Szlalom, tűzoltás, LEGO kiállítás, parkolás – volt itt minden
Ahogy végigcsinálunk egy Parkoló Parádét, mindig letisztul, hogy mire lesz szükség a következő szervezésében, vagy mi az, amit még át kell gondolni. A parkolás részének megvan a maga feelingje, örök klasszikus, de a veterán látogatóknak lehet, hogy így a 27. alkalommal már több kell. A parádé mindig is családbarát esemény volt, úgyhogy most felnőttnek, gyereknek egyaránt készültünk programokkal. A kicsik legózhattak, a nagyok balesetmegelőzési előadást nézhettek, viszont ott volt a parkoló és a szlalomverseny, ami mindenkinek szólt.
Volt időm mindent végig járni, akár többször is, de nem tudok választani, hogy mi volt a kedvenc részem. A fülem után mentem, úgyhogy a szlalomversenyen kezdtem a szájtátást. A parkolóban a csapatok, szétborított autók mellett felváltva szorongatták a villáskulcsokat és a kempingszékek karfáját. Nem tudom hányan voltak, és egész pontosan miket láttam, de azt hiszem valahol a kék szlalom-Trabant és a Honda motoros Fiat X1/9 között vesztem el. Végleg.
Elég megdöbbentő nyomórudas futóművet látni egy kétütemű Trabantban. A két ütem megmaradt, de a vízhűtéses hengerek és a pokoli megindulás árulkodott arról, hogy itt valami komoly technika lapul. Sok mindenre gondolna az ember, ami szlalomautó alapja lehet, de amikor megjelent a Yugo, egy pillanatra mindenkinél megálltak a fogaskerekek a fejben.
Mégis egy Skoda Fabia volt a kedvencem. Kívülről egy patika állapotú Fabia kompakt gördült be a rajthoz, kizárólag a fehérre festett acél lemezfelnik és a gumik árulkodtak. Ennek ellenére sem vártam nagy durranást, de amikor elindult füstölő kerekekkel és olyan köridőt ment mint kevesen, valahogy elfelejtettem pislogni. Ott álltak a szétherélt Saxo VTS-ek, a hergelt Cliók, erre jön ez a makulátlan nagypapaautó és mindenkit visszaküldött a bokszba.
Teljes képkiesés, hogy hogyan jutottam át a verseny placcáról a parkolóba, de sikerült és realizáltam, hogy lemaradtam a behajtásról. Egyre inkább azt látom, hogy márka- és típusközösségek, klubok vagy csak baráti társaságok megkeresik egymást és egy helyre rendeződnek, így, aki Seat Leonokat akar nézegetni, az egy helyen tehesse meg. Ugyanígy klikkesednek az alfások vagy a BMW-sek, mégis a kedvencem az volt, amikor autók árnyékában, sátáni körben kihelyezett kempingszékekkel buliztak baráti társaságok.
A gyerekeknek szóltak az ingyenes pedálos gokartok, amiket nap végére csapágyasra hajtottak. A nyugodtabb típusoknak ott volt a mini Parkoló Parádé, ahol egyedi és kreatív LEGO autók lepték el a kicsinyített parkolót. Ugyanúgy a résztvevők parkolhattak és csodálhatták egymás műveit, sőt totalcaros kollégáink szakszerűen és szubjektíven értékelték a pályaműveket, amivel később király LEGO-készleteket nyerhettek.
Nehéz volt elmenni a gyönyörűen restaurált piros Mercedes tűzoltóautó mellett, amit a kicsik és nagyok ugyanúgy imádtak, a hőségben jól is jött a vízfüggöny. A gyerekek játszhattak tűzoltósat igazi tűzzel, igazi tömlővel, a felnőtteknek pedig volt szakszerű tűzvédelmi oktatás, sőt poroltókat is tanulmányozhattak természetes közelségből. Ha valakinek ez nem lett volna izgalmas, akkor bemehetett a mesterkurzusra, ahol Pintér József baleseti helyszínelő tartott balesetmegelőzési előadást.
Sokan nyeremény LEGO-készlettel mehettek haza, a pörgősebb fiatalok pedig egész nap meríthették magukat a parkolóban rohangálva, vagy a gokartokkal versenyezve. Végig tömegek lógtak a szlalomverseny kerítésén és mindenkiben láttam a gyermeki rajongást. Még csak alakul és formálódik, hogy a következő októberi Parkoló Parádénak mi lesz a programja, de készüljön mindenki a megszokott nagy bulira. Mi készülünk, és várunk minden autórajongót.