Africa Race 2024: Végtelennek tűnő kősivatag, hűvös éjjelek és rengeteg por
Nem vagyok egy rutinos sátrazó: egyhuzamban talán két éjszakát aludtam kempingben egy motokrossz-verseny miatt, mondjuk ott 40 fok volt, és a fürdési lehetőségek is korlátozottak voltak. Az afrikai táborok visszafogottabb időjárással és normálisabb körülményekkel kecsegtettek, de két hét sok idő, és arra azért mindenki felkészített, hogy az első pár napot rázós lesz átvészelni, hiszen még nagyon északon leszünk, és az Atlasz-hegység lábánál ilyenkor garantált a hűvös. Senki nem állított valótlant.
Hogy néz ki egy ilyen tábor?
A katonai védettség alatt álló területet minden oldalról kék villogós rendőrautók határolják, mentőhelikopter várja, hogy azonnal akcióba léphessen, odabent pedig a versenycsapatok kamionjai dominálnak: búgnak az aggregátorok, recsegnek a légkulcsok, sziszegnek a kompresszorok, lényegében egész éjszaka történik valami. Aki nincs ehhez szokva, az jó füldugóval készüljön, mert még hajnalban is - amikor az autós szervizcsapatok utolsó hős szerelői is leteszik a csavarkulcsot - van zaj, a motorosok már tankolnak, melegítenek, rajthoz készülnek.

Mindenki ott foglal helyet, ahova odaér, kompromisszum viszont mindenhol van: ha a kajához, mosdóhoz és zuhanyhoz közel akarsz, akkor fogadd el az erős zajt, ha távolabb, akkor viszont sokat sétálsz a szaharai porban zuhany után, és a szélnek is jobban ki vagy téve. Teljesen vállalható az infrastruktúra: a WC-nek rendes vizesblokkja van, tiszta, és a zuhany is jó, bár az IBC-tartállyal érkező víz hőfokát szabályozni nem lehet, és néha szinte aggasztóan forróra melegítik fel a gázos bojlerrel. Soha nagyobb bajt.
Szerény kempinges tudásom ellenére megosztom az eddig gyűjtött tapasztalatokat: a 2 másodperces Quechua-sátor sehogy sem lesz 2 másodperces, de 1-2 perc alatt ki lehet nyitni, és nem sokkal több idő összehajtani sem egy minimális gyakorlással. Bajuk igazából nincs, noha ezek a konkrét példányok már nem fiatal darabok, a cipzárjaik a végüket járják, de kis óvatossággal még használhatók. A matrac alá hozott polifoam jó ötlet, és hőszigetelési szempontból jelentősen jobb a hagyományos, felfújható matrac, napi 2x5 extra percet megér az életedből a plusz komfort és a jobb hőérzet az önfelfújónak hazudott társához képest. Viszont vigyetek hozzá biciklis defektjavítót is, nekem az első este kivágta egy kő a matracomat a polifoam és a sátorhely kinevezése előtti kavicstakarítás ellenére is: valószínűleg ez utóbbiban nem végeztem tökéletes munkát.
Felesleges volt viszont az aktív szenes test- kéz- és lábmelegítő. Focimeccsen vagy hosszúra nyúlt autószerelős estéken, esetleg sportoláshoz jó, egy 0 fokos hálózsákban viszont egyszerűen nem fogsz fázni akkor sem, ha kint tényleg 2-3 fok van, ez most már biztos tapasztalat, még melegem is volt benne, pedig ha úgy van, én tudok fázni. Reggel, mikor ki kellett belőle bújni, remegve fáztam a 2 fokban, alsónadrágban, ráadásul keményre hűlt ruhákba belebújni ilyenkor nem jó, viszont ha beülsz a kocsiba pár percre fűteni, vagy odamész az esti tábortűz utolsó parazsaihoz, akkor elviselhető.
Első etapok, rengeteg kő és még több por
Amikor Dakar vagy Africa Race összegzéseket látsz, a videós highlightok szinte nem is szólnak másról, mint hogy a sima homokos dűnéken szambáznak fel le a versenygépek: nyilván ez lesz a verseny legmenőbb és leglátványosabb része, de az első pár nap inkább a vad kősivatagot látod magad körül, dűnéket egyáltalán nem. Elképesztő por van: ha nagyon félted az elektronikai eszközeid, inkább el se hozd, én a telefonomnak hoztam egy teljesen lezárható búvártokot: ez annyira jó cucc, hogy ebből akár kettőt is bedobhattam volna. A légszűrőt naponta takarítani kell, az utastérbe zárt ablakok ellenére is rengeteg fullasztó por jut be, és még a csomagtérben, a cuccaidba is bele fog ülni, szóval jó ötlet volt a minden napi ruhát külön folpackba fóliázni.
