Megvettem a gyerekkori álomautómat

2022.08.28. 06:05
8 hozzászólás

Kezdem a ténnyel, hogy aztán legyen mire mentegetőzni: vettem egy BMW E30-at. Egy piros, kislámpás 318i-t. Nem volt túl olcsó, nem hibátlan, nincs is túl jól felszerelve, az én lelkemben mégis megpendített valamit, és bár szükségem nem volt autóra, de járművek vásárlásakor nagy gyakorlatom van az összes észérv félrerakásában, ezt is lehoztam rutinból. Meghirdették, elmentem megnézni, egy éjszakát gondolkodtam rajta, másnap elhoztam.

Nagyon szimpatikus volt az autóban, hogy nem méltóságától megfosztva, német vagy osztrák kivonópapírral, teljes ismeretlenséggel árulták egy kert végében, hanem ősmagyar, összesen két korábbi tulajdonossal rendelkező, teljes életére végigkövethető autó, amihez ha nekem nem is, de az országomnak biztosan van egy elég mély kötődése, és név szerint tudom, kik voltak elődeim a birtoklásban. 1985-ben két betűs, négy számos rendszámtáblával, szürke forgalmival került a magyar utakra, azokban a rendszerváltás előtti időkben, amikről én 1995-ös születésűként csak hallhattam és olvashattam, de valamiért mégis egy érthetetlen szekunder nosztalgiát indít meg bennem.

Külön mosolyogni támad kedvem a DTM-rendszám láttán, amit még július előtt újragyártattam: azóta már sajnos nem csinálnak friss nyomást a régi trikolór táblákból.

Kapcsolódó

Nekem alapvetően onnan indult az E30-szerelmem, hogy egy olcsó, sportos autót láttam benne. 16 éves voltam, saját jogosítványról szó sem lehetett, de pár évvel idősebb cimborám már egy 300 ezer forintért vett (konkrétan az az autó volt, ami a Turbometal csapatnál is járt), korábban összevissza tört, lesajnált, szürke 318i-vel élvezte a hátsókerekes, könnyű, mókás autó előnyeit, télen óriási buli volt az az autó, és mivel a formájáért már akkor is odavoltam, tudtam, hogy egyszer majd összespórolok 600 ezer forintot egy normálisra, és veszek egy rendes hathengerest, mert mégiscsak az az igazi. Megbabonázott, persze nem volt nehéz dolga, nulla tapasztalatom volt még akkor autókkal.

Az azóta eltelt 10 évben az újságírásnak és a többi munkámnak köszönhetően több száz autót volt alkalmam vezetni, megvoltak a téli körök, a versenypályák és a hosszú utazások is, mai fejemmel pedig pontosan tudom, hogy ez egy semmilyen szempontból nem kiemelkedően jó autó, aminek az árából sokkal jobban vezethető, erősebb vagy épp kényelmesebb kocsik felhozatalából lehetne válogatni, nekem mégis ez a középszerű kis BMW kellett, mert egyszerűen nem tudok mellette úgy elmenni a garázsban, hogy ne nézegessem percekig, és legalább ezzel ne okozzon örömet.

De az elmúlt 10 év nemcsak engem, hanem az E30-at is megváltoztatta: megszűnt filléres csapatós autónak lenni, amire mai fejemmel már nincs is szükségem, helyette egy viszonylag értékes, alkatrészvadászós veteránautó lett, ami jobban találkozik az én mostani hobbimmal és életemmel.

A konkrét terv az volt, hogy az alapvetően rendben lévő autó kisebb-nagyobb hibáit orvosolni akarom, de előtte egy hónapot járkálok a kocsival, hogy legyen közös élmény. A saját autóimat mindig igyekszem magamnak javítani, egy vezérlést, egy féltengelycsuklót lecserélek, rutinszervizt megcsinálok, de nagyon érdekelt, hogy egy komolyabb projektben mennyire találom meg magam, az ilyesmihez már olyan szintű türelem kell, ami alapján még most sem vagyok teljesen biztos abban, hogy ez nekem való, még ha a lengőkarok szemcseszórásában vagy apró kiegészítők tisztogatásában tudom is látni a szépséget.

