COTY rövid lista, 2016

Ebből a hétből egy Év Autója lesz

COTY rövid lista, 2016

2015.12.14. 19:11

Annyira, de annyira ígéretesnek tűnt az idei szavazás... Hogy mennyi nyálcsorogtató autó született idén, te jó ég... Ráadásul még az év elején megszavaztuk (mi, az Év Autója-zsűri tagjai), hogy az 5000 példányszámos minimális gyártási darabszám-korlátot elvetjük, így elvben a Ferrarik, McLarenek, ritka Porschék is bekerülhetnek az esélyes típusok közé. De mondok mást: a világ első, boltban megvásárolható tüzelőanyagcellás autója, a Toyota Mirai is kapható lesz már egyik-másik európai szalonban, január elsején – ez pedig egy teljesen más síkon de tényleg óriási dolog.

Ha nem élne továbbra is a korlátozás, hogy egy típust minimum az adott év január elsején öt piacon kell forgalomba hozni ahhoz, hogy indulhasson a szavazatokért, a Mirai bekerült volna. Hogy hány piacon fogják árusítani a megadott időpontban? Négyben...

Pedig a Mirai valószínűleg tarolt volna – egy új világ kezdetét ünnepelhetjük a személyében, ez akkora, de nem is, sokkal nagyobb áttörés, mint 1997-ben a Prius volt. Ám az Év Autója zsűrinél szigorúak a szabályok, nincs kikacsintás, a négyet senki nem nézi ötnek. Tehát kihullott a Mirai, az ő kiesésével pedig zűrössé vált a kép. Mert végül - ez egy november végi döntés volt - az egzotikus típusok se kerültek rá arra a hosszú listára, amiből a hét, utolsó fordulós autót kicsipegettük, ugyanis kiderült: a zsűritagok java része nem tudja kipróbálni őket. Egy szép, színes jövővel kecsegtető próbálkozás így hasalt el a realitások banánhéjból kirakott jégpályáján – tudják, képzavar meg minden.

Nem sok rakenroll maradt hát, pedig megesküdtem, hogy idén az eddigieknél kicsit jobban hallgatok a szívemre és kevésbé az eszemre. Korábban mindig a szabályok szerint válogattam: a szavazáson két kiemelten fontos tényező van, a jó ár/érték arány és az innováció. Ezeknél kisebb súllyal esnek latba olyan dolgok, mint a kényelem, a kezelhetőség, az extrák, a fogyasztás és társaik. Én ezek szerint szórtam szét a pontjaimat, félretéve a saját vágyaimat. Idén más volt a terv.

Meg tudom magyarázni, miért váltottam. Egyrészt, ha egy autót izgalmas, erős, drága sportkocsinak árulnak, akkor akár sok pénzért is lehet még jó az ár-érték aránya, hiszen olcsó Patek Philippe nincs, azt úgy hívják: kínai hamisítvány. Ráadásul egy izgalmas, erős sportkocsiban általában térdig lehet gázolni innovációban – egyre inkább megértem a hajdani kollégákat, akik harmincnyolc évvel ezelőtt a Porsche 928-ra tették a végső voksukat. Másrészt egyre inkább érzem közeledni a kőolaj-alapú világ elmúlását, amivel az eszem ugyan messzemenőkig egyetért, a lelkem viszont beleszakad.

Fogynak a sokhengeres autók a piacról, amióta kapni Mondeót, Minit és BMW-t három hengerrel, azóta már szinte a négy henger is hordoz egyfajta luxust, és hol vannak már a könnyen elérhető hathengeres autók, az olyan V8-asok, amikről tudtuk, hogy évtizedes spórolással esetleg szert tehetünk rájuk? Még szerettem volna egyet ünnepelni, amíg lehet, hiszen a hosszú listában ott szerepelt a világ talán utolsó, hunyorítva elérhető árúnak mondható szívó V8-asa, a szuperül sikerült, lúdbőröztető, és az eggyel korábbi BMW M3-as kvázi összes dinamikai képességét tudó, ám annál valamilyen állatiasan alantas szinten sokkal izgalmasabb Mustang a Fordéktól. Soha ennyi élményt nem kaptál még ennyire kis marék garasért. És a kocsi minden tekintetben jó, akár Év Autója-zsűriszemmel is esélyesként látható. Persze hogy kiejtették.

Az AMG GT-nek sok esélye nem volt, de titokban szurkoltam neki, hátha pár kolléga megpróbálja benyomni – én gyáva voltam hozzá, hiszen nem sikerült beleülnöm, így meg nem adok pontot. Hasonlóan voltam az Audi R8-assal is. Ami autó olyan ritka, hogy egy saját zsebből fizetett, egymilliós büdzséjű Tannistesten sem tudok a volánja mögé kerülni, máshogy pedig esélyem sincs, arra tényleg kár pazarolni az energiát, mert nagyjából ilyen súllyal lesz jelen az átlagember életében is. Azaz még látvány szintjén se.

Persze a 7-es BMW bekerült – az az autó, amely sokkal rosszabb a hasonló árú Mercedes S osztálynál, ráadásul a normál tengelytávos változata olyan szűk, hogy magam mögé csak úgy férek be, hogy az első háttámla fabetétje masszívan töri a térdemet. Ez... egy luxusautó? Esélyes az Év Autója-címre? 2016-ban?! Hihetetlen.