A Raid-kategória alapvetően a felfedezésről szól, tehát nem visznek rá a teljes versenyszakaszra, viszont így is kemény, akár többszáz kilométeres offroad szakaszokra kell számítani, mindenképpen kell némi terepjárós képzettség (vagy legalább egy összkerekes TC Tréning), az itiner olvasásához pedig szintén nagyon hozzá kell szokni: egyszerre irányokat, fokokat nézel, próbálod kiolvasni, mi következik, méterszámlálót nullázol, lapozol, és persze figyelsz az útra is, hogy tényleg az történik-e, amit olvasol, ha meg véletlenül mégis eltévedsz, akkor korrigálni, hogy vajon hol veszett el a nyom, és mennyit kell visszalapozni.
Gyantán, aszfalton, jégen és sáron át – ilyen volt az év utolsó TC tréningje
Az év utolsó TC tréningje.
Végtelennek tűnik a terep, simán autózol több tíz kilométert úgy, hogy emberi életnek még csak nyomát sem látod, szóval érdemes atombiztos állapotú géppel menni, máskor viszont olyan elhagyatottnak tűnő helyen, és olyan elképzelhetetlen "házakban" van élet, hogy az embernek a gyomra összerándul, és ilyenkor tényleg elgondolkodsz azon, hogy itt az öreg Toyota Land Cruiser és Land Rover Defender bizony nem a pojácáskodás eszköze, hanem a mindennapi élet alapvető eszköze emberek ezreinek: ha nincsenek ezek az autók, amik vizet és élelmet visznek a lakosságnak, akkor megszűnik az élet a sivatag közepén.
Technikának és embernek egyaránt megterhelő a dolog, a zötykölődés állandó társad lesz, a futóműved rendesen kapni fog, és ha bénázol, könnyen elakadsz. A kartervédő sokat dolgozott az Isuzun a lehuppanásoknál, a gátlók keményen dolgoztak, de nem melegedtek el, mindene stabil, egyedül a hátsó laprugók miatt érzem egy kicsit még mindig sprődnek, főleg ahhoz képest, hogy egy rövid időre beültem a Pajeróba is hátra, ami a gyengébb gátlók ellenére jóval komfortosabb játékszer, meg persze a hátsó üléstámlája is természetesebb szögben áll, mivel nem egy pickup.
Amíg Marokkó északi felén, a Nador-Boudbnib-Mhamid vonalon jársz, addig egy megfelelően turistás hozzáállással akár teljesen ignorálhatod azt a közeget, ami körülvesz: alaposan elkerített, gigantikus oázisra emlékeztető hotelekben ehetsz európai árakon európai gyomorhoz szokott ételt, amiktől aztán hagyományos angol WC-kben köszönhetsz el, ha megfizeted, ezen kívül rengeteg helyen tudsz kártyával fizetni, legfeljebb egy-két, az út szélén integető kisgyerekből és a házak átlagos állapotából látod a bajt, amíg nem hagyod el az aszfaltot. Most viszont már délebbre tartunk, és innentől jön a sűrűje: talán jobb is, hogy nem egyből a mélyvízbe dobtak.
Az Africa Race-sztori előző részei:
[1. rész] … és akkor mi karácsony után elindulunk
Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk
Nem csak egyszer, kétszer is kijutunk Afrikába a következő hónapokban. Balló Marciék mennek a Bamakóra, mi meg az Africa Race-re!
[2. rész] Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!
Africa Race 2024: Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!
Most már biztos: két nap kompozás után el fogunk indulni az afrikai versenyen!
[3. rész] Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon
Africa Race 2024: Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon
Porsche 911 Dakar a jelenből, Mitusbishi Pajero Evo a múltból, és ez csak a jéghegy csúcsa. Afrika, érkezünk!
[4. rész] Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci
Africa Race 2024: Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci
Ákos és a csapat megérkezett Afrikába, elsőként a helyi autóparkon döbbentek meg.

Az oldalról ajánljuk
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