Már a vásárlás előtt írtam egy konkrét listát, miket kell megcsinálni: nem működik a kilométer-számláló, morog a kinyomócsapágy, rozsdásak a hátsó sárvédőívek, repedezett minden hátsó szilent, bal hátul egy korábbi sérülésből eredő kókány javítás nyomait kell orvosolni (szerencsére az autó úgy általánosságban nem volt komolyabban sérülve a jelek szerint), a padlólemezt néhány helyen csiszolni és kezelni, egy helyen foltozni, a motorban néhány kevéssé igényes kötegelőzést és egy szétrepedt, majd pasztával foltozott levegőcsövet cserélni, karternél, váltó kihajtásnál és diffinél olajfolyást megszüntetni, lengéscsillapítást és fékeket átnézni.

Hétköznapi autós ettől a listától valószínűleg nagyon megijed, a rutinos veteránautóst viszont még mindig meg lehet nyugtatni: nem repedt a műszerfal, szép bent minden kárpit, gyári a rádió, és bár nem az eredeti fényezés van rajta, de egy 2 méterről úgy összességében is elég szép a kocsi, külső esztétikájával nem is szeretnék túl sokat foglalkozni, persze nem lesz olyan gyönyörű, mint néhány típustársa.

Megvolt az egy hónap, az E30 bizonyított egy cimborám esküvői autójaként, voltam vele egyet kirándulni, leműszakiztattam, és gurultam még néhány kört, aztán eldöntöttem, a szórakozás után dolgozni is kell, itt az ideje nekiállni. A beavatkozásokat a kilométer-számlálóval kezdtem, szétszedéskor rájöttem, hogy egy üdítően egyszerűen szerelhető, és mai értelemben nagyon kevés patenttel összerakott beltere van a kocsinak, körülbelül fél óra csavarozás után kezemben is volt a mechanikus működésű, de elektromos vezérlésű óracsoport.

Garázsszomszédommal és régi jó barátommal, Danival álltunk neki a szétszedésnek, ő végzett műszerész, akinek nagyon otthonosan mozognak a finom, apró alkatrészek a kezében, én pedig tipikusan az 5 kilós kalapácsért nyúló ember vagyok, ha valami nem jön össze. Mivel a sebességmérő működött, csak a számláló nem, teljesen biztos volt, hogy az apró fogaskerekek adták meg magukat.

Egyszerű orvoslása lenne a problémának az 57 eurós, új fogaskerékszett megrendelése Németországból, de mi próbáltunk egyet csavarni a történeten, és ha már van 3D-nyomtatásra lehetőségünk, akkor megpróbáltuk volna ABS-ből vagy PETG-ből legyártani a fogaskerekeket.

A Thingiverse-ről készen és ingyenesen letölthető szett is létezik, természetesen nem E30-hoz, hanem E34-hez, de azért csináltunk egy próbanyomtatást PLA-ból, hátha jó a méret. Nos, hivatalosan bejelentem, nem az Apple találta fel azt, hogy két, látszólag egyforma formájú tárgy épp csak egy kicsit ne legyen méretpontos, hogy a felhasználó vehessen új tokokat az iPhone-jára, kézenfekvő lett volna ez a megoldás, de sajnos van eltérés a fogaskerekek között.

A másik megoldás lehetne az, hogy keresni jó állapotú fogaskereket, 3D szkennelni és nyomtatni, ehhez kaptam is kölcsön két bontott óracsoportot, de egyikben sem volt tökéletes fogaskerék sajnos, úgyhogy ez az opció most nem megoldható. Méretek alapján SolidEdge-ben is lehetne tervezni, de a szoftver automatikus fogaskerék-tervezője sajnos nincs felkészülve arra, hogy méreteket és fogszámot egyaránt meg tudjunk neki adni a tervezéshez: meg lehetne csinálni, de ez sem annyira egyszerű, mint elsőre tűnt. Lehet, hogy a végén tényleg megveszem az 57 eurós szettet.

A hátsó traktus javítása nagyon sok bontással kezdődött. Kerekek, fékdobok és fékvezetékek le, ahogy a féltengelyek, középdobig a kipufogórendszer, majd a kardán és a diffi is: így lesz néhány óra alatt a guruló, működőképes autóból fél garázst elfoglaló roncs. Nem véletlenül klattyogott az egész hajtáslánc a kuplung markánsabb kiemelésekor: a diffitartó felső nagy szilent úgy porladt szét a kezeim között, mintha 37 éves lenne. Valószínűleg az is volt.