Imádtam az új Jaguar XF-et, az egy sok szempontból a többiek fölé magasló vetélytárs a nagykocsik körében – de sajnos a többiek a kisebb XE-re szavaztak, amiről viszont azt gondolom, a finom XF-nél nem csupán egy mérettel és kategóriával van lejjebb, hanem tíz évvel hátrébb is. Audiból is inkább az A4-est hozták be a kollégák, pedig a maga nemében a Q7-es sokkal jobb – az egy unikum az óriásbatárok között, én annak a nevét írtam be, bármennyire rühellem is a műfajt és azt a kompenzáció-rengeteget, ami hozzá kapcsolódik.

Persze, az Astrát, a maga kiemelkedő csendességével, finom rugózásával, iszonyatos extra-rengetegével nem lehetett kihagyni, s várható volt, hogy beteszik a Volvo XC90-et is, mert abban is akkora a műszaki arzenál, mint egy amerikai repülőgép-anyahajón. Én viszont az idei érzelem-fogadalmam hömpölyében mégsem vettem be a hétbe, mert a csodás öt-, hat- és nyolchengeres Volvo-motorok közeli és intenzív emlékével a fülemben nem tudom elfogadni ettől az elegáns masztodontól a négyhengeres kisautó-zúgást, pedig csak olyanja lehet neki. Mellesleg nálam a rugózása is csúnyán leszerepelt a budapesti kátyúkon, pedig a leg-leg-leg-XC90-et vezettem, tudják, a légrugóst. Nekem ebben a méretben a sokkal olcsóbb és igazából még kellemesebbnek is mondható Kia Sorento jött be, s akármennyire nekem esnek majd emiatt páran, én a Volvo bábuját erre a koreaira cseréltem a játékban. Üljenek bele, megértik majd, miről beszélek.

Aminek viszont iszonyatosan örülök: az elmúlt tíz év (de lehet, hogy harminc) talán legjobb autója, a Mazda MX-5 bent van! BENT! Már a Toyota GT86 is olyan alázattal, tudással, szorgalommal, és a téma mély értésével készült remekmű volt, hogy bennem rekedt a szusz, de az MX-5 köröket fut még a körül is – egyszerűen felfoghatatlan, mennyire tökéletes mindene. Körmöm szakadtáig harcolni fogok érte, és ha ki is vágnak a zsűriből emiatt, azt teszem majd az első helyre a február végi végső szavazásnál. Pont.

A Škoda Superbet értem – a maga nemében páratlan sok autót ad a pénzéért, simán megértem, ha valaki nemcsak az ára miatt, hanem azt magasról letojva is ezt választja egy Passat helyett. Nemcsak szép és tágas, de baromi jó is, a csehek elérték, hogy minden méretben súlyos konkurenciáivá váltak az anyamárkának.De a dízelbotrány miatt – még ha arról ki is derült, hogy nagyságrendekkel kisebb súlyú, mint az első hetekben hitte a világ – nem hinném, hogy sokan tesznek idén VW-konszernes terméket az első helyre.

Pedig igazából a Superb is megérdemelné – ha nem lenne ugye, egy MX-5-ös is a pakliban... Inkább megpróbáltam egy esélyt adni a Suzuki Vitarának, hátha. Isteni forma, a benzines turbóval óriási vigyor, egy jól kitalált utastér, meglehetős komfort és szuper ár – ez a sok jó pedig még a szörnyű silány beltéri műanyagokat is el tudja ám feledtetni az emberrel. Azaz, ahogy kiderült, csak velem...

Nos, lássuk tehát a listát, amiből 2016 februárjának végén kihozzuk majd a nyertest – ez már hivatalos:

Audi A4
BMW 7-series
Jaguar XE
Mazda MX-5
Opel Astra
Skoda Superb
Volvo XC90

Ha megengedik – tényleg csak azért, mert én még mindig hiszek az üvegzseb-politikában – mellé teszem azt a hetes csoportot, amit én küldtem el még a múlt hét elején a vezetőségnek, csupán két pontban stimmel a hivatalos, végső hetessel, de vállalom:

Audi Q7
Ford Mustang
Jaguar XF
Kia Sorento
Mazda MX-5
Opel Astra
Suzuki Vitara

És végül idepakolom a 35 autót felsorakoztató idei össz-választékot:

Audi A4
Audi R8
Audi Q7
BMW 7-es
BMW X1
Ford Mustang
Ford S-Max/Galaxy
Honda HR-V
Honda Jazz
Hyundai Tucson
Infiniti Q30
Jaguar XE
Jaguar XF
Kia Optima
Kia Sorento
Land Rover Discovery Sport
Mazda 2
Mazda CX-3
Mazda MX-5
Mercedes AMG GT
Mercedes-Benz GLC / GLC Coupé
Mercedes-Benz GLE / GLE Coupé
Mini Clubman
Opel Astra
Opel Karl
Renault Espace
Renault Kadjar
Renault Talisman
Skoda Superb
Ssangyong Tivoli
Subaru Levorg
Subaru Outback
Suzuki Vitara
Volvo XC90
VW Touran

Szurkoljanak velünk!

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.