Az Audi a nyolcvanas években óriásit gurított, amikor megépítette minden idők egyik legmenőbb versenyautóját, vagyis a Quattrót. A baromi jól megtervezett, remekül működő összkerékhajtás – amiről az autó a nevét is kapta – sarokba szorította a konkurenciát, és gyökeresen megváltoztatta a rali világát.
Heroikus csatában le is nyomta a világ legerősebb, elektromos ralikrossz autóját, az FC1-X-et.
Az eredeti Audi Quattro másik ikonikus részlete a motorja volt: a soros, öthengeres turbómotor eszméletlen jó hangjára és brutális erejére valószínűleg mindenki emlékszik. A 2,1 literes motor annyira jól sikerült, hogy a versenysport más ágaiban is használták – például a Trans Am és az IMSA GTO futamain, amiről részletesen is írtam –, sőt, egyes változatait utcai autókba is beszerelték.
Például az első Audi S4 is ezt a motort kapta, miután kicsit megszelidítették. A C4-es kódú Audi 100-ason alapuló S4-be a sorötös 2,2 literes, 230 lóerős változatát szerelték, és természetesen ebben is Quattro-hajtás dolgozott. A származása miatt azonban tudni lehetett, hogy nem nehéz ennek a teljesítménynek a sokszorosára húzni ezt a motort, hiszen az alapjául szolgáló darabot pontosan erre tervezték korábban.
Ugorjunk előre, egészen 2012-ig: az eredeti S4 ekkorra már szinte klasszikussá érett, az Audinál pedig ott volt a V10-es, kétturbós RS6, vagy épp a szívó V10-es R8. Azonban 11 éve is akadt olyan, aki egy régi S4-ben látta meg a potenciált, és mindenáron rekordot szeretett volna dönteni a régi Audival.
Feleslegesen erős, irreálisan gyors, közben sok személyes, és általában kombi. Ezek az RS Audik, amik közül az RS6 épp most 20 éves.
Jeff Gernerről van szó, aki megépítette a legmeredekebb S4-et, ami valaha készült, mégpedig azzal a konkrét céllal, hogy megalkossa a világ leggyorsabb Audiját. Nem kis feladat, és ezt az alkotó is tudta, így aztán nem aprózták el az átépítést sem. Az 1992-es évjáratú S4 szinte minden porcikája átalakult, kívülről mégis egész barátságos maradt, és nagyon hasonlít egy gyárira.
Jeff egyébként nem ok nélkül döntött az S4 mellett: a mindennapi autója egy 1994-es, szintén húzott példány, amivel simán tudott menni 260 km/h-val. Azt mondja, nagyon meglepte, hogy az Autobahnra is tervezett Audi alakja és futóműve miatt mennyire elképesztően stabil és semleges tud maradni még ilyen tempónál is. Valahol itt jutott eszébe, hogy ez az autó annyira váratlanul jó alap, hogy akár még egy rekord is kiférhet belőle.
Ilyenkor az első, és egyben kihagyhatatlan lépés, hogy kell egy rakás plusz lóerő. Mivel a kettőkettes sorötös bírja a tuningot, az maradt az eredeti, csak kellett bele némi csípős. Gigantikus turbófeltöltő, átalakított, portolt, finomhangolt hengerfej, teljesen újragondolt üzemanyagrendszer és ehhez hasonlók. Jeff nem árult el minden technikai részletet, de az biztos, hogy a 9 ezerig forgó sorötös végül 1100 lóerős lett. Ez 500 lóerős literteljesítmény, amit gyári autók közül meg se közelít semmi. Ez pedig itt egyedileg épített Audi, ami már ekkor is 20 éves volt. Gyári főtengellyel. Elképesztő.
Durva számok következnek: ezer köbcentinként 200 lóerő fölött indul a top 10.
Tehát a rekordkísérlethez a teljesítmény már adott, de kell még sok egyéb is, hogy az S4 tényleg elérje a kívánt tempót. Állítható magasságú futómű került bele, rövid lengéscsillapítókkal, mindez Koni és Bilstein alkatrészekből készült, egyedileg. Jeff azt mondja, hogy nagyon fontos, hogy minden kerékre megfelelő terhelés jusson, így azt minden futam előtt mérik, és ennek megfelelően állítják a futóművet. Az Audit egyébként annyira leültették, amennyire a hajtás és a kaszni kialakítása engedi.
Az aerodinamikán keveset lehetett változtatni, mivel az Audi az SCTA Production Supercharged kategóriájában indul, ahol a kasznira nem lehet semmi pluszt szerelni. Így például nagy szárnyak és szplitter nélkül kellett megoldani, hogy az autó nagy sebességnél ne emelkedjen fel. Utóbbit is a futómű hangolásával érték el. A fékrendszert egy profi fékezőernyő is segíti, ami ekkora tempónál kötelező elem.
A rekordkísérletre Salt Lake City mellett, Bonneville-ben került sor, ahol oly sok dicső rekord született már. A Speed Weeken végül megszületett a rekord: Jeff és az Audi 236,6 mérföld/órás átlagsebességet ért el, távot mindkét irányból teljesítve. Ez 381 km/h-nak felel meg, amivel ez az S4 lett a leggyorsabb Audi.
Ez a hivatalos rekord, de ment már ennél gyorsabban is Jeff S4-ese: a csúcs 242 mérföld/óra, vagyis 390 km/h. Ennél is többet tudhat azonban az Audi, hiszen az elméleti végsebességét nagyjából 418 km/h-ra saccolják, így, ha Jeff Gerner egyszer úgy dönt, hogy tovább faragná a saját rekordját, az autója elméleti szinten képes lehet rá.
Forrás: eGarage / Quattro World / Jeff Gerner
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
A baleset Törökbálint közelében történt.
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.