Africa Race 2024: Fejetlenség Mauritániában és a versenykategóriánkban is

2024.01.10. 16:40
0 hozzászólás

Ezt jövőre jobban kell csinálni – mondja az itiner gyengeségeire célozva az egyik gyors szakaszunkról nyögvenyelősen kiérve Bunkoczi Laci, akinek nem titkolt célja, hogy Szalay Balázzsal közösen a 2025-ös versenyre átvegyék a Raid (túra) kategória szervezésének nagy részét, és indítsanak egy magyar különítményt, mert az a helyzet, hogy ami most van, tényleg nem jó.

Noha a nevezés elég drága – tízezer euró feletti nagyságrendre gondoljatok –, vannak egészen konkrétan technikai problémák a digitális roadbookkal. Volt, hogy egyáltalán nem töltötte be a táborig tartó útvonalat, de ha igen, akkor a pálya felírásában botlunk bele a rengeteg hibába, sokszor nem stimmelnek a fokok, a méterek, veszélynek jelzi azt, ami nem veszélyes, és nem jelzi veszélyesnek, ami viszont az, szörnyű. Mindezt tetézi, hogy a nyomkövetésünk előzményeit nem tudjuk rendesen megnézni – pedig ha eltévedsz, ami a fenti hibák miatt biztosan előfordul, akkor nem feltétlenül találsz vissza ott, ahonnan jöttél.

De ez csak a jéghegy csúcsa: egyik este, vacsora után megkérdeztük a szervezők hadát, hogy másnap hánykor startol reggel a Raid, fogalmuk nem volt. Nem egyértelműek a biztonsági előírások, nem volt alapos felkészítés, és külön pikantéria, hogy angolul tájékozódni szintén nehéz, hiszen a szervezés alapvetően francia, és nagyon kevesen tudnak közülük jól angolul. De mondok jobbat: tegnap két órát ácsorgott a teljes Raid-csapat a rajtban, mert még nem szállt le a csapatunkhoz tartozó mentőhelikopter. Ez várhatóan jobb lesz jövőre, Bunkoczi Laciék legalábbis dolgozni fognak rajta, ha minden igaz.

Amikor nincs benzinkút a közelben

Marokkóban egyszer nagyon sürgős volt benzint szereznünk, mert Tanaka Al, a japán Sugawara csapat motorversenyző hölgye elesett, és bár baja nem lett, de mire fel tudta állítani a gépet, kifolyt a gépből szinte minden nafta. Térerő sehol, az ellenőrzési pontnál pedig a szervezők azt állították, a környéken nincs benzinkút, amit félig meg tudtunk erősíteni, hiszen az országúton, ahonnan mi jöttünk, legalább 100 kilométerre nem volt még csak egy bolt sem. Ugyanakkor mondtak egy tuti tippet: van egy ember, akinek van benzine a faluban, viszont a lánynál nincs pénz, a szervezők pedig nem mozdulhatnak el a helyszínről, így örülnének, ha odamennénk és kifizetnénk. Így is lett.

A falu határában már nagyon integetett nekünk egy éjfekete, arangyűrűs figura ­- Marokkóban ez a jelenség még nem túl sűrű, inkább az arab vonások jellemzők - aki egy perzsa szőnyeggel újrahúzott nyergű, MBK mopeddel kísért minket egy olyan lakóövezetbe, amit Magyarországon legfeljebb egy lepukkant pincesorként lehetne elképzelni: ablaktalan, vakolatlan téglaépületek, alig zárható faajtók, szemét és kosz mindenhol. Itt családok laktak.

Az egyetlen, ténylegesen jól zárható vasajtó mögött várt minket az üzemanyag, viszont a privát benzinkút tulajdonosa éppen akkor ment el imádkozni, hiszen előtte pár perccel megszólalt a hívás a müezzinből, olyankor pedig menni kell. Mivel az imaénekeket kifelé is hatalmas megafonokon sugározzák, így a különféle énekeket jól el tudtuk különíteni egymástól, és minduntalan egyre kevesebb reménnyel abban bíztunk, hogy most már nem lesz következő track, de valahogy mindig lett, körübelül fél órát vártunk ténferegve, miközben a helyi lakosság egy része próbált velünk szóba elegyedni, de nem találtuk a közös nyelvet.

