A majdnem középmotoros MX-5 és más érdekes autós tények

2023.08.12. 12:34
0 hozzászólás

Az megvan, hogy az MR2 hátsó tengelye is egy első tengely? Na és az, hogy az MX-5 majdnem középmotoros lett? Íme nyolc érdekes autós tény, melyeket valószínűleg nem tudtál.

Az első Toyota MR2 hátsó tengelye is egy első tengely

Az első generációs Toyota MR2 egy sokak által jól ismert középmotoros sportkocsi, melynek tervezésekor a költséghatékonyság kulcsszerepet játszott. A japán gyártó mérnökei ezért egy egészen sajátos megoldást találtak ki a középmotoros elrendezés hatékony és egyszerű megvalósítására: fogták az E80-as Corolla első tengelyét, fixálták a kerekeket és betették az ülések mögé. Az AW11-es MR2-nek tehát tulajdonképpen a hátsó tengelye is egy első tengely.

A világ legtöbbet futott személyautója 5,15 millió kilométert tett meg

Irv Gordonnak kellett egy autó, mellyel megbízhatóan teljesíthet napi körülbelül 200 kilométer ingázást. A választása végül egy 1966-os Volvo P1800S-re esett, mellyel aztán keresztül-kasul bejárta Amerikát. Irv 2018 novemberi halálakor imádott Volvójával már 5,15 millió kilométert tett meg, ezzel pedig magasan övé a világrekord.

A NASCAR a szesztilalomnak köszönhetően született meg

Az amerikai szesztilalom alatt a bátor csempészek kívül hétköznapi kinézetű, ám a motorháztető alatt alaposan felturbózott autókkal szállították az alkoholt, hogy szükség esetén meglóghassanak a rendőrök elől. Mikor éppen nem volt mit csempészni, a kor fenegyerekei háziversenyeken döntötték el, melyikük autója a leggyorsabb. Idővel a versenyek egyre szervezettebbé váltak, végül pedig megszületett a ma ismert NASCAR.

A McLaren P1 GTR annyira merev, hogy nem kellett bele bukócső

A legtöbb kizárólag versenypályákon használható sportautónak mind van bukócsöve, ám a McLaren P1 GTR nem tartozik ezek közé. A brit gyártó hibrid hipersportautójának karbonszálas utasfülkéje ugyanis annyira merev, hogy megfelel a Nemzetközi Automobil Szövetség GT autók bukócsövére vonatkozó előírásainak.

A tempomat feltalálója vak volt

Ralph Teetor még gyerekkorában vesztette el a látását, ám ez nem gátolta meg abban, hogy fényes karriert építsen: sikeres üzletemberként tengette mindennapjait az autóalkatrészeket gyártó The Perfect Circle Co. élén. A leganda szerint egyik nap épp ügyvédje, Harry Lindsay autójában utazott, mikor megszületett benne a tempomat gondolata. Állítólag Lindsay akárhányszor megszólalt az út alatt, lassítani kezdett, majd ha befejezte mondandóját, ismét a gázra lépett. Ez annyira zavarta Teetort, hogy az üzletemberben felvetődött egy olyan berendezés ötlete, mely folyamatosan fix sebességen tartja az autót.

A Mazda MX-5 majdnem középmotoros lett

Mikor a Mazda fontolgatni kezdte az első MX-5 piacra dobását, a recept még nem volt készen. A gyártó ezért több különböző prototípust is készített: ezek között akadt elsőkerék hajtású, sőt, középmotoros verzió is. Amit azt mind jól tudjuk, az apró sportkocsi motorja végül előre, a hajtás pedig hátra került.

Az első autó után tíz évbe telt, mire valaki feltalálta a kormánykereket

Bár a klasszikus, köralakú hajókormányt valamikor a 18. század elején találták fel, nem volt magától értetődő a megoldás autós használata. A Benz Patent-Motorwagen a világ első autójaként 1886-ban született meg, kormányozni pedig egy apró karral lehetett. Ehhez hasonló megoldások aztán általánossá váltak a kor kezdetleges járművei között, mígnem 1894-ben, egy Alfred Vacheron nevű férfi egy kormánykerékkel felszerelt Panhard 4HP volánja mögött nevezett be a Párizs-Rouen versenyre.

A Porsche alapítója egy elektromos autón dolgozott először

Az Egger-Lohner C.2 Phaeton egy kezdetleges elektromos autó volt, melyet egy darabig az első Porscheként tartottak számon. Bár később kiderült, hogy ez nem egészen igaz, a 22 éves Ferdinand Porsche még kezdő mérnök korában valóban dolgozott az autón: ő tervezte a motorját. Ha már manapság úgy is mindenki a villanyautók hatótávjáról beszél, a P1 becenevű motorizált szekér 79 kilométert tudott megtenni, végsebessége pedig 35 km/h volt.