A LEGO kimondottan veszélyes termék. Függőséget okoz, bankszámlákat képes lenullázni és komplett otthonokat játékszobává alakítani. Emellett végtelen kreativitást ébreszt a legfiatalabbakban és terápiás jelleggel hat az idősebbekre. Ez a két magyar kezek által alkotott szett pedig sokaknak kedves járműveket dolgoz fel. A villamost Balogh Bence, a Zsigulit pedig én építettem össze, hogy utána járjunk, érdemes-e félretennetek rájuk némi lóvét.
Nem rajongok a kötöttpályás járművekért, a magyarokat viszont nem csak szeretem, hanem modellben gyűjtöm is. Mivel Legóból eddig nem adtak ki ilyet, felkaptam a fejem az új MOC (My Own Creation) sorozatra. A Retro Tram fantázianevű készlet viszont csak részben mintáz magyar villamost. A dupla fényszóróiról azonosítható Tatra T5C5 nem hazai, hanem csehszlovák fejlesztés, igaz, kifejezetten Budapest számára készült. Gera Szabolcs Zoltán a még szintén üzemelő Ganz villamost is megmintázhatta volna, de sok emlék fűzte az 1980 óta használt CKD gyártmányhoz.
Gyerekkoromban nekem is ez jött be jobban, szebb, tágasabb és vagányabb volt. A Kocka Store kiadásában megjelent modell arányai alapján egy FVV CSM is lehetne, de az említett fényszórók csak erre a típusra voltak jellemzők. A találgatásra az ad okot, hogy a dobozon nincs nevesítve a villamos. Maga a doboz egyébként minden külsőségében eltér egy Lego kiadásétól. A szememben nagy előnye, hogy visszazárható, eltépni is csak a záró matricát kell. Maga a készlet lényegretörő, nincsenek benne se figurák, se mókás kiegészítők, sőt, az összeszerelési útmutató is digitális.
Elhiszem, hogy értünk spóroltak, érthető, hogy nem lehet egy világszerte terjesztett készlet megtérülési költségeit egy kicsi, exkluzív sorozatéhoz mérni, bár ezek a szettek a rajongói bázist tekintve az egész környező régióban eladhatók lennének… A környezetvédelem ma jó alapot ad a mellékelt kóddal letölthető útmutatóhoz, és mivel a Legót ünnepekre rendszeresen rendelő gyerekeknek is van mobilja, apuét, anyuét sem kell elkérni hozzá. Bár sokszor kerülöm a használati utasításokat, ez nem az a műfaj, gyorsan letöltöttem a leírást, és színenként rendeztem a darabokat.
Mohón kezdtem el összepattintani az első kockákat, ebből nem lehet kiöregedni! Meglepett, hogy milyen pici lesz a végeredmény, pedig a busz és a troli sem volt nagyobb. Mivel maga a villamos a jellegénél fogva önismétlő, lényeges, hogy úgy legyen felépítve az útmutató, hogy mindig egy másik fázissal haladjunk, erre figyeltek a tervezésnél. Semmit sem lehetett félreérteni, és olyan is ritkán fordult elő, hogy az összepattintás erőhatása egy egyszer már helyére került elem ellen dolgozott. A Tatra a jobban sikerült darabok közé tartozik, bár ilyen kis méretben nem lehetett elég pontos.
A szélvédő dőlését, és általában a fülke nyíl alakját hiába keressük, és a lámpák sem olyan feltűnőek, mint a dobozon látható grafikán, viszont kézbe fogva határozottan jobb összképet mutat. A jellegzetes, barnás bordó díszcsík, a részletesen kidolgozott tető és a pisztolyokkal befejezett áramszedő a modell legjobb része, még akkor is, ha az igazin piros. Valószínűleg nem léteznek ezek az elemek pirosban, ahogy a készítő szerint a sárga árnyalata sem pont olyan, mint az eredeti. Ettől még egy aranyos, polcra vagy íróasztalra kívánkozó dísz jár az összerakás gyermeki öröme mellé.
