Az én jövőképemben nincs olyan, hogy nincsenek autók a városban

2024.05.16. 06:04

Karácsony Gergely 2023 novemberében már járt az Égéstérben, akkor Petrány Mátéval és Karottával beszélték át alaposan Budapest problémáit, jelenét és jövőjét. Június 9-én önkormányzati választások lesznek, ennek apropóján előbb Vitézy Dávid főpolgármester-jelöltet láttuk vendégül, Szentkirályi Alexandrát is meghívtuk (aki egyelőre nem élt a lehetőséggel), ezen a héten pedig ismét Karácsony Gergellyel beszélgettünk. Ezúttal Karotta mellett Balló Marci, a Totalcar lapigazgatója ült be a stúdióba, aki, mivel évek óta kizárólag autóval közlekedik Budapesten, az autósokat képviselte.

A teljes adás letölthető innen MP3-ban.

Felkészülés gyanánt Marci múlt héten egy napra leszállt közénk: buszozott, villamosozott, tömegközlekedett közösségi közlekedett. A kísérlet kapcsán előkerült a jegyérvényesítés, pontosabban, hogy miért nincsenek a járműveken belül leolvasható QR-kódok, Karácsony ennek kapcsán a tavalyi tapasztalatokat visszhangozta, nem vált be a módszer, ezzel tovább is lendült a beszélgetés az alternatív megoldásokra. Prágában már működik a járműveken elhelyezett bankkártyás fizetési lehetőség, Karácsony szerint Budapest sincs nagyon lemaradva, tervben van a megoldás bevezetése.

A mindenkori főpolgármestert a közlekedésszervezés mellett az infrastruktúra állapotát firtató kérdések is könnyen megtalálják, ezzel kapcsolatban Karácsony elismerte a lemaradást: az elmúlt évek forráshiányos helyzete megtette a hatását, de már látszik a fény az alagút végén, így a megkopó felfestések mellett az autós infrastruktúra legrosszabb állapotban lévő részeire, a műtárgyakra, azaz a hidakra és a felüljárókra is sor kerülhet, köztük a szerkesztőséghez közeli Flórián téret érintő felújítás előkészítése is folyamatban van.

Az úttestek állapota állandó probléma, így a novemberi adáshoz hasonlóan most is a Budakeszi és Budapest közötti út volt a példa: az utak rendbetétele csak a felszín, az igazán súlyos problémát és költséget az alattuk húzódó közműhálózat, főleg a vízcsövek felújítása jelenti – utóbbira hamarosan érkezik forrás, ami várhatóan húzni fogja magával az útfelújításokat is. A sok esetben hetekig elhúzódó munkálatokat a főváros az alvállalkozók kiiktatásával és a projektek saját hatáskörbe vonásával gyorsítja, és gyorsítaná tovább a jövőben, mert míg a külső partnereknek nem áll érdekében siettetni a munkát, az önkormányzat(ok)nak igen.

A novemberi adásban részletesen volt szó az agglomeráció és Budapest közlekedésének szoros összefüggéséről (a problémát több cikkben is feldolgoztuk, Vitézy Dáviddal is szóba került), a téma most inkább konkrét problémák háttereként jelent meg. Ilyen a folyton visszatérő parkolási helyzet: a városon kívüli lakosság és járműpark óriási ütemben, de nem organikusan növekszik, alvóvárosok alakultak ki, a közlekedési teher pedig Budapestre zúdul. A parkolási rendszer az elmúlt időszakban fejlődött, az áhított egységesítés felé tart, igaz, eközben drágult is, de vannak költségcsökkentő opciók. Ilyen például az applikációk használatával háttérbe szoruló parkolóautomaták számának csökkentése – mára kétszer nagyobb távolságot kell megtenni egy-egy automatáért, mint korábban.

