Ha idén csak egy zseniális szombatod lehet, ez az!

Beülős-autózós Parkoló Parádé az Aeroparkban a Múzeumok Éjszakáján

2018.06.20. 13:50 Módosítva: 2018-06-22 19:20:25

Nekünk minden évben ez a leghosszabb és legjobb nap. A Múzeumok Éjszakája PP, amikor nem csak találkozni tudunk veletek, hanem együtt autózunk a látogatókkal a világ legjobb fej veteránosai (ezek is ti vagytok ám, drága olvasók) jóvoltából. Idén először új helyszínen, a repülőgépek nyugdíjasotthonában, az Aeroparkban.

Összejött negyven, utasokra váró veterán, amibe be lehet ülni este héttől tízig. Melléjük rengeteg további autóérdekesség, ami ugyan csak ácsorogni fog a repülők között, de nemigen látunk olyat az utcán. Autós vonalon a Múzeumok Éjszakájával már elégedett lesz mindenki, ezt előre borítékoljuk. Az időutazás két lépéssel kezdődik:

Először megvenni a Múzeumok Éjszakája-belépőt:

Utána az aeroparkos autózáshoz regisztrálni legkésőbb 2018.06.23. 12:00-ig az alábbi űrlapon a Múzeumok Éjszakája-belépőtök vásárlási azonosítóját. Ne hagyjátok ki ezt a lépést, különben jó eséllyel nem fértek majd be az autókba a tömegtől!

A legfontosabb: úgy tűnik, ránk mosolyogtak az istenek, remélhetőleg nem lesz eső, a kánikula is alábbhagy, ha minden jól megy, kellemes, tavaszias húsz fokban, sármentes parkolóból a felettébb gusztusos Aeroparkba sétálva kezdődhet majd a szombat délután 7-kor kezdődő Pakoló Parádé Múzeumok Éjszakája Limited Edition.

Bár sárosak vagyunk a késői bejelentéssel - az élet nem mindig egyszerű, higgyétek el, nem lustaságból maradt el az időbeni tájékoztatás -, innen úgy tűnik, a hobbiautós társadalom feszülten várta, hogy megkapja a dátumot és a jelentkezési lehetőséget, majd egy ugratás közben elkapott, betonkockákkal tömött, előfeszítés után kiegyenesedő Zil-laprugóköteg erejével csapott a lehetőségre. Egy bő hétvége alatt lett száz jelentkezőnk, nagy részük azonnal és lelkesen igent mondva az autóztatásra, egy kisebb rész pedig még egy későbbi mérlegelés tárgyává téve a dolgot.

Sajnos egy nem különösen hosszú parkolónk van az autóztatóknak, ezért úgy számoltuk, negyven autónál több nem fér be a kontingensbe - és én személy szerint még így is szorítok egy kisebbfajta zabszemet már most, mert akad néhány rendkívül erős és néhány igen szerény teljesítményű jármű a szórásban. Csak az autóztatók kulturáltságára merek számítani, hogy ne akadjanak össze. És remélem, a közeli, mindig a reptér bejáratánál posztoló rendőröket se zavarja majd nagyon a zsizsegés.

Tehát megvan a negyven autónk, kiválogattuk őket, a kiesettektől elnézést kérek utólag is (engem kell okolni egy személyben), de komplikáltak voltak a szempontok: aki előbb jött, amellé hamarább véstem pipát, kicsit sok lett a végén a lóerőgyárakból, pedig a PP-MÉ alapvetően kedélyes, öregautós, max. 40-es tempójú autóztatásnak indult, nem tudom, ki emlékszik még a négy évvel ezelőtti elsőre. Ez most kissé erősen a póver felé átrendeződni látszik.

Tehát próbáltam a kevés lassú járműből minél többet és a sok gyorsból lehetőleg viszonylag kevesebbet betenni, igyekeztem olyanokat mindenképpen szerepeltetni, akik minél több utast el tudnak vinni, mert azok az autók mindig dobják a hangulatot, a nehéz utascseréjű autók is nehezített szorzóval indultak (pl. öt ülés, de kevés ajtó).

