Tyúkeszűnek csúfolták, 8 évvel később nyert Le Mans-ban
Jean Rondeau háromévesen járt először a legendás Le Mans-i 24 óráson, és ott, akkor valami megfertőzte. Onnantól fogva egész életében egyetlen célért dolgozott, meg akarta nyerni a versenyt. De talán ő sem gondolta, mindez mennyi áldozattal, vérrel és verítékkel jár majd.
Rondeau versenyzői karrierje elején kisebb bajnokságokban indult, ám már kezdetben sem tűnt túlzottan tehetségesnek. Ennek ellenére némi pénznek köszönhetően 1972-ben mégis sikerült Le Mans-i üléshez jutnia. A bemutatkozás katasztrofálisan sikerült: Rondeau lényegében nevetség tárgyává vált. Egy dolog, hogy a csapat motorhiba miatt kiesett, de a beszámolók szerint a francia "lassú volt, nagyon lassú." Az egészet csak tetézte, hogy a híres Mulsanne egyenesben a sisakjának csapódott egy madár, így a "tyúkeszű" gúnynév is ráragadt.

A következő évek is kiábrándítóan alakultak. A francia 1974-ben egy Porsche 908 volánja mögé ülhetett, ám a csapat csak egy összetett 19. helyet ért el, melyet egy évvel később újabb kiesés követett, már egy Mazda RX-3-ban. Ekkor úgy tűnt, Rondeau győzelemről dédelgetett álmai zátonyra futnak. A francia kénytelen volt belátni, hogy Le Mans-ban csak egy top autóval nyerhet, szerény tehetsége miatt viszont nem tűnt reálisnak, hogy valaha egy ilyennel állhat rajthoz. Egyetlen járható út maradt: magának kell megépítenie az autót, ami elég gyors és megbízható a győzelemhez.
Az ambiciózus tervben segítették az akkori szabályok, melyeknek hála viszonylag könnyű és olcsó volt Le Mans-i prototípust építeni. Rondeau verbuvált hát maga köré pár barátot, majd belevágtak az autóépítésbe. Kezdetben egy 2,7 literes Peugeot V8-as motort terveztek használni, de Rondeau végül az erősebb, de megbízhatatlanabb Cosworth DFV V8 mellett döntött. Végül az 1976-os Le Mans-ra elkészült a mű, mely a csapatot ekkor szponzoráló Inaltera tapétagyár nevét viselte.
Az autó ígéretesnek bizonyult. Már első versenyén az összetett 21. helyen meglátta a kockás zászlót, miközben megnyerte saját géposztályát. 1977 még jobban alakult: a csapat negyedik helyen ért célba újabb kategóriagyőzelmet aratva. Az összetett siker azonban még mindig szinte elérhetetlennek tűnt, pláne, hogy hamarosan lesújtó hírek érkeztek.

A biztató eredmények ellenére az Inaltera kihátrált a projekt mögül, és mivel a szerződés értelmében a csapat minden autója és felszerelése az ő tulajdonukat képezte, magukkal vitték ezeket is. Rondeau-ék így pénz és alkatrészek nélkül, a nulláról kezdtek ismét autót építeni. Ebből kerekedett ki a Rondeau M378-Cosworth, mely 1978-ra készült el. A versenygép a nehézségek ellenére is gyors volt, hiszen az évi Le Mans-on az összetett kilencedik hely mellett újra kategóriagyőzelmet ünnepelhetett a gárda.
A csapat akkori PR menedzsere szerint ebben az évben mutatkozott meg igazán, miben is volt kiemelkedő Rondeau és a csapat: a francia még a legnehezebb időkben is képes volt meggyőzni az embereit, hogy a lehetetlennek tűnő Le Mans-i győzelem valójában alig karnyújtásnyira van. Így a csapat tagjai erőn felül, éjjel-nappal dolgoztak, és kevés pénzből is többet hoztak ki, mint bárki más.
1979-re elkészült az M378 Group 6 szabályrendszer szerint épült verziója, a Rondeau M379, mely minden eddiginél versenyképesebbnek tűnt. A csapat most először harcolt az összetett győzelemért, mely akár össze is jöhetett volna, ha Jacky Haran nem csúszik ki a verseny utolsó felében.
![By Brian Snelson from Hockley, Essex, England - [1], CC BY 2.0,](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4704/47044/470442/47044292_3586970_490a63ced951e8352bcd736f7201a5e7_wm.jpg)
A csapat úgy látta, a győztes tempó végre megvan, így már csak a megbízhatóságon kell javítani. Ehhez egy félkész autópályán teszteltek megszámlálhatatlan órán keresztül, míg végül úgy érezték, a Rondeau M379B legalább olyan jó, mint a nagy rivális Porsche 936.
Hamarosan eljött az 1980-as Le Mans napja, a Rondeau pedig győzelemre éhesen érkezett. A verseny hatalmas viharban, katasztrofális látási viszonyok között indult. Bár a két Rondeau előkelő helyre kvalifikált, a Porschék hamar átvették a vezetést. Nem dőlhettek azonban hátra, a már ekkor Le Mans-i legenda, Henri Pescarolo szorosan követte őket az egyik Rondeau-val. Sötétedéskor azonban a német gyártó autói technikai gondokba ütköztek, így Pescarolo átvette az összetett vezetést, miközben a csapat másik autója, Rondeau-val a volán mögött a harmadik helyen haladt.
Éjfél előtt kevéssel Pescarolo autója váratlanul megadta magát, így ismét egy Porsche került az élre, mögöttük szorosan a másik Rondeau. Hajnali háromra a belga Jackie Ickx eszeveszett tempót diktálva kényelmes előnyt épített ki a Porschével, reggelre azonban a Rondeau ismét felzárkózott. Innentől a két autó egymást előzgetve harcolt a győzelemért.
A verseny végéhez közeledve egyre inkább úgy tűnt, meglehet a győzelem a francia kiscsapatnak, ekkor azonban heves zápor érkezett, mely eláztatta az egyik kanyart. A vezető Rondeau mit sem sejtve,elsőként érkezett oda, és a vízen felúszva kicsúszott a pályáról. Szerencsére komolyabb időveszteség nélkül folytatni tudta a versenyt.

Másfél órával a kockás zászló előtt maga Rondeau ült a volán mögött, valami azonban nem stimmelt: a francia folyamatosan egyre lassabb és lassabb köröket futott, és sokat hibázott. Végül kihívták a boxba, az autót pedig Jean-Pierre Jaussaud vette át. Hamar kiderült, hogy Rondeau végletekig kimerült és kiszáradt. Állapota annyira súlyos volt, hogy miközben csapattársa a győzelemért harcolt, ő helyszíni dialízisen esett át.
De még mindig nincs vége: alig 40 perccel a leintés előtt ismét eső érkezett a pályára. A második helyen Jackie Ickx azonnal a boxba hajtott esőgumikért, az élen haladó Jaussaud viszont kockáztatott, és kint maradt. Végül neki lett igaza: az eső végig csendes volt, így egy utolsó körös megforgást követően a Jean-Pierre Jaussaud - Jean Rondeau páros megnyerte az 1980-as Le Mans-i 24 órást.
Ezzel az ember, akit 8 évvel korábban kinevettek és tyúkeszűnek gúnyoltak, az egyetlenné vált a verseny történetében, aki egy olyan autóval tudott nyerni, mely az ő nevét viselte. Ilyen jó eséllyel nem lesz többször.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Belsőség
340 milliárd forint nyomában
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