A zöld rendszámmal járó kedvezmények szigorítása szintén újra és újra felmerül: a budapesti parkolóhelyek száma folyamatosan csökken, a parkoló autóké, köztük a plug-ineké és villanyautóké nő, az agglomerációból ingázóké főleg. A rendszer igazságossága erősen kérdőjeles, a jogosultak körének szűkítéséhez a társadalmi egyeztetésen túl egy olyan informatikai rendszerre van szükség, ami alapján a parkolóőrök hozzáférnek az adott autótípus műszaki paramétereihez, köztük például az össztömeghez (ld. Párizs) és az elektromos hatótávhoz. Ez alapján megindulhat a differenciálás, a dolog informatikailag nem is teljesíthetetlen, nem csodálkoznánk, ha a jövőben újragondolnák a jogosultságokat.

“Az én jövőképemben nincs olyan, hogy nincsenek autók a városban” – a városfejlesztés célja nem egy szélsőséges utópia, hanem az, hogy a közlekedés 20 százaléka autóval történjen, az emberek 50 százaléka a közösségi közlekedést válassza, a maradék pedig biciklizzen és sétáljon. Magyarul a cél az, hogy csak azok autózzanak, akiknek valóban muszáj, nekik (és mindenki másnak is) viszont ezzel együtt természetszerűleg jobbá is válnak a körülmények: kevesebb autó, kevesebb dugó és tisztább levegő. Dugódíj egyértelműen nem lesz és a tíz évnél öregebb autók sem lesznek kitiltva a városból – ellentétben azzal, ahogy azt néhányan a főpolgármester szájába adták. Ha valmikor a jövőben a londoni ULEZ-hez (ultra alacsony kibocsátású zóna) hasonló rendszer kerülne bevezetésre, azt mindenképpen széleskörű társadalmi és szakmai egyeztetés előzné meg, és fokozatosan vezetnék be. A nemzetközi példákról itt írtunk bővebben.

A legutóbbi beszélgetéskor még az Árpád hídon történt baleset miatt került szóba a gyorshajtások égető problémája, a nemrég, május elején, az 58-as főúton történt baleset miatt azonban ismét releváns a téma: Karácsony Gergely továbbra is hisz a frekventáltan gyorshajtós és versenyzésre használt szakaszokra telepített kamerákban, több tucat közülük már a tesztüzemen is átment, és már csak az ORFK rendszerébe kell integrálni őket ahhoz, hogy menjenek a csekkek. Ez önmagában persze kevés, a közlekedési kultúra fejlesztése azonban nem egyik évről a másikra történik.

Végül két nagyobb beruházás került még szóba: Karácsonyék a kínai pénzből megépítendő reptér-belváros magasvasutat és a kiemelten értékes területre tervezett mini-Dubaj néven ismert projektet is ellenzik, mivel szerintük azok nem a közösséget, hanem az üzemeltetőket és a befektetőket szolgálnák. A főpolgármester szerint a lakhatási nehézségekkel küzdő Budapest nem teheti meg, hogy felhőkarcolókra tékozoljuk el a város kiemelten értékes területeit. Hogy végül mennyire sikerül ezeket megtorpedózni, még nem tudjuk. Azt sem tudjuk, hogy Marcit, mint autóst sikerült-e meggyőzni, mindenesetre Karácsony Gergely nem az autózás ellen foglal állást, viszont csökkenteni szeretné a felesleges, közösségi közlekedéssel egyébként megoldható autós utazásokat. Várjuk az eredményeket.

Korábbi adások:

Francia autókat imádunk és öreg német prémiumot keresünk
Egybehangzóan az egyik legizgalmasabb kisautónak tartjuk az érkező Renault 5-öt és sportváltozatát, az Alpine A290-et, ezért összeültünk megbeszélni, miért lehet vágyni rájuk igazán, miközben kollégánk az új autóját keresi, ami véletlenül sem új, pláne nem elektromos.
Dizájnerek testközelből
Az elmúlt héten két zseniális formatervező, Chris Bangle és Jozef Kabaň is Budapesten járt. Mi kaptunk az alkalmon, és beszélgettünk velük a dizájn és az autóipar titkairól. Élményeinkről szerkesztőségi dizájnerünkkel, Jakusovszky Kristóffal, vagyis Elvisszel kiegészülve számolunk be.