A végső nevezésből két autót kellett kivennem különféle közbejött ügyek miatt, de fél órára megnyitottuk megint a nevezést és azonnal lett még nyolc - abból is kiválogattam kettőt. Hárman még nem jeleztek vissza, hárman pedig még szerelnek/tetnek. Azaz már csak ketten, mert most kaptam a levelet, hogy a Defender gázolajszivárgását közben sikerült megoldani egy tömítőgyűrű cseréjével, van még a hihetetlen-ultramarin-metálkék, hamvas 190 D Merci, aminél a hengerfej alól szivárgó olaj ellen még Karesznak kell tennie - úgy reméli Koppány, a tulaj, hogy szombatra készen lesz, illetve az 1990-es Honda Civic 1.5 ESi-t ezekben a percekben is rakja össze Csaba, a tulaj, lélekszakadva, meló után. Szurkoljunk nekik! (Most kaptam a mailt, hogy a Civic kész lett, jön!)

A többi - hát nagyon érdekes lesz. Jön Nissan 300ZX, Subaru Impreza olyan hosszú utónévvel, hogy jobb, ha csak a képalába írom bele, turbós Mazda MX-5 NB, s ami biztos, hogy őrületesen sok embert vonz majd - a PP-re épp elkészült Gábor-san barátunk Nissan Figarója, amely ugye, a világ legklasszabb és legkorrektebben megépített retróautója. És ezek csak a japánok.

Delta HF Integrale, Ritmo Bertone Cabriolet, Alfa Giulia (a régi, Piedone-fajta, nyitott tűtékkel), Autobianchi A112 frissen bejáratott Abarth-motorral, 164-es, no meg egy Fiat Coupe 16V - lesz fejkapkodás.

Amerika is masszívan jelen lesz Chevy Monte Carlo, Cadillac Sedan De Ville, Ford Crown Victoria Police Interceptor megamimég - ha elég kulturált lesz a társaság - és miért ne lenne, hiszen eddig háromszor mindig az volt - esetleg azok is beállnak autóztatni, miként a náluk is drabálisabb Rolls-Royce Silver Shadow Long Wheelbase. Leírni is fárasztó volt, hát még körbejárni.

Németország? Pipa - ezerféle BMW, Mercedesek, ős, és majdnem ős Bogár-buszok, Bogár is, hopp egy Opel Ascona, na meg még Ford Sierrák és egy Mondeo ST220 (remélem tényleg jön, mert onnan nem kaptam még visszajelzést).

Kreténségekből is akad majd - nem, nem hozom el a Bianchit -, mert jön egy eredeti állapotában megőrzött, kétütemű, kéthengeres, francia gyártású Vespa 400, illetve kiállítva megnézhető lesz egy Piaggio Sulky - alapvetően egy ötvenes motorral hajtott mopedautó az őskorból.

A szoci vonal képviseletében lesz UAZ, kereklámpás Zsiga (mindig nagy kedvenc), két- és négyütemű Wartburg. Ilyenkor van az, hogy minden jelentkező feszülten figyeli, hogy lesz-e említve még név szerint az ő autója is, de itt lezárom a sort, mert ez egy poszt, nem felsorolás. Már csak egy csoportot említek, mert szülinap van.

Külön Porsche-kontingensre készüljetek, hiszen a márka most hetven éves, a statikus kiállításra szánt példányokat a TU-154-es elé csoportosítjuk amely épp 50 éve repült először engedéllyel, tehát szintén szülinapos.

