Africa Race 2024: Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci
Noha a kompon annyi időt billegtünk balra-jobbra, hogy reálisan akár a Marson is kiköthettünk volna, ettől függetlenül Afrikába megérkezni tényleg olyan, mintha nemcsak néhány kilométer, hanem egy teljes világ választaná el Európától. Eddig csak hallottam, most már láttam is, hova tűnt a sok öreg Merci és Peugeot 205 Európából, de nem ez volt a legmegdöbbentőbb az első afrikai napunkon.
A kompra felszállásnál csak a leszállás vontatottabb műfaj. A második éjszaka után már szinte örültem a reggel 5:30-ra állított ébresztőmnek, mert tudtam, végre történni is fog valami, és nem csak a zubogó vizet nézzük majd reggeltől estig, de hajnalban, a Bud Spencer szempár-dublőr válogatás többszáz döntősén hiába verekedtem át magam: mire mindenki leszállt a kompról, közel 8:30 lett a vágható dízelfüstben - legalább a verseny miatt volt egy-két penge hangú gép, ami kávé helyett adott némi lelkesedést.

A kikötő pontosan ugyanolyan veszélyes hely, mint bárhol a világon, csak épp ez nem ér véget a kapunál, hanem az egész országra igaz, ebben a témában érkezett az első ukáz a tapasztalt rókáktól: semmi értéket ne hagyj feltűnő helyen a kocsiban, mindig nézd meg, hogy bezárt-e, és ne beszélgess sokat azokkal a helyiekkel, akik nyomulnak feléd, mert bajba kerülhetsz. Oké, vettük. A marokkói pecsétet már a hajón megkaptuk az útlevelünkbe, a verseny szervezői elintéztek mindent, és a beengedési folyamat is egyszerű volt.
- Van drón az autóban?
- Nincs! (Feltételeztük, hogy nem gondol a táskában lévő DJI Mini 3 Próra a biztos úr)
- Bon Voyage!
Ettől a pillanattól kezdve pedig benn is voltunk a sűrűjében: bekapcsolt és működött az itiner, szóval az utat tudtuk, Afrika pedig szelid arcát mutatta, a versenyautók tucatjait úgy bámulta az utca népe, mint én minden mást: basszus, de menő az a 190-es Merci! Ahogy a következő, a következő utáni, meg az azutáni is – mintha az 1,8 millió legyártott példányból 1,5 millió itt lenne, de népszerű még a W123-as és a W124-es széria is, komplett taxidrosztok vannak tele velük, tiszta időutazás, bár talán 30-40 éve a német drosztokon nem egy retkes diszperzitesvödörből mosták vizes szivaccsal, de annyi baj legyen.
W210-ből elvétve felbukkan egy-egy, W211-et viszont már nem is láttam. Az úgynevezett Petit Taxi szolgáltatás népszerű darabja a Peugeot 205, de a Renault 19 is a napi utcakép része, tényleg elképesztő mennyiség jár ezekből. A helyi autók összetételéről és állapotáról külön blogposzttal készülök, alakul már a képgaléria hozzá, addig is lapozzunk.
A benzin körülbelül 500 forintba kerül, de a többi ár is elég konszolidált, 250 forintért vettünk fél literes kólát a benzinkúton (Mauritániában állítólag már nemhogy kóla, de benzinkút sem lesz túl könnyen), és enni is könnyedén lehet egy fejenként 1000-1500 forintos keretből, akár itallal együtt is.
Ne vigyél alkatrészt a szerelőnek, hiszen étterembe sem viszel húst, hogy megsüssék!
Jópofa mondás, de aki kitalálta, biztosan nem járt még Afrikában. Itt ugyanis bevett módszer, hogy megveszed a húst a hentesnél, leülsz egy szimpatikus asztalhoz ötven méterrel arrébb, és a helyi grillezős arc megsüti neked, salátát és kenyeret meg hoz neked bentről. Az éttermi szolgáltatás része, hogy a biztonsági személyzetként alkalmazott bőrpapucsos fater seprűnyéllel kergeti a betolakodókat, hogy tudj nyugodtan enni, legyen szó akár kóbor macskáról, akár egy tarháló kisgyerekről.
Jelentem, fillérekért zseniálisan jó marhasültet ettünk olyan isteni paradicsommal, amihez hasonlót Európában nagyon ritkán van szerencsénk enni, kezdtük megérezni az afrikai életstílust. Eleinte még azt hittem, hogy a versenykonvojnak szól a lelkes integetés a helyiektől, de nem, valójában a fehér ember pénztárcája jobban mozgatja őket, egy-két kisgyereknek mi is adtunk csomó apróságot, főleg snackeket, édességet és gyümölcslevet, de azért óvatosak voltunk, állítólag könnyen bajba is lehet kerülni, ha egy kritikus tömeggel találja magát szemben az ember. Ahol túl nagy volt a csapat, ott egyszerűen nem álltunk meg.
Varga Ádám elkészítette azokat a gyönyörű drónos felvételeket, amiből néhány képkockát a galériában is láttatok, de aztán rápattantunk a gázra, mert oda kellett érni a táborba és a raid-kategóriának itt még nem volt offroad szakasza, plusz lehetőleg minél jobb helyet kellett foglalni a leghidegebbnek ígérkező éjszakánkra, ahol kiderül, tényleg elég-e a 0 fokos hálózsák ahhoz, hogy ne fagyjunk meg az Atlasz-hegység lábánál.
Az Africa Race-sztori előző részei:
[1. rész] … és akkor mi karácsony után elindulunk
Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk
Nem csak egyszer, kétszer is kijutunk Afrikába a következő hónapokban. Balló Marciék mennek a Bamakóra, mi meg az Africa Race-re!
[2. rész] Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!
Africa Race 2024: Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!
Most már biztos: két nap kompozás után el fogunk indulni az afrikai versenyen!
[3. rész] Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon
Africa Race 2024: Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon
Porsche 911 Dakar a jelenből, Mitusbishi Pajero Evo a múltból, és ez csak a jéghegy csúcsa. Afrika, érkezünk!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
