Itt az öreg autó dicsőség

Veterán, autóztatós 36. Totalcar Parkoló Parádé

2022.06.21. 15:39

Nagyon nem bánta meg, aki a rekkenő hőség ellenére vasárnap délután elöltésére nem a strandok, vagy a Balaton hűsítő habjait, hanem a Hungexpo aszfaltozott parkolóját választotta. A szám szerint immár 36. Parkoló Parádé ugyanis olyan fergetegesre sikerült, amit a gondos előkészítés ellenére kevesen mertek volna előre borítékolni. Bár a magunk részéről mi is mindent megpróbáltunk beleadni, de a kiváló hangulat és pezsgés elsősorban ezúttal is a résztevevőknek volt köszönhető. Rengetegen jöttek el, és hozták el nem mindennapi, sőt egyes esetekben egészen elképesztő járművüket. Az egész parádé fénypontját talán mégis az ezúttal ismét megrendezett autóztatás jelentette, külön köszönet azoknak, akik autójukkal beszálltak a buliba!

Holott a legelején mi sem voltunk teljesen biztosak a dolgunkban. Idén úgy gