Megvettem a világ legismertebb szedánját

Lady Liana élete és munkássága S01E01

2022.03.20. 17:36
13 hozzászólás

Rövid, de racionális számítások vezettek az autóvásárláshoz. A sztori röviden: amikor megvettem a Suzuki Balenót, második autóként az én nevemre került, noha a feleségem járt vele. Majd szorgos bónuszgyűjtögetés következett a kötelező biztosításban. Aztán eladtuk és sokáig nem volt második autónk.

Vele kezdődtek a bónuszok
Vele kezdődtek a bónuszok

Amikor bő három éve megkaptam az ingyen-Puntót, ennél élt tovább a pontgyűjtés, és tovább javult a helyzet. A Fiatot aztán eladtam, olyannyira, hogy kezdett letelni az a két év, ami köztudottan a bónusz elveszítéséhez vezet. B7-nél jártam ekkor. Mivel már a Punto biztosításának a megkötésekor volt egy kis küzdés a biztosítóval egy erősen félreérthető ügyfélszolgálatos felvilágosítás miatt, de pár hét küzdelem után megtarthattam a korábbi bónuszt. Majd pont most hagyjam veszni?

Kapcsolódó
Nem titkolom tovább: vettem* egy Fiatot

Nem titkolom tovább: vettem* egy Fiatot

*Valójában ingyen kaptam. De SEMMI sincs ingyen, még az sem, ami úgy látszik. A kérdés: nem volt-e így is túlárazva?

Mert mi lesz, ha elveszítem?! Kalkuláljunk mondjuk még 50 év várható élettartammal. Mivel üt el az ember ennyi sok időt? A gyerek kirepült, a szex már...  hagyjuk is, 60-80-100 évesen egyértelműen V8-as, V9-es és V10-es motorú sportkocsik henkölésével foglalkozik az ember.

De mennyit bukik közben, ha a biztosítást A0-ával köti? Ötven év alatt megkockáztatom, milliókat.

„Nem túl rossz” (Kimi Raikönen, 1:46,1)

Mint a mellékelt alapos számítás is jól illusztrálja, az ember éppenséggel talál ürügyet, ha már unja, hogy egy Aurist üzemeltet. És van egy kis dugi pénze. Abban persze biztos vagyok, hogy itt nagy üzlet nem lesz, de ha jól csinálom, nagyjából kijövök nullára, vagy legalábbis a költségek nem lesznek magasak.

Kapcsolódó
Majd belátod te is

Majd belátod te is

„Soha nem vennék Aurist” (Ismeretlen Auris-tulaj, mielőtt még szétnézett volna a piacon.)

A probléma csak az volt, hogy az évforduló nagyon közelített, autókat nézegeteni meg nem volt idő. Legalábbis élőben nem. Már régóta foglakoztatott a Thalia-életérzés, vagyis egy olcsó szedán birtoklása, de a Marketplészen nézegettem mást is: Mégane II limuzint, Wagyonőr +-t, háromhengeres dízel Hyundai Accenteket, sőt, néhány elárvult Prius I. is feltűnt. Úgy 3-400 ezerre állítottam be a maximumot, amit a vásárlásra szánnék.

Természetesen a meló szempontjából a legzúzósabb időszakban járt le az átkozott bónusz-határidő. Úgy egy nappal előtte tudtam szabaddá tenni magamat. A magyar papír nélküli, külföldről behozott autók eleve kiestek, mert hetekig tart bepapírozni őket, és e nélkül mire kötsz kötelezőt? Az ilyen utolsó pillanatos impulzusvásárlásnál mit tesz az ember?

„Ez a kis izé annyira élvezetes” (Jenson Button, 1:44,7)

Én például felhívtam nepper ismerőseimet, azzal, hogy: Nincs valami beszámított szarotok?

