COTY rövid lista, 2016

Ebből a hétből egy Év Autója lesz

COTY rövid lista, 2016

2015.12.14. 19:11

Annyira, de annyira ígéretesnek tűnt az idei szavazás... Hogy mennyi nyálcsorogtató autó született idén, te jó ég... Ráadásul még az év elején megszavaztuk (mi, az Év Autója-zsűri tagjai), hogy az 5000 példányszámos minimális gyártási darabszám-korlátot elvetjük, így elvben a Ferrarik, McLarenek, ritka Porschék is bekerülhetnek az esélyes típusok közé. De mondok mást: a világ első, boltban megvásárolható tüzelőanyagcellás autója, a Toyota Mirai is kapható lesz már egyik-másik európai szalonban, január elsején – ez pedig egy teljesen más síkon de tényleg óriási dolog.

Ha nem élne továbbra is a korlátozás, hogy egy típust minimum az adott év január elsején öt piacon kell forgalomba hozni ahhoz, hogy indulhasson a szavazatokért, a Mirai bekerült volna. Hogy hány piacon fogják árusítani a megadott időpontban? Négyben...

Pedig a Mirai valószínűleg tarolt volna – egy új világ kezdetét ünnepelhetjük a személyében, ez akkora, de nem is, sokkal nagyobb áttörés, mint 1997-ben a Prius volt. Ám az Év Autója zsűrinél szigorúak a szabályok, nincs kikacsintás, a négyet senki nem nézi ötnek. Tehát kihullott a Mirai, az ő kiesésével pedig zűrössé vált a kép. Mert végül - ez egy november végi döntés volt - az egzotikus típusok se kerültek rá arra a hosszú listára, amiből a hét, utolsó fordulós autót kicsipegettük, ugyanis kiderült: a zsűritagok java része nem tudja kipróbálni őket. Egy szép, színes jövővel kecsegtető próbálkozás így hasalt el a realitások banánhéjból kirakott jégpályáján – tudják, képzavar meg minden.

Nem sok rakenroll maradt hát, pedig megesküdtem, hogy idén az eddigieknél kicsit jobban hallgatok a szívemre és kevésbé az eszemre. Korábban mindig a szabályok szerint válogattam: a szavazáson két kiemelten fontos tényező van, a jó ár/érték arány és az innováció. Ezeknél kisebb súllyal esnek latba olyan dolgok, mint a kényelem, a kezelhetőség, az extrák, a fogyasztás és társaik. Én ezek szerint szórtam szét a pontjaimat, félretéve a saját vágyaimat. Idén más volt a terv.

Meg tudom magyarázni, miért váltottam. Egyrészt, ha egy autót izgalmas, erős, drága sportkocsinak árulnak, akkor akár sok pénzért is lehet még jó az ár-érték aránya, hiszen olcsó Patek Philippe nincs, azt úgy hívják: kínai hamisítvány. Ráadásul egy izgalmas, erős sportkocsiban általában térdig lehet gázolni innovációban – egyre inkább megértem a hajdani kollégákat, akik harmincnyolc évvel ezelőtt a Porsche 928-ra tették a végső voksukat. Másrészt egyre inkább érzem közeledni a kőolaj-alapú világ elmúlását, amivel az eszem ugyan messzemenőkig egyetért, a lelkem viszont beleszakad.

Fogynak a sokhengeres autók a piacról, amióta kapni Mondeót, Minit és BMW-t három hengerrel, azóta már szinte a négy henger is hordoz egyfajta luxust, és hol vannak már a könnyen elérhető hathengeres autók, az olyan V8-asok, amikről tudtuk, hogy évtizedes spórolással esetleg szert tehetünk rájuk? Még szerettem volna egyet ünnepelni, amíg lehet, hiszen a hosszú listában ott szerepelt a világ talán utolsó, hunyorítva elérhető árúnak mondható szívó V8-asa, a szuperül sikerült, lúdbőröztető, és az eggyel korábbi BMW M3-as kvázi összes dinamikai képességét tudó, ám annál valamilyen állatiasan alantas szinten sokkal izgalmasabb Mustang a Fordéktól. Soha ennyi élményt nem kaptál még ennyire kis marék garasért. És a kocsi minden tekintetben jó, akár Év Autója-zsűriszemmel is esélyesként látható. Persze hogy kiejtették.

Az AMG GT-nek sok esélye nem volt, de titokban szurkoltam neki, hátha pár kolléga megpróbálja benyomni – én gyáva voltam hozzá, hiszen nem sikerült beleülnöm, így meg nem adok pontot. Hasonlóan voltam az Audi R8-assal is. Ami autó olyan ritka, hogy egy saját zsebből fizetett, egymilliós büdzséjű Tannistesten sem tudok a volánja mögé kerülni, máshogy pedig esélyem sincs, arra tényleg kár pazarolni az energiát, mert nagyjából ilyen súllyal lesz jelen az átlagember életében is. Azaz még látvány szintjén se.

Persze a 7-es BMW bekerült – az az autó, amely sokkal rosszabb a hasonló árú Mercedes S osztálynál, ráadásul a normál tengelytávos változata olyan szűk, hogy magam mögé csak úgy férek be, hogy az első háttámla fabetétje masszívan töri a térdemet. Ez... egy luxusautó? Esélyes az Év Autója-címre? 2016-ban?! Hihetetlen.