És van még valami, ami idén épp ötven éves, de úgy tűnik, csak én gondoltam rá: az állólámpás Mercedes. Hogy mentsem a típust, megpróbálom elhozni a kék, benzines, sorhatos 230-ast, remélem Karesz addigra megszünteti a kipufogóbüdöset benne - már erősen nyomon van. Csütörtökön visszük Koppánnyal az ő fent említett, szivárgó 190-esét, hozzuk haza Nessyt, ha minden jól megy. Nem, az Alfával nem autóztatok, csak kiállítom: az lesz a könyvárus bódé, Katival. Egyrészt igazából csak egy utast lehetne vele gyors utascserével vinni, másrészt, amíg nem tudom, miért háromhengerezik alapjáraton, addig nem akarom hosszú pöfögéssel erőltetni, mert hátha mostanra még nem égtek be a szelepfészkek, nem tört el gyűrű. Jobb a békesség.

A buli tehát nagy lesz, rajtunk, autóztatókon, az Aeroparkon, a VT-Arriván, a Malév Alapítványon és a többi hozzájárulón nem múlik. Már csak látogatók kellenek, de úgy tűnik, a dolognak az a része is alakulóban van.

Aki nem csupán távolról nézegetné az egész rendezvényt, hanem autózna, repülőket nézne, részt venne a felkínált programokban, annak szüksége lesz a budapesti múzeumokban és kapcsolódó rendezvényeken ezen az estén általánosan érvényes karszalagra, az aeroparkos autóztatáshoz pedig az alábbi módon, annak birtokában a helyszínen majd be is kellene jelentkezni.

Érdemes tehát először megvennetek a Múzeumok Éjszakája-belépőt.

Ha ez megvan, az aeroparkos autóztatáshoz be kell írnotok az alábbi linken levő űrlapon a Múzeumok Éjszakája-belépőtök vásárlási azonosítóját - van egy jó kis szamárvezető, könnyen megy majd. 

A parkba kijutni ezerféleképpen lehet, s mivel az Aeropark parkolóhely-mennyiségét nem ekkora rohamra méretezték, ezért melegen javasolnánk a Deák térről induló retro maléves buszt vagy a VT-Arriva buszjáratát, illetve a nem ingyenes, de BKV-jeggyel működő 200-as járatot. A kijutás részleteit egy másik posztban egyébként már megírtuk, olvasgassátok.

Aki autóztat, mindenkit kérek, ne gavallérkodjon a lóerőkkel (így mondták ezt nagyapáink korában?), mert ha nem lesz galiba, még sok-sok ilyen rendezvényre van kilátás, s egyben maradnak a féltett és nehezen összeszedett járműcsodák.

A látogatóktól meg csak a szokásosat kérjük: ahogy szokott lenni, mindenki próbálja meg a lehetőségekhez képest ügyesen és barátsággal megoldani az autóba ülést. Tavaly megesett, hogy egy család egyfelől, a másik család másfelől próbált beszállni ugyanabba az autóba, s amikor középen találkoztak, kisebbfajta csetepaté alakult ki odabenn - ne az autótulajdonos dolga legyen szétválasztani a küzdő feleket, mert ő úgyis azzal lesz elfoglalva, hogy a kocsi épségben maradjon ilyenkor... Sajnos ahhoz nincs elég ember a Totalcarnál, hogy egy ennél ügyesebb rendszert megvalósítsunk, tényleg elnézést.

De az ilyen esetek olyan ritkák, mint a fehér holló, alapvetően a legnagyobb rendben zajlott eddig minden, aki látogatott, aki autóztatott, aki csak kiállított, mindig óriási vigyorral távozott a PP-MÉ-ről. Még mi, szervezők is, ami aztán különösen nagy összhangot jelent. Hajrá, találkozunk szombat este!

Évadzáró Parkoló Parádé a lehulló levelek közt
Nesze neked áramvonal
Opel GT öreg, de rohadt menő, és most már ilyen nevű díja díja is van erről, a Parkoló Parádéról. A GT-t kipróbáltuk, sőt, még le is rohadtunk vele. De a menőség ezzel is jár, meg rengeteg pozitív élménnyel.