A beszámított autó külön műfaj. Valami kitaposott belű, minimális piaci értéket képviselő autó, amit ezek a viszonylag drágább autókkal foglalkozó kereskedések már nem tesznek ki a kirakatba. Az ok egyszerű: ezekre a vackokra is ugyanúgy garanciát kell vállalniuk, mint egy rendes autóra. Ezért aztán valami elképesztően nyomott árat mondanak be rá, de van az az elszánt vásárló, aki így is beszámíttatja a verdát, mert nem akar foglalkozni az eladásával. A kereskedők pedig továbbadják ezeket más, olcsó autókra specializálódott cégeknek, akik elterítik Magyarország szegényebb régióiban, ahol a használtautó-garanciáról amúgy sem hallottak. A másik változat az a beszámított autó, amit ugyan ki mernek rakni, csak épp nem kell a kutyának sem.

Az első kategóriát Becsületesnepperünk szolgáltatta, egy beszámított, majdnem hófehér Suzuki Ignis képében. Ez lett volna az olcsóbb, úgy emlékszem, 3 kiló alatt volt. Az autón azért látszott, hogy sok mindent látott már, kissé gyűrött első rendszám, félvak első lámpák, itt-ott húzásnyomok, a pótkeréküregnél javítás és kívülről egy foltban iszonyatosan rohadó küszöb. Az utastér közepesen lepattant, ég az ABS-lámpa.

A célra tökéletesen megfelelt volna. Ahogy Borsa (István alispánja) mondta, ennyiért így ahogy van, bármikor továbbadom. (Bár mivel én nem vagyok illetékmentes kereskedő, azért az átírás mindenképp bukta.) És bár randa a folt a küszöbön, ez valami szakszerűtlenül javított sérülés lehet, de a küszöb strukturálisan rendben van. Igaz, ez akkor is lakatolás, amit meg kéne csináltatni. És ehhez nem volt kedvem. Az ABS-lámpa megnyomta rajtam az ingyen-Punto vészgombot: őrületes szívás volt a Fiaton felszámolni. Persze ez nem Punto, de én kifejezetten híve vagyok a rendesen működő blokkolásgátlónak. Tudom, perverz dolog. Viszont a Puntót gyakorlatilag ez döntötte csődbe.

„A szörnyeteg” (Szőr Lewis Hamilton, 1:42,9)

A B-verzió az A Kedvenc kereskedésből Balló Marci ajánlata volt. Szintén Suzuki, de egy Liana. Egészen pontosan egy egyhatos szedán, egy vörös-zöld színtévesztő látásával nézve szinte british racing green színben. A kilométer valahol 188 ezer táján, új gumik, alul olajszivárgás a karternél, meg a féltengelyszimeringnél, viszont csak kevés, és felszíni rozsda a küszöbvégeknél. Kifejezetten kulturált utastér, működő klíma, kissé fáradt aksi, a próbaúton meglepően nem Suzukis, akadozó váltó.

Hát ja. Azért ez nagyon Pakisztán. A Suzuki Liana úgy született, hogy a tervezők sokat ábrándoztak egy Ford Focus (I.) jellegű, kompakt modellről, csak épp nem akartak új platformot kifejleszteni hozzá. Vagyis alulról ez az autó egy Suzuki Baleno, de ennek köszönhetően például hátul többlengőkaros futóműve van. Alatta sétálva előtörtek a régi emlékek, mert tényleg tök ugyanaz, viszont ez az autó nem rohad, a bölcső ép, kipufogó is, sőt, a katalizátor(ok) is alatta vannak. Ennek ellenére nem kellett a III. kerület elegáns közönségének, már fél éve állt a Kedvencnél. Ahhoz képest, hogy kereskedésből vettem, erősen nyomott áron, 5 kilóért kaptam meg, de ezen tényleg nem kerestek semmit. Amúgy ez nagyjából a hasonló Lianák árszintjének a közepe: van drágább és olcsóbb is.

