LPG: a kezdetektől.
Az LPG autógáz rendszerrel ellátott autó nem csak gazdaságos az üzemanyag költségek tekintetében, de a környezetvédelem szempontjából is hasznos.
Napjainkban egyre népszerűbbek a hagyományos üzemanyagokat helyettesítő alternatívák, amelyek költségtakarékosak, környezetkímélőek. Ismerkedjünk meg egy olyan rendszerrel, amely már több évtizedes múltra tekint vissza, és napjainkban egyre elterjedtebb az autótulajdonosok körében. Az LPG Doktor Autógázszervíz összegyűjtött néhány érdekességet az LPG rendszerekkel kapcsolatban.
LPG: a kezdetektől.
Az LPG egy sokkal tisztább üzemanyag, mint a benzin, tisztábban ég, emiatt a motor várható élettartamát is lényegesen meghosszabbítja. A tisztább égés okán a motorolajat kevésbé szennyezi össze, így a motorolajban lebegő koromrészecske tartalom csökken, ez lehetőséget ad a motorolaj csere periódus hosszabbítására.

Környezeti hatások
Az autógáz érezhetően kevesebb szén-dioxid-ot (CO 2) teremt, mint az ólommentes benzin. A CO 2 és a fő üvegházhatást okozó gázok hosszú távú éghajlatváltozást okoznak. Ezek a gázok felelősek a klímaváltozásért, a globális felmelegedésért. Az LPG rendszerek esetében, összességében kipufogócső-kibocsátás lehet akár 12%-kal tisztább, mint a benzin esetében.

Egészségre káros tényezők, önpusztítás
Piszkos fekete füst! Ismerős? Csak egy dízel jármű képes olyan füstöt ontani, hogy az embernek az élettől elmegy a kedve. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Nemzetközi Rákkutató Ügynöksége az illetékesek egyhetes Lyoni tanácskozásuk lezárulta után hozták nyilvánosságra legújabb szakvéleményüket, amelynek értelmében a tüdő- vagy húgyhólyagrákot okozó, korom- és másfajta egészségkárosító részecskék millióit tartalmazó "dízelfüst" abba az (1-es) kategóriába került, ahol a legdurvább karcinogén anyagok szerepelnek. Leginkább azok a veszélyeztetettek, akik munkakörük miatt rendszeresen ki vannak téve a dízel-kipufogógázok magas szintjének. Ide sorolhatók a teherautó-vezetők, a gépszerelők, a bányászok. Ha összehasonlítjuk a dízelmotor és az LPG Autógáz káros anyag kibocsátását, az utóbbi ezekből a részecskékből akár 80%-al kevesebbet bocsájt ki.

Az LPG felfedezője: Dr. Walter O. Snelling
A Ford T-modell tulajdonos Dr. Walter O. Snelling, aki vegyész volt és a robbanóanyagok szakértője, útban hazafelé tapasztalta, hogy rövid idő alatt a teljes tank benzin mennyiség a felére csökkent. Ekkor elhatározta, hogy megfejti az okát a gyors és pazarló hasznosulásnak.
Az egész egy üveg kancsóval kezdődött
Snelling – az akkor még finomítatlan - benzint töltött egy kancsóba az autó tankjából, és felfedezte, útban vissza a laborba, hogy a kancsóban gőzök formálódnak, emiatt betömte annak nyílását parafával.
Egy régi melegvíz fűtő rendszer darabjaiból és laboratóriumi berendezésekből Snelling épített egy szerkezetet, amely elválasztja egymástól a benzint és a gáznemű összetevőket. Így sikerült azonosítania a propánt, butánt, és más szénhidrogéneket. Elkezdett kísérletezni ezekkel a gázokkal, hogy megtalálja hasznosításuk módját. Kísérletei során akadt rá arra a propán-bután keverékre, amelyet ma sűrített formában folyékonnyá alakítva LPG gáznak nevezünk.
Korai kereskedelmi forgalmazás (a 60-es évek eleje)
Az LPG kétféleképpen izolálható: földgázból leválasztva, vagy a nyersolaj finomításával. Az Amerikai Gasol Társaság Snellinggel közreműködve hamar rájött, hogy az LPG széles körben használható energiaforrás, köztük olyan fogyasztókkal, mint a világítás, üzemi berendezések, a főzés, és a járművek meghajtása. Az otthoni alkalmazásra egy közel azonos összetételű gázfajta forgalmazásához vezetett, ez a PB gáz. Az 1960-as években a Gasol Társaság volt az első hivatalos kereskedelmi forgalmazója az LPG gáznak.
LPG valójában egy rendkívül sokoldalú és értékes termék, amelyet a benzin vagy földgáz technológiai feldolgozás folyamataiból nyernek ki. Mára világszínvonalon elismert, gazdaságos üzemanyagforrássá vált. Számos nagyvállalat, köztük a legismertebb márkák látják el haszongépjárműveiket LPG autógáz rendszerrel.
Érdekességek:
Anglia
Angliában az LPG átalakítások a második világháború idején kezdődtek, amikor a benzin ára magas volt, illetve nem volt könnyen hozzáférhető. Azóta az LPG gázautózás töretlen sikerrel halad előre, az angolok ugyanis rájöttek, hogy az LPG rendszer alkalmazásával jelentősen ki lehet tolni a jármű hatótávolságát. Napjainkban is személyautók, kisteherautók és sok városban a mentők is LPG rendszerrel üzemelnek.