A diffi hátlapja szemcseszórást, háza sima csiszolást és festést fog kapni, ezen kívül az összes szimmeringet és a hátsó tömítést cserélem benne az olajkönnyezés miatt, egyébként nem búg, feszes is, jó állapotban van. Szintén minden rendben a féltengelyek körül, a csuklók megmaradnak, maguk a féltengelyek pedig szintén egy alapos tisztítást és festést kapnak.

Megszenvedtünk a hátsó híd leszedésével. Nem nagyon láttam olyan videót, ahol az összes csavar kioldása után ne két kalapácsütéssel jött volna le a komplett futómű, nálam ennél bonyolultabb volt a helyzet, mert a hídszilentek alumínium perselye belerohadt a karosszériába, hiába ütögettük alul-felül, egyszerűen nem jött ki. Végül sok ütögetéssel kijött, az egyik tökéletesen, a másik pedig persely nélkül: az alumíniumtömb a karosszériából kikandikálva nevet az arcunkba, ezt majd egy nagyobb menetfúróval, menetes szárral és ütögetéssel tervezzük megoldani.

A kívülről aggasztóan repedezett lengőkarszilenteket saját prés híján M12-es menetes szárral és sok anyával kezdtük el kiszedegetni, eleinte könnyen, később nehezebben ment a dolog, ne kérdezzétek, honnan tudom, de egy viszonylag vastag és erős menetes szárat is elég könnyen el lehet hajlítani, ha kitartó az ember. Az egyébként pajszeres rángatásra feszes szilentek még odabent is egész intaktak voltak, önmagában valószínűleg nem kellett volna őket még lecserélni, de ha már így lenn van minden, akkor nem nagy tétel beszerezni újakat.

Nagyjából itt tartunk most: elkezdem megrendelni a szilenteket, új kerékcsapágyakat, megpróbálom lecserélni a nem túl szép tőcsavarokat a kardán végében, csiszolok-festek, és elkezdem javítani a padlólemezt is.

Ebédközi desszertnek, motivációm fenntartására elmentem Sipos úrhoz, hogy az oxidált alkatrészeim új életre kapjanak. Zoli készségesen elmesélte, hogyan működik a nedves szemcseszórás, a 6 bar levegővel és vízben úszó szemcsékkel operáló rendszer elég meggyőző és nagyon jól kitalált szerkezet, elég hatékony oxidált alumínium alkatrészekre, alig bántja az anyagot, de gyönyörűen tisztít, és a kapott felület nagyon közel lesz egykori eredetijéhez, a gyöngyszórtnál mattabb, de a sima homokszórtnál frissebb és természetesebb felületet kölcsönöz az alkatrészeknek.

Az alvázvédős és rozsdás kipufogó hővédőimre rá sem ismertem a beavatkozás után, a szelepfedél is csodálatos lett, viszont a vastagon rozsdás alkatrészekre és festett lemezekre kevésbé hatékony a technológia. Motortéri festetlen lemezekhez, öntvényekhez, deknikhez, tartókhoz mindenképpen ajánlom, hogy próbáljátok ki ti is ezt a módszert (Zolival az autosimogato@gmail.com-on tudjátok felvenni a kapcsolatot), teljesen más érzés lesz belenézni a motortérbe egy ilyen tisztítás után.

Nagyon szerettem volna eljutni a szeptember 11-ei Parkoló Parádéra az E30-cal, de a vártnál hosszabb lista ellenére nagyon kevés időt tudok foglalkozni az autóval, most épp elég nagy fordulatszámon pörög nálunk minden a cégnél, heti egy, maximum két estét rászánva pedig lassan halad az autó, úgyhogy valószínűleg az unalmas szürke kombimmal fogok érkezni a Hungexpóra, de azért küzdök, hátha még összejöhet a járóképesség addigra.

Kapcsolódó
Háziversennyel és Mesterkurzussal rúgja be az ajtót az első őszi Parkoló Parádé!

Háziversennyel és Mesterkurzussal rúgja be az ajtót az első őszi Parkoló Parádé!

Szeptember második vasárnapján a Hungexpóra költöztetjük a Tulaj a Pályánt. Fókuszban a sportautók, de más érdekességek is lesznek.

Az oldalról ajánljuk

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53