A fura arányok annak köszönhetőek, hogy bár ugyanolyan magas a modell, mint az akkor divatba jött, egyterű-jellegű autók (Focus, Peugeot 307, stb.) viszont nyomorultul kisautós a tengelytávja: 2 méter és 48 centi. A C Corsáé egy centivel nagyobb volt...ööö. 2001-ben ott voltam az ötajtós verzió nemzetközi bemutatóján, Észak-Olaszországban, a Lago Maggiore partján. Olyan külsőségek közepette mutatták be a Grand Hotel des Iles Borommées nevű szállodában, közvetlenül a káprázatos szépségű tó partján, hogy egy Rolls-Royce bemutatója is lehetett volna. Az, hogy Olaszországról beszélünk, ne tévesszen meg senkit, egy olyan Svájcot tessék elképzelni, ahol mindenki olaszul beszél. Németesen meseszerű tökéletességgel megépített, 1863-ban megnyitott szálloda a hegyek között, a jéghideg vizű, mély tó partján, a tóban még meseszerűbb szigetekkel. Azt hiszem, ez volt az első komolyabb találkozásom a jacuzzis fürdőkáddal. Puszta kíváncsiságból kipróbáltam, mi van, ha teszek a vízbe habfürdőt. Aki látta Peter Sellers-szel az Estély habfürdőben című filmet, az el tudja képzelni a végeredményt.

Kicsit furcsán is néztek ki ebben a környezetben ezek a Lianák, melyek neve állítólag a Life In A New Age, vagyis az élet egy új korszakban szavak rövidítéséből adódott. Amerikában viszont Aerio néven adták, volt belőle 2,3-as szívó benzines is. Az mondjuk érdekelne, hogy ment, de azért ez az 1,6-os sem rossz. Érzetre akaratosabb és nyersebb az Aurisnál: igaz, hogy csak 103 lóerő, viszont vagy 130 kilóval könnyebb, úgy, hogy szedán.

A new age jegyében digitális a műszeregység, és maga a műszerfal tök szimmetrikus. Az ívelt oldalú háromszög mélyedés, ahol a műszer csücsül, az utas előtt is megvan, csak műanyag burkolat fedi. Amúgy 2001 táján inkább kissé vicces volt ez a műszer, mert a Fiat Tipo/Tempra már meg is szűnt, ahol ezeket még menőnek láttuk. A műszerfal anyagát vélhetően űrrepülőgépek szárnyainak a belépőéleihez fejlesztették ki, olyan kemény, de egy korrupt NASA-beszerző mégis inkább valami kerámia mellett döntött. Hiba volt. Kétoldalt viszont a levegőrostélyok egy az egyben a K11-es Bakancs-Micrából valók, azok jók is. Bezzeg a középsők (az lehet Suzuki-fejlesztés), ott a lamellák már össze vissza mozognak, nem együtt.

A Liana amúgy semmilyen szempontból nem volt modern, ekkoriban már ESP-t illett adni az autókhoz (a Golfon 1998 óta volt széria), itt opcióként sem létezett. ABS van benne, meg az első és oldalsó légzsákok. Esőérzékelő? Digitklíma? Navi? Függönylégzsák? Ugyan már! Méretben tudja, amit kell, gurul, elvisz bárhová, de ezt főleg a kevésbé fejlett piacokra szánták, Ázsiában számtalan országban árulták, Indiától a Fülöp-szigetekig. És persze nálunk. Meglepően sok fut belőle, most, hogy figyelek rá, látom őket az utakon. Amúgy 2004-ben csináltak egy nagyobb faceliftet a Lianán, a teljes műszerfalat kicserélték, kapott normális műszeregységet, klímapanelt, dupla DIN-es rádiót, sőt, még dízelmotort is!

„Nagyon jó autó” (Boris Johnson, 1:57,4)

A Liana szedán ott lett világhírű, amikor ez lett a Kedvező Árú Autó a Top Gear műsorában: soha egyetlen autó sem szerepel ennyit a műsorban, hisz láttuk, Clarksonék Ferrarit alig tudtak szerezni, bezzeg a Suzuki mindig ott volt. Összesen 1600 kört tett meg a TG pályáján, 400 gumit evett meg és 100-szor cseréltek rajta féket, kétszer féltengelyeket, kerékagyakat és alsó lengőkarokat. Továbbá egy külső tükröt. Szóval elég agyoncsaphatatlan.

