Összehangolt biztonság — a nagy kihívás

Hirdetés
2015.06.23. 10:13 Módosítva: 2015.06.23. 13:15
Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.

Nem új-keletűek azok a technológia fejlesztések, melyek célja, hogy a vezetést biztonságosabbá tegyék.

Az autóiparnak szintet kell lépnie, olyan területeken kell fejlődnie, mint amilyen a látótér javítás az ütközéses balesetek visszaszorítása érdekében, vagy a felhőszolgáltatások, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy a járművek kommunikálni tudjanak egymással és környezetükkel is. A kérdés: hogyan tud az autóipar olyan összehangolt biztonsági megoldásokat nyújtani az autósoknak, amelyek nem veszélyeztetik a járművek biztonságát?

Világszerte több mint 600 ezer ember hal meg évente autóbalesetekben. Magyarországon, annak ellenére, hogy a számok folyamatosan csökkenek, továbbra is 500 felett halnak meg az utakon évente. Mondani sem kell, hogy a halálesetek bekövetkezte a legsúlyosabb ár, amit az autós közlekedés megvalósulásáért fizetünk, de a nem halálos kimenetelű balesetek is óriási gazdasági veszteséggé halmozódnak. Ennek összessége elveszett nyereségből, biztosítási- és javítási költségekből tevődik össze elsősorban. Kutatások bizonyítják, hogy a Németországban bekövetkezett olyan balesetek 28 százalékának, amelyek az autó hátsó részének ütközésével függenek össze, megelőzhetőek lettek volna viszonylag olcsó vezetést támogató rendszerekkel.

Az olyan fejlett vezetést támogató rendszerek biztonsági megoldásai, mint például amilyenek az első ütközést és a sávelhagyást jelző rendszerek, egyre elterjedtebbek azoknál az autóknál is, amelyek manapság gördülnek le a futószalagokról. Ezek a rendszerek figyelmeztetik a vezetőt, ha az autó elhagyja a sávját, vagy közvetlen veszélynek van kitéve, például, ha a holt terében közeledik valami. Ezeknek a viszonylag egyszerű képességeknek, amelyek az autó környezetét figyelő szenzorok segítségével működnek, komoly szerepük van a balesetek számának csökkentésében. Az euroFOT (European Field Operational Test) konzorcium által végzett kutatás, amely vezetést támogató rendszereket tesztelt, megállapította, hogy olyan megoldások alkalmazása, mint például amilyen az önálló tempomat (Autonomous Cruise Control - ACC) vagy az aktív ütközést megelőző rendszer (forward collisioning warning - FCW) évente 1,2 milliárd eurós megtakarítást eredményeznek. Ezek a rendszerek a közeljövőben szériafelszereltséggé válhatnak a legtöbb autóban. De ezek a rendszerek sem tökéletesek, nem tudnak ugyanis a látótávolságon túlterjeszkedni.

A látóhatáron túl terjeszkedő megoldás: a dolgok Internete és a biztonság

Az autógyártók és a beszállítóik azon dolgoznak, hogy hogyan tudnak a most meglévő biztonsági rendszereken túljutni, megteremtve egy úgynevezett elektronikus horizontot, amelyet az interneten keresztül összekötött tárgyak (car-to-X (C2X)) biztonsági rendszerei alkotnak. Annak érdekében, hogy a járművek letapogathassák ezt az elektronikus horizontot, felhasználják a más járművek által kibocsátott adatokat, amelyeket egy valósidejű navigációs adatbázis tartalmaz. Egy ilyen C2X környezetben a járművek nemcsak egymással, de útforgalmi infrastruktúrákkal vagy közlekedés-irányító központokkal is kapcsolatban vannak, hogy jeleket adjanak és fogadjanak a rájuk leselkedő veszélyekről. A legegyszerűbb példa, hogy egy jármű automatikusan értesíti a környezetében lévő járműveket arról, hogy egy adott úton leállt.