Ausztrália:
Az LPG, mint üzemanyag előállítása egy teljes iparággá nőtte ki magát itt. A rendszer beépítése állami támogatást élvez.
Olaszország:
50 éve népszerű az LPG, de már a 40-es években is üzemeltek taxik kőszén gázzal.
Magyarország:
Itthon szintén voltak kőszén gázzal üzemelő autók, taxik a 40-es években. Árak tekintetében jól állunk. Külföldön kb. 1500-3000 euró egy LPG rendszer beépítése. Itthon ez kevesebb, mint a feléből megoldható. Kb. 700 euró körüli összegből már egy teljes rendszer kiépíthető (az LPG Doktor Autógázszervíz a saját beszerelés és alkatrész áraival hasonlította össze a külföldi szolgáltatók által adott árakat).
A fentiekből kiderül, hogy a gázautózás nem mai találmány, és az emberek már évtizedekkel korábban felfedezték a gazdaságos üzemanyag használat és a megterülés fontosságát. Magyarország ebből a szempontból kiemelten szerencsés helyzetben van, mivel a rendszer beépítés még fele annyiba sem kerül, mint más országokban, és ha jól választunk szolgáltatót, minőséget és körültekintő, pontos munkavégzést, változatlan teljesítményt kapunk a pénzünkért. Minden fontos tulajdonság, amit ma egy autó tulajdonos elvárna az autótól (gazdaságosabb üzem, környezetkímélő működés, egészséget kímélő rendszer, olcsó áron minőség) adott az LPG rendszerek segítségével.
Ha kérdése van, látogassa meg weboldalunkat, és tegye fel kérdését.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Hírek
Ultimátumot adott az ügyfeleknek a Volkswagen
A német gyártó azt ígéri, hogy a vámtarifák miatt növekvő költségek ellenére se emel árat. Legalábbis egy darabig.
- Hírek
Felborult egy kamion, lezárták az M3-as autópályát
A Budapest felé vezető oldalon az 59 és 60 kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Az új Subaru Outback sokkal kevésbé kombi és sokkal jobban SUV, mint eddig bármikor
Aki nem elégszik meg az alap Outback terepezési képességeivel, annak elérhető a Wilderness Edition is.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Hol tart a Hyundai, a Kia és a többiek?
És még csak most jön az amerikai vámvihar.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Cáfolta a Volkswagen egy új Audi R8 érkezését
Egy középmotoros, belső égésű motorral szerelt sportautó nem szerepel a terveik között.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Kombi-SUV-izé lett a Subaru Trailseeker, és megy, mint a vesztés
A Subaru bemutatta a Trailseekert, amiről még azt se könnyű megmondani, hogy milyen kategóriában játszik. Viszont rohadt gyors.
- Hírek
Elektromos modelleken tér vissza a Ford ST és RS jelölése
Ugyanúgy vad és sportos modelleket jelölnek majd.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