A legjobb körök listáján gyorsabb, mint a Skoda Fabia RS, a Toyota Avensis, Renault Laguna, Jaguar X-Type. Az olyan anomáliákról már ne is beszéljünk, hogy a Ferrari F40-es el sem tudott indulni, mert a rajtnál lerohadt. Hihetetlen mennyiségű sztár vezette a Suzukit, 66 power lap idejét mérték le, de ezen felül még az F1-es pilóták köreit is ezzel teljesítették. Sőt, miután a Lianát lecserélték a Lacettire, Ceedre, majd Astrára, az F1-esek továbbra is a Suzukit kapták meg.Íme az egyik legendás epizód, amelyben Michael Schumacher...

 A legjobb köridők pedig:

Egy ilyen autót MEG KELL VENNI!

Hát így lett egy Lianám. Azt akkor még pontosan nem is tudtam, mit akarok vele, de érdekelt a szedános lét. Keresni nem fogok rajta, hacsak nem lesz 600 forint az euró. Viszont van pár ötletem, hogyan lehetne felhozni egy kicsit a XXI. század szintjére. Az is érdekel, mennyiből lehet üzemeltetni, mert gyanús, hogy olcsón, hacsak... szóval majd meglátjuk.

Egy darabig otthon nem árultam el és a szerkesztőség tagjai is titkolták. Igazság szerint sok időm nem volt rá, vettem egy aksit bele, mert az menthetetlen volt. Természetesen az aksivásárlási tanácsadó szerzőjeként kapásból beleszaladtam a legnagyobb önszivatásba: nem fotóztam le az akkumulátort, csak megrendeltem a Lianához megfelelő, ázsiai sarus típust. Aztán felvilágosított egy autóvillamossági szerelő, hogy Magyarhonban szokás lecserélni a sarukat, hogy a pár ezerrel olcsóbb, szupermarketes aksi is belemenjen (amúgy fizikailag befér). Azt is elárulta, hogy ezzel adnak a szarnak egy pofont, mert a japán aksiknak kicsit más a kémiája, az autó töltésszabályzása ehhez van belőve, emiatt az olcsó, vastag sarus aksik kb. annyival korábban meg is halnak benne, mint amennyivel olcsóbbak voltak. Na mindegy, ha ugyanott vagyunk, akkor megvettem ez elérhető legolcsóbb aksit bele. Továbbá a vészesen sikító ékszíjat gyorsan lecseréltettem – de ennyi. Egy nem induló, sikító hulladékkal nem akartam beállítani otthonra.

Mivel téli gumit nem volt kedvem venni rá, leparkoltam egy közeli utcában, néha megsétáltattam, és egészen megszoktam, hogy van egy titkos Suzukim. Egészen mostanáig hallgattam róla, nem is tudom, miért. Addig úgy sem akartam túlzottan használni, amíg voltak fagyok. Aztán a nagy bejelentés napján megálltam vele a ház előtt. Hajnalka asszony nem akarta elhinni, hogy ezt megvettem. Ő, akinek minden nyomorult formájú autó tetszik, finoman szólva sem volt elragadtatva a lenyelt egy Wagon R-t a kígyó formavilágtól. És a szinte british racing green szín sem jött be neki. Az egyetlen érv, ami meggyőzte az az volt, hogy a jármű egy álruhás Baleno.

Hát itt tartunk most. Neve már van, Balló Marci elkeresztelte Lady Lianának, megtetszett. Nemsokára jönnek az első valódi karbantartások, hibaelhárítások, ezekről is beszámolok hamarosan.

„Arra gondoltam, hogy eladom az autómat ... bár ez egy használt autó, de talán adhatnátok rá egy jó ajánlatot.” (Sebastian Vettel)
...na jó, nem. Az egyetlen dolog, ami tetszik benne, az a duda. (Sebastian Vettel 5 másodperccel később)*

* az idézetek valóban a Top Gear adásaiból, vagy a behind the scenes videókból származnak.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

14 perce
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14