Mondeo, szúnyogmotorral
Már attól röhögni támad kedved, ha belenézel a motortérbe. Ami itt inkább motortartóbak-, váltó- és akkumulátor-tér csupán. De mi viszi az autót?
Van néhány merész autó itt Mortefontaine-ben, az Év Autója szavazás utolsó hajtűkanyarjában. Ilyen például a Cactus, ami egy formai bravúr, a farmotoros ÉS duplakuplungos váltóval szerelt Twingo 90 DCT, a csupán két első kerékkel kaparó, ám 163 lóerős Qashqai - de valamennyi közül a legmerészebb ez, itt.
Igen, az új Mondeo, az a változat, amelyikről hónapok óta csiripelnek a hírszerkesztők, de senki nem akarta elhinni, hogy meg merik csinálni. A kocsi saját tömege 1455 kiló, a hajtását pedig egy egyliteres, háromhengeres benzinmotorocska végzi. Mint anno a Wartburgét, hm.
Csakhogy most 2015-öt írunk és nem 1966-ot (vagy akár 1930-akárhányat, amikor az a legendás füstköpő megjelent), azóta lett faja turbótechnika, közvetlen benzinbefecskendezés, komoly kohászat, kovácsolás, mások az illesztések, létezik olyan, hogy hidraulikus, elektronikusan vezérelt motortartó bak. Itt most 125 lóerőnk van, nem 50, ami máris vidámabbra deríti a kedvünket. De a sötét gyanú attól még ott fészkel a lelkünkben. Soha, ember még nem alkotott ilyen autómonstrumot ennyire jelentéktelen motorral. Pláne egy olyan motorral, aminek alig pár deci olaj van a teknőjében és szíj hajtja a vezérműtengelyeit... Lesz itt még haddelhadd.
Egyékbént egyáltalán nem rossz. Zajosnak egyáltalán nem zajos, a mély, háromhengeres hang pedig még kellemesebb is a fülnek, mint az ügybuzgó négyhengeres. Csak hát... Az 1800-as fordulat alatti régiókat pedig felejtsd el, az nincs, nyomatékból előzők, kuplungot használni nem tudók messzire kerüljék ezt az autót. Maga a Mondeo nekem kicsit puha, hosszú kanyarban a hátulja már-már úszni érződik, de kellemesnek mindenképpen kellemes. Jöjjön a videó, elnézést a hosszúságért (és a kéttonnás benyögésért, amit javítok, egy esélyem volt a felvételre, vágási munka pedig nem sok volt ezen), talán átjön valami a kocsiból. És ez egy kvázi alap-Mondeo, úgy nézzék.
Apropó, ne feledjék, itt a hét utolsó küzdő fél, hétfőn kiderül, melyik nyert:
- BMW 2-es Active Tourer
- Citroen C4 Cactus
- Ford Mondeo
- Mercedes-Benz C osztály
- Nissan Qashqai
- Renault Twingo
- Volkswagen Passat