Bár a Lego nem olcsó játék, a Kocka Store gyűjteménye még a megszokott szintre is rálicitál a maga 19 900 forintos árával. Lehet ezt úgy is nézni, hogy a Speed Champions sorozatból majdnem három is kijön ennyiből, meg úgy is, hogy más budapesti Lego villamosok árához hasonlítjuk, akkor biztosan nem találunk jobb ajánlatot! Ha valóra váltjuk a tervező ötletét, és egy komplett szerelvényért kettőt összekapcsolunk belőle, annak a költségét már jogosan nevezhetjük húzósnak, pedig tényleg jól mutat. Szimpatikus a kezdeményezés, jó lenne látni komplexebb készletek valóra válását is!
Bankszámlám megóvása érdekében igyekszem kerülni a Lego termékeket, de tagadhatatlanul imádom őket és szerencsére ezzel a körülöttem élők is tisztában vannak, így ajándékként kellemesen sokszor landol az asztalomon egy-egy készlet. Oltári jó világ ez, a zseniális kockákból és sokszor már specifikus elemekből összeállítani valamit, ami végül egy ismerős tárggyá áll össze a kezeim által, és még elrontani sem lehet, fantasztikus szórakozás és terápiás foglalkozás egyben.
Erre a szettre azonnal lecsaptam, mert már messziről a Kocka Store legjobban sikerült készletének tűnt. Nem hívhatják Ladának, de mindenki látja, miről van szó. Egy kereklámpás ezerkecske, ami méretarányaiban tökéletesen passzol az eredeti Speed Champions sorozatba. Pontosabban még sokkal jobb is, mint az első generációs, hat kocka széles modellek, a piros Zsiguli ránézésre tökéletesen arányos. A ma kapható Speed Champions modellek nyolc kocka szélesek, de modernebb autókat dolgoznak fel, ez a Zsiguli hét kocka széles, vagyis tökéletesen működnek az arányok.
Rettentő igényes a csomagolás, régóta reméljük, hogy a Lego egyszer újra csinál rendesen visszazárható dobozokat, de hiába, ez itt viszont zárható. Az alkatrészek nincsenek külön szortírozva, hiszen csak 283 darabból áll, viszont a szélvédő plexijét igényesen külön tasakba teszik, hogy ne karcolódjon. Építési útmutató csak digitálisan jár hozzá, ami nekem, aki klasszikusan a Legóknál is a lapozós megoldást szereti, hiányérzetet ad, de rengetegen építenek amúgy is digitális útmutatókból, szóval ez jó megoldás.
Építésében vannak szokványos és a Lego nagykönyvben „tiltott” megoldások, egy ilyen MOC-nál (My Own Creation, nem hivatalos építés) viszont bármi megengedett. Itt konkrétan az autó maszkját kell fejjel lefelé megépíteni, és vannak még benne érdekességek. Külön tetszik, hogy a csomagtérben két bőröndöt is elrejtünk építés közben, de a fedél sajnos nem zsanéros, le kell pattintani, ha bele akarunk nézni. Egyértelműen a bólogató kutya, mármint béka - hiszen ilyen elem érhető el Legóból - viszi a legjobb ötlet díját, és az, hogy négy eredeti minifigura tökéletesen elfér benne, vagyis Mando, Harry Potter, Marty McFly és Doki együtt könyökölhetnek ki a piros Zsiguli ablakain.
Kimondottan ötletes szett, egyben a megoldásai és a végeredmény is látványos és felismerhető. Kimondottan sok lehetőséget ad a továbbiakban a Kocka Store-nak, hiszen innentől komoly hiba lenne kihagyni a Rendőrségi vagy a Főtaxi dizájnú készletet. Egy ilyen szett 19 995 forintos ára elég meredeken hangzik, de az eddig kiadott készleteikből is az utolsó darabig elkapkodták mindet, úgyhogy az árazás nem állítja meg azokat, akik igazán beleszeretnek.
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
A baleset Törökbálint közelében történt.
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?