Imádtam az új Jaguar XF-et, az egy sok szempontból a többiek fölé magasló vetélytárs a nagykocsik körében – de sajnos a többiek a kisebb XE-re szavaztak, amiről viszont azt gondolom, a finom XF-nél nem csupán egy mérettel és kategóriával van lejjebb, hanem tíz évvel hátrébb is. Audiból is inkább az A4-est hozták be a kollégák, pedig a maga nemében a Q7-es sokkal jobb – az egy unikum az óriásbatárok között, én annak a nevét írtam be, bármennyire rühellem is a műfajt és azt a kompenzáció-rengeteget, ami hozzá kapcsolódik.

Persze, az Astrát, a maga kiemelkedő csendességével, finom rugózásával, iszonyatos extra-rengetegével nem lehetett kihagyni, s várható volt, hogy beteszik a Volvo XC90-et is, mert abban is akkora a műszaki arzenál, mint egy amerikai repülőgép-anyahajón. Én viszont az idei érzelem-fogadalmam hömpölyében mégsem vettem be a hétbe, mert a csodás öt-, hat- és nyolchengeres Volvo-motorok közeli és intenzív emlékével a fülemben nem tudom elfogadni ettől az elegáns masztodontól a négyhengeres kisautó-zúgást, pedig csak olyanja lehet neki. Mellesleg nálam a rugózása is csúnyán leszerepelt a budapesti kátyúkon, pedig a leg-leg-leg-XC90-et vezettem, tudják, a légrugóst. Nekem ebben a méretben a sokkal olcsóbb és igazából még kellemesebbnek is mondható Kia Sorento jött be, s akármennyire nekem esnek majd emiatt páran, én a Volvo bábuját erre a koreaira cseréltem a játékban. Üljenek bele, megértik majd, miről beszélek.

Aminek viszont iszonyatosan örülök: az elmúlt tíz év (de lehet, hogy harminc) talán legjobb autója, a Mazda MX-5 bent van! BENT! Már a Toyota GT86 is olyan alázattal, tudással, szorgalommal, és a téma mély értésével készült remekmű volt, hogy bennem rekedt a szusz, de az MX-5 köröket fut még a körül is – egyszerűen felfoghatatlan, mennyire tökéletes mindene. Körmöm szakadtáig harcolni fogok érte, és ha ki is vágnak a zsűriből emiatt, azt teszem majd az első helyre a február végi végső szavazásnál. Pont.

A Škoda Superbet értem – a maga nemében páratlan sok autót ad a pénzéért, simán megértem, ha valaki nemcsak az ára miatt, hanem azt magasról letojva is ezt választja egy Passat helyett. Nemcsak szép és tágas, de baromi jó is, a csehek elérték, hogy minden méretben súlyos konkurenciáivá váltak az anyamárkának.De a dízelbotrány miatt – még ha arról ki is derült, hogy nagyságrendekkel kisebb súlyú, mint az első hetekben hitte a világ – nem hinném, hogy sokan tesznek idén VW-konszernes terméket az első helyre.

Pedig igazából a Superb is megérdemelné – ha nem lenne ugye, egy MX-5-ös is a pakliban... Inkább megpróbáltam egy esélyt adni a Suzuki Vitarának, hátha. Isteni forma, a benzines turbóval óriási vigyor, egy jól kitalált utastér, meglehetős komfort és szuper ár – ez a sok jó pedig még a szörnyű silány beltéri műanyagokat is el tudja ám feledtetni az emberrel. Azaz, ahogy kiderült, csak velem...

Nos, lássuk tehát a listát, amiből 2016 februárjának végén kihozzuk majd a nyertest – ez már hivatalos:

Audi A4
BMW 7-series
Jaguar XE
Mazda MX-5
Opel Astra
Skoda Superb
Volvo XC90

Ha megengedik – tényleg csak azért, mert én még mindig hiszek az üvegzseb-politikában – mellé teszem azt a hetes csoportot, amit én küldtem el még a múlt hét elején a vezetőségnek, csupán két pontban stimmel a hivatalos, végső hetessel, de vállalom:

Audi Q7
Ford Mustang
Jaguar XF
Kia Sorento
Mazda MX-5
Opel Astra
Suzuki Vitara

És végül idepakolom a 35 autót felsorakoztató idei össz-választékot:

Audi A4
Audi R8
Audi Q7
BMW 7-es
BMW X1
Ford Mustang
Ford S-Max/Galaxy
Honda HR-V
Honda Jazz
Hyundai Tucson
Infiniti Q30
Jaguar XE
Jaguar XF
Kia Optima
Kia Sorento
Land Rover Discovery Sport
Mazda 2
Mazda CX-3
Mazda MX-5
Mercedes AMG GT
Mercedes-Benz GLC / GLC Coupé
Mercedes-Benz GLE / GLE Coupé
Mini Clubman
Opel Astra
Opel Karl
Renault Espace
Renault Kadjar
Renault Talisman
Skoda Superb
Ssangyong Tivoli
Subaru Levorg
Subaru Outback
Suzuki Vitara
Volvo XC90
VW Touran

Szurkoljanak velünk!