A C2X technológiának köszönhetően a nem túl távoli jövőben az önmagukat vezető járművek képesek lesznek előre nem látható helyzeteket megoldani anélkül, hogy az embernek közbe kelljen lépnie. A fejlett vezetést segítő rendszerek, amelyek már ma is léteznek, többé kevésbé már most is így működnek, de egyelőre alacsonyabb fejlettségi szinten: a navigációs rendszerek külső adatbázisokból származó valós forgalmi információkkal dolgoznak.

Az összekapcsolt biztonság területén a valódi újítás abból ered, hogy az autó a Globális Infrastruktúra (V2X/telematics) része lesz és rákapcsolódik a “dolgok internetére.”. Ebben az összekapcsolt világban egy mentőautó már azelőtt jelezhetné közeledtét, hogy valóban látható és hallható lenne, képessé téve a vezetőket arra, hogy biztos és szabad utat engedjenek neki.

Az autók egymással és a felhővel való összekapcsolása biztonságosabbá teheti a járműveket és megkönnyítheti az autógyártók számára az információgyűjtést, de egyben sokkal kiszolgáltatottabbá teheti a járműveket a hekkerekkel szemben. Amikor az autó irányítási információi vezeték nélküli hálózatokon keresztül futnak, akkor elkerülhetetlenül növekszik a rosszindulatú támadások esélye. Már egy feltört okostelefon vagy számítógép is bőven elég gondot okozhat, de amikor a feltört eszköz egy sebesen száguldó autó a német autópályán, akkor a támadás végzetes következményekkel járhat. Egyetlen támadás, melyben például meghamisítják az adatokat, tömegkarambolhoz vezethet, vagy csalók mentőnek álcázva béníthatják meg a forgalmat.

A vásárlók is egyre inkább elvárják a gépjárművekben található rendszerektől, hogy olyan eszközökkel kapcsolódjanak mint az okostelefonok és, hogy támogassák az alkalmazás- és szoftverletöltéseket. Az infotainment rendszerek tehát egyre nyitottabbak, ami azt is jelenti, hogy hamarosan a gépjárművek felhő rendszerekkel való kapcsolódási pontjává, és így biztonsági kockázattá is válnak.

Az infotainment rendszereknek persze van saját védelmi mechanizmusa, biztonsági rendszerük erősebb egy tipikus mobileszköznél. De mivel több interfészen keresztül kapcsolódnak külső és belső forrásokkal, mindig fennáll a rosszindulatú szoftverek általi fertőzés lehetősége. Ugyanakkor, a gépjármű biztonsági és kapcsolódási (V2X) funkcióinak különböző domaineken való különválasztásával a Harman által fejlesztett hypervisor technológia olyan infrastruktúrát alakít ki, melyben egyetlen rosszindulatú szoftver sem lesz képes hozzáférni a gépjármű hálózatához és a V2X hálózathoz. A HARMAN az autóiparhoz fűződő erős szálaival elláthatja az autógyártókat olyan technológiákkal és képességekkel, amikben megbízhatnak, hogy az autó biztonsága nincs veszélyeztetve.

Amióta az első autók kihajtottak az utakra, az alapmodell változatlan maradt: négy kerék, egy motor, fékek és kormányzás. Ahogy azonban a járművek több információt továbbítanak, mint kapnak, új korszak felé haladunk. A kapcsolódás és a biztonság egyre fontosabbá válnak, és miközben az autóipar megválaszolja ezeket a kihívásokat, lassan a vezetési szokásaink is átalakulnak. Néhány évtized múlva az emberek megdöbbenve fogják hallani, hogy egykoron úgy ültünk a kormány mögé, hogy nem kapcsolódtunk a dolgok internetére (Internet of Things), bíztunk saját és a mások vezetési képességeiben, hogy biztonságban célunkhoz érkezünk, anélkül, hogy okos kapcsolódó technológiákat használtunk volna, melyek képessé teszik a járműveket, hogy figyelmeztessék egymást és környezetüket a közelgő veszélyekre.

Ezt a cikket nem a Totalcar szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.