Ókori görögök, gázrobbanás, mesterséges intellgencia: így alakult a közlekedési lámpák története
A közlekedési lámpák annyira a mindennapi élet részévé váltak, hogy létezésüket szinte magától értetődőnek vesszük. Pedig a modern forgalomirányítás legfontosabb berendezéseinek története évezredekkel ezelőtt kezdődött, számos fordulatot tartogat és még ma is íródik.

A közlekedési lámpák története egészen az ókori Görögországig nyúlik vissza, ahol egy Phryctoria nevű kezdetleges távközlési rendszert használtak fontos információk továbbítására. A Phryctoria egy sor hegytetőkre épített toronyból állt, egymástól körülbelül 30 kilométeres távolságra. Ha az egyik torony tetején tüzet gyújtottak, a hozzá legközelebbi is ugyanígy tett, az információ így előbb-utóbb az egész láncon áthaladt.
E megoldás modernebb, sokoldalúbb változatát, a karokkal felszerelt, üzenetek továbbítására használt szemafort 1792-ben találta fel egy Claude Chappe nevű francia lelkész. Ez a rendszer is egymástól látótávolságra épített tornyokból állt, melyek tetején azonban tűz helyett számos forgatható kar kapott helyet. Az üzenteket ezek mozgatásával továbbították.
Mikor a vasúti közlekedés a gőzmozdonyok megjelenésével gyors fejlődésnek indult a 19. században, szükségessé vált valamilyen rendszer, mellyel kontrollálható a növekvő forgalom. Egy Charles Hutton Gregory nevű brit vasúti mérnöknek jutott elsőként eszébe, hogy az előző bekezdésben említett, karokkal működő szemafor rendszer egy egyszerűsített változatát a vasutakon is használni lehetne. A vasúti szemaforok első, kezdetleges példánya így 1842-ben állt szolgálatba a London - Croydon vonalon.
A vasúti szemaforok ezután gyorsan elterjedtek, a különböző országokban pedig számos változatuk alakult ki. Hogy a vonatok éjszaka is biztonságosan közlekedhessenek, a jelzőberendezéseket olajlámpákkal szerelték fel. Mivel ezek gyenge fénye nappal nem látszott eléggé, a karok még sokáig nem tűntek el.
A vasúti közlekedéssel párhuzamosan az utcákon is folyamatosan nőtt a forgalom, melyet ekkoriban főleg gyalogosok és lovaskocsik tettek ki. Ezek biztonságos koordinálása már jóval a vasút elterjedése előtt szükségessé vált az olyan nagyvárosokban, mint London. Itt már 1722-ben három rendőr irányította a London Bridge-en áthaladó forgalmat.
Ahogy azonban a városi forgalom a 19. század közepére egyre nőtt, hatékonyabb megoldás vált szükségessé. Egy J. P. Knight nevű vasúti mérnök javasolta elsőként, hogy a – vasútvonalakon ekkorra bizonyított – lámpákkal felszerelt szemaforokat esetleg az utcákon is alkalmazni lehetne. Így 1868. december 9-én – jó 20 évvel az első autók előtt – munkába állt a világ első közlekedési jelzőberendezése a londoni parlament közelében. A 6,7 méter magas oszlop tetején nappal három kar, míg éjszaka piros és zöld gázlámpák adtak jelzést a közlekedők számára, melyeket az oszlop tövénél egy rendőr kézzel vezérelt. Bár a megoldás hatékonynak bizonyult, egy év használat után egy gázrobbanás véget vetett a berendezés karrierjének.
A közlekedési lámpák fejlődésében ezután az Amerikai Egyesült Államok vállalt vezető szerepet. Az 1900-as évek első két évtizedében itt általánossá váltak a nagyvárosi szemaforok, melyek kialakítása bár államonként eltért, mind – a londoni megoldáshoz hasonlóan – a vasúti közlekedést vették alapul. Újítás volt viszont, hogy már több helyen felhívták a közlekedők figyelmét, ha a jelzőberendezés váltani készült. Bár ezt a funkciót manapság a sárga lámpa tölti be, kezdetben más megoldásokat használtak: az Ohio állambeli Toledo városában például 1908 körül hangos füttyszó jelezte előre a változást.
Az első elektromos jelzőlámpát nem sokkal később, 1912-ben építette meg Lester Wire rendőr Salt Lake Cityben. Ezen a berendezésen a piros szín a megállást, a zöld pedig a szabad áthaladást jelentette, míg a váltásra egy hangjelzés figyelmeztetett.
Fontos azonban megjegyezi, hogy a jelzőberendezéseket továbbra is rendőrök működtették, a jelzések összehangolása pedig nem ment simán a forgalmasabb, bonyolultabb kereszteződésekben. Erre a problémára több megoldás is létezett. Detroitban alkalmazták először a köztes, sárga jelzést, mely időt adott a forgalmat irányító rendőröknek a jelzéseik összehangolására. A végső megoldást persze a jelzőberendezések összekapcsolása jelentette, melyet furcsa módon három évvel korábban, Salt Lake Cityben alkalmaztak először. Itt nem kevesebb mint hat kereszteződést lehetett egyszerre vezérelni egyetlen kapcsoló segítségével.
A következő lépés a jelzőberendezések teljes automatizálása volt, melyet több tényező is indokolt. New Yorkban ebben az időben 6000 forgalomirányító rendőr dolgozott, akik éves összfizetése bőven meghaladta a 12 millió dollárt (mai árfolyamon 229 millió dollár, azaz 82 milliárd forint). Az ő leváltásukkal rengeteget spórolhatott a város. A másik indok az emberi tényező kiiktatása volt: a kor rendőrei előszeretettel toltak ki a bőrszínük, vagy bármilyen más indok miatt számukra nem szimpatikus közlekedőkkel, ami sokakból általános nemtetszést váltott ki.
Amerikában 1920 októberében, Los Angelesben alkalmaztak elsőként teljesen automata közlekedési lámpákat, melyeket egy beépített időzítő vezérelt. Londonban valamivel később, 1927-ben használták először a megoldást.
Ezután a forgalomirányítás finomhangolása került előtérbe, melyben a legnagyobb ugrást az első kezdetleges számítógépek jelentették. Az 1950-es évek Amerikájában egyre több kereszteződésnél építettek nyomásérzékelő szenzorokat az úttestbe, melyek érzékelték, ha egy jármű várakozik a lámpa előtt. Később a rendszerek már a várakozó járművek számát, sőt, a várakozással töltött időt is figyelték, és ezek alapján működtették a lámpákat.
Időközben a szemaforkarok eltűntek, a piros-sárga-zöld lámpahármas pedig elterjedtté vált. A legutóbbi nagy újítást a közlekedési lámpák történetében a visszaszámlálók jelentették, melyeket 1990-ben kezdtek használni először.
Persze a fejlődés azóta sem állt le. A világ nagyvárosaiban kezdenek elterjedni az olyan átfogó megoldások, melyek GPS adatokra, kamerák képeire és műholdakra támaszkodva a komplett város közlekedését figyelik, és ennek megfelelően, egy hatalmas rendszerként, egyes esetekben már a mesterséges intelligencia segítségével kapcsolgatják a jelzőlámpákat.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Gond lehet a biztonsági övekkel: 41 ezer Toyotát és Lexust hívnak vissza
A Toyota Camry, a Lexus NX és Lexus RX több változatát is visszahívják. Európában eladott autókat nem érint a probléma.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