Nagyvártatva végül megérkezett a „kutas", aki elmondta, hogy nem kereskedik benzinnel, csak „szokott neki lenni", erről árulkodott néhány 100 literes olajoskanna, meg a resztli, amit egyszerű, 5 literes hűtővizes flakonokban tartott. Állítása szerint benzinből mindössze 15 litere volt, és abból még 5 neki is kell, szóval 10-et tud nekünk eladni, ami már a célig elég volt a lánynak, így az üzlet megköttetett, és körülbelül 15 százalékkal a benzinkúti ár fölött, nagyjából 600 forintos literáron csorgott is az anyag a tankba, amivel el is ért a célig a Suzuki.

Mauritánia tényleg egy rémesen nyomasztó hely. Már a határon is rossz érzésed van, kamu rendőrök kunyerálnak pénzt csak úgy poénból, helyi pénzváltók 30 százalékos sáppal akarnak neked helyi valutát eladni, kopogtatnak az ablakodon szintén pénzért, majd amikor átjutsz ezen az őrületen, belecsapódsz a semmibe. Hellyel-közzel leaszfaltozott, de alá egyáltalán nem alapozott országutak futnak a végtelenbe, minden irányba kilométereket ellátsz a sivatagban, életnek nyoma nincs, ahol pedig van, ott azt kívánod, bár ne lenne. Mert a városi élet sem felemelőbb.

A legszegényebb réteg itt is eszkábált sátrakban lakik, a középosztálynak már van egy olyan fabódéje, amit te otthon fészernek vagy sufninak hívsz, egy apró téglaépület előtt már 10 éves Toyota áll, az a luxus csúcsa erre. Büdös van, össze-vissza kóborló szamarak között autózol, legyek röpködnek mindenfelé, a kisboltban normális élelmiszert nem kapsz, a húsokat a 35 fokos hőség ellenére itt sem hűtik, az étteremben akkor tudsz kezet mosni, ha a kamu Tommy Hilfiger-pulcsis étteremtulajdonos megnyitja neked a köbös IBC-tartályt.

Az autózás itt már nagyon monokulturális. Toyota Avensis mindenféle generációból, abban az állapotban, amiben az utolsó, műszaki cikkeire igényes tulajdonosa már biztosan nem akarná látni, nem is beszélve a 190-es Mercikről, amik itt is tízezerszámra fordulnak elő mindenhol, tragikus esztétikával, magukból korántsem bizalomgerjesztő hangokat kiadva.

Itt már tényleg semminek nincs ára a boltban, és azt is érzed, hogy nagyjából pofára megy a dolog: 100 helyi pénzért vettünk három kicsi üdítőt, mikor látta, hogy nem tágítunk visszajáró nélkül, hetvenkedve próbált valami aprót túrni a brifkójából, aztán metakommunikációval jelzi, hogy ez ennyibe került. Mikor kivettünk még egy üdítőt a hűtőből, azt mondta, úgy is jó.

A benzinkúton a számlálónk 10 literről indult. Francia-angol kevert nyelvezettel 2 percig kellett mondanunk a helyi kutasnak, hogy a D-Max 75 literes tartályába lehetetlen, hogy 85 liter gázolaj ment, erre egyébként viszonylag könnyen elfogadta, le is vont tíz litert a végösszegből, de azért bepróbálkozott. Az egyik étteremben majdnem 70 eurót kértek el tőlünk egy 7 eurós tételért, mert nemrég a helyi pénzük végéről mindenféle gazdasági háttér nélkül levettek két nullát, és nem mindig tudnak még jól váltani fejben, ezt mondjuk én betudom egy jóhiszemű bakinak, de nagyon kellemetlen.

Internet gyakorlatilag nincs, úgyhogy ha ebben a cikkben a korábbinál szűkösebb a képanyag, az nem véletlenül van, még írásban is nehéz kapcsolatot tartani az otthoniakkal. Mauritánia az az ország, ahol már nem tudod magad függetleníteni a körülményektől. Az biztos, hogy mindent megtanulsz értékelni, ha itt eltöltesz pár napot.

