 63 perckor tárolta (a jövőben már másként számolják az időt?).
Magasságos egek! Megvettük a DeLoreant!?
Vagy csak egy kis aksimerülés miatt hülyült meg a rendszer egy pillanatra? Sajnos ez a valószínűbb, de azért Robi, 88 mérföldes sebességnél figyelj nagyon...
Ui: nagyon kéne nekem is egy sportalmanach.
- Autórevizor -
István nem látott rajta semmi komolyat, az aksi pedig szinte új volt. Így lett hát egy e-Up a családban, négy új gumival és ezzel a felnivel. Járt még hozzá a gyári karcmentes felni is, azon pedig szinte új téli gumi van.
Szóval kíváncsian várom, milyen az e-autózás. Eddig egy utam volt vele hazáig, akkor féltávon kiírta, hogy 60 kilométer van már csak benne, és ettől a ténytől elég rosszul lettem, de rájöttem, hogy bármennyire is látom magam az út szélén stoppolni, üres tankkal (aksival?), valójában ez azt jelenti, hogy könnyedén hazaérek, és még bemegyek a belvárosba. Állítólag ez a legnehezebb része a dolognak, hogy átállj fejben, hogy elhidd, tudja azt a távot, ami oda van írva. A másik nehéz dolog, hogy ha veszel egy elektromosat, nem akarsz már másba ülni. Állítólag. Hát, majd meglátjuk.
Ui: Járhatnék persze bringával, elektromos rollerrel, és tömegközlekedéssel is. És minddel jártam már. A háromból a leggyorsabb a BKV, vonattal fűszerezve, jártam is így egy pár hónapot. Háztól munkahelyig szinte pontosan másfél óra, csak oda, vagyis napi hármat utazok.
Mivel a be- és hazajárást rugalmasan tudom időzíteni, így autóval ez másfél óra oda-vissza. Egy vágó mostanság 3.800 forintot keres óránként a piacon. Vagyis 3800*1,5*23 = 131.100 Ft. Ezt az összegű időt utazom el a tömegközlekedéssel. Ja, és a lányokkal ilyenkor már nem találkozok, hiszen három órát utazok munkába és haza, Budapesten belül.