Zsigulik Bolognában
Veterán Zsigulik menni Itália
A Veterán Zsiguli Egyesült ismét olyasmire készül, amit csak kevesek csináltak meg eddig a hazai veterános hobbi közönségből. Arra készülnek, hogy elviszik a hazai zsigulis, és tágabban veterános közösség hírét és bemutatják minőségét Európa egyik legnagyobb és legtekintélyesebb kiállításán, az Auto e Moto d'Epoca-n, melyet idéntől már nem Padovában, hanem Bolognában rendeznek meg október végén.
Hogyan is kezdődött? 2010-ben még a régi Közlekedési Múzeum parkolójában rendezett május 1-i találkozón, 20 lelkes, de addig még csak legföljebb egymást telefonból ismerő zsigulis megalapította a Veterán Zsiguli Egyesületet azzal a céllal, hogy az akkoriban még igencsak lenézett, klasszikusnak egyáltalán nem számító Ladákat, Zsigulikat a veteránozás fő sodrába emelje.
Ebben az időben még egyáltalán nem léteztek a mai milliós árak, pár százezer forintért hozzá lehetett jutni kiválóan megőrzött darabokhoz. A néhány OT-s rendszámú szovjet csodára igen furcsán néztek, „jé már ezek is ilyen öregek?”, és legyintettek, - mondván - ezekből sosem lesz klasszikus érték.
A lelkesedés nagy volt, és Csikós Zsoltnak és Vályi Pistának köszönhetően megszületett az első nagy dobás, a totalcaros Zsiguli hét ötlete, mellyel az akkor még csak 40 éves Zsigulit ünnepeltük. A fogadtatás minden várakozást felülmúlt. A Totalcar legolvasottabb cikkei közé kerültek az ünnepi cikkek, melyek a VAZ története mellett a hazai zsigulis szubkultúra minden ágába igyekeztek betekintést nyújtani. És bizony kiderül, a Lada egykori legnagyobb export piacán a nosztalgia nagyon erős.
Ez a siker arra sarkalta az elkötelezett baráti kört, hogy további lehetőségeket keressen a márka népszerűsítésére, reputációjának növelésére. A következő hatalmas lehetőséget Noszvai Andrástól kapták, aki 2011-ben a Vasúttörténeti Parkban hatalmas (több mint 30) zsigulis stand lehetőségét teremtette meg, ahová már külföldről is érkeztek a típus kedvelői.
2012-ben a 2103-as, azaz „Ezerötös” modell, mely a Lada talán legszebb klasszikus típusa, 40-ik évfordulója alkalmából ismét Csikós Zsolt karmesterkedésével a volt Csepel Művek területén autentikus környezetben gyönyörű fényképsorozat és egy nagy cikk készült a Totalcarra. A nemzetközi figyelmet ezek a képek, valamint az eseményen a Koma Pictures által készített és angolul feliratozott kiváló hangulatú videó hozta meg az Egyesületnek.
2012-ben ismét Noszvai Andrástól és Czakó Jánostól kapta meg az Egyesület a lehetőséget és támogatást, hogy az OT expón kiállítson, és elhozzák Magyarországra Stasys Brundzát, a Szovjetunió tízszeres rally bajnokát, a VFTS atyját, a vilniuszi varázslót. Az egyesület gondozásában jelent meg magyarul az életéről szóló könyv is.
A Totalcar a Dögkeselyű című kultuszfilm egyes jeleneteinek újraforgatásához is az Egyesülettől kért segítséget, akik örömmel vettek részt ebben a projektben is.
Külföldön először 2013-ban mutatkozott be az Egyesület. A salzburgi veteránautó kiállításon és vásáron vett részt a csapat egy klub standdal, ahol egyetlen volt keleti blokkbeli klub résztvevőként. A siker természetesen nem maradt el.
2014 és 2022 között 8 alkalommal teljesen önerőből, kizárólag az egyesületi tagok munkájával és az általuk szerzett támogatókkal ismét olyat alkottak, amit keveseknek sikerült. A 70-es, 80-as, 90-es évek Magyarországára jellemző járművekre épülő Retropartyzánok kiállítás és találkozó évről évre sok ezer embert vonzott, és a veteránozás élményét elérhetővé tette azok számára is, akik a sok ezer forintos belépőket nem tudják megfizetni. A 3 budapesti kiállítás után, Pécsen, Győrben, Debrecenben, Hatvanban is megrendezték, hatalmas sikerrel. A népszerűségnek a kulcsa főként az volt, hogy a tulajdonosok bemutatták a látogatóknak az autóikat, akik nem egy kordon mögül szemlélhették azokat, hanem megismerték a történetüket, érezhették az illatukat, esetenként akár be is ülhettek. Sőt, még tesztvezetésre is volt lehetőség!
Az Egyesület az évek alatt rengeteg televíziós, rádiós, internetes és közösségi médiás szereplésben vett részt, rendszeres résztvevője az AMTS-nek, és a hazai veterános rendezvényeknek. A Zsiguli 50. évfordulójára szervezett nagy nyári klub találkozójukon német, balti, ukrán és orosz látogatóink is voltak, akik lábon, saját Ladákkal jöttek el, és elhozták számukra a gyári múzeum üdvözletét és díjait, melyet a márka emlékének minőségi ápolásáért vehetett át az Egyesület.
Az Egyesület 110 tagot számlál, köztük finn, észt, német és amerikai zsigulisok is megtalálhatók. Többek közülük rendszeres résztvevői rendezvényeiknek, melyek között a nyári egyesületi túra és az őszi közgyűlés hétvége a legfontosabb, de a Ladázás annyira összehozta a csapatot, hogy a kialakult barátságok már informális keretet adnak egy augusztusi közös balatoni nyaralásnak is.
Az Egyesület tagjai azt gondolják, hogy mára a Zsigulik elfoglalták méltó helyüket a veteránozás világában, a magyarországi automobilizmus fejlődésében betöltött jelentőségük ma már elismerést nyert, nem utolsó sorban pénzben kifejezett értékük is elérte azt, hogy ma már nem minden felújítás eleve elrendelten veszteséges – bár ez minden igazi hobbista számára csak másodlagos. Tagjai büszkék arra, hogy ebben a változásban oroszlánrészt tudtak vállalni, és annak is, hogy újabb és újabb generációkat tudnak bevonni a márka vonzáskörébe, ma már olyanokat is, akiknek saját gyermekkori tapasztalatukból nosztalgiájuk nemigen lehet a Zsigulik iránt.
Ha van lehetőségetek, gyertek el, látogassátok meg őket és ünnepeljétek velük együtt az autóipar egyik legsikeresebb modelljét október 26. és 29. között Bolognában az Auto e Moto d'Epoca-n. Aki nem tud eljönni, az kövesse az egyesület Facebook oldalát, mert ott rengeteg fotót, tudósítást fognak közzétenni!