Az Africa Race-sztori előző részei:

[1. rész] … és akkor mi karácsony után elindulunk

Kapcsolódó
Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk

Africa Race 2024: … és akkor mi karácsony után elindulunk

Nem csak egyszer, kétszer is kijutunk Afrikába a következő hónapokban. Balló Marciék mennek a Bamakóra, mi meg az Africa Race-re!

[2. rész] Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!

Africa Race 2024: Gépátvétel szívással, de megjártuk a Col de Turinit!

Most már biztos: két nap kompozás után el fogunk indulni az afrikai versenyen!

[3. rész] Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon

Africa Race 2024: Időutazás a rajtnál, lencsefőzés és újév a kompon

Porsche 911 Dakar a jelenből, Mitusbishi Pajero Evo a múltból, és ez csak a jéghegy csúcsa. Afrika, érkezünk!

[4. rész] Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci

Africa Race 2024: Az első kultúrsokk után rájöttem, hova tűnt a sok 190-es Merci

Ákos és a csapat megérkezett Afrikába, elsőként a helyi autóparkon döbbentek meg.

[5. rész] Végtelennek tűnő kősivatag, hűvös éjjelek és rengeteg por

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Végtelennek tűnő kősivatag, hűvös éjjelek és rengeteg por

Africa Race 2024: Végtelennek tűnő kősivatag, hűvös éjjelek és rengeteg por

Hajnalban fázunk, nappal melegünk van, nyeljük a port, de boldogok vagyunk! Első napok, első etapok.

[6. rész] Nagyjából félúton vagyunk: hogy áll a verseny?

Kapcsolódó
Africa Race 2024: Nagyjából félúton vagyunk: hogy áll a verseny?

Africa Race 2024: Nagyjából félúton vagyunk: hogy áll a verseny?

Nyekkenés nélkül rója az utakat az Isuzu, és bár van egy szomorú halálhírünk, az Africa Race alapvetően jó hangulatban telik.

Az oldalról ajánljuk

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeni
  • Technika

Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.

A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.

február 15., 05:51
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
  • Hírek

Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát

Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.

tegnap, 17:48
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
  • Hírek

Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén

2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.

február 15., 14:48
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
  • Hírek

Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra

Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.

február 15., 13:28
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
  • Hírek

Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron

Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.

február 15., 09:59
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
  • Hírek

912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel

A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.

február 15., 10:52
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
  • Hírek

Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!

A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.

február 15., 05:51
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhoz
  • Tesztek

Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.

Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.

február 15., 05:51
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
  • Autódoktor

Rejtélyesen ráz az Astra GSi

Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?

február 15., 12:01
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
  • Hírek

Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók

A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.

február 15., 08:55
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
  • Hírek

Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari

Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.

február 15., 16:02
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
  • Hírek

F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren

A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.

február 14., 14:45
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!
  • Belsőség

Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből

Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.

február 15., 17:01
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
  • Hírek

Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?

Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!

február 16., 07:12
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
  • Hírek

A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője

Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.

február 14., 06:10
Virtuális spanyol virtus
  • Tesztek

Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.

Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?

február 14., 15:54
Újra szól a hatlövetű
  • Belsőség

Újra szól a hatlövetű

Alakul az Abarth 500, de vajon hány lóerőt tud?

február 14., 16:58
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
  • Hírek

Átfogó veteránprogramot indít a Renault

Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.

február 14., 06:10
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
  • Közélet

Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett

Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.

február 15., 16:01
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
  • Hírek

ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon

A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.

február 14., 10:25
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
  • Hírek

Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja

Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.

február 14., 09:55
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
  • Hírek

Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban

Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.

február 14., 11:15
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
  • Hírek

A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán

Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.

február 14., 13:59
Itt a Murvaélet!
  • Égéstér

Itt a Murvaélet!

Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.

február 14., 09:15
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
  • Hírek

Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat

Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.

február 14., 12:30
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!
  • Belsőség

Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14

Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!

február 14., 11:43
Carlex Habemus
  • Hírek

Carlex Habemus

február 14., 07:34
Dodge Demon koncepció
  • Hírek

Dodge Demon koncepció

február 14., 10:20
Chevrolet Blazer EV.R NASCAR
  • Hírek

Chevrolet Blazer EV.R NASCAR

február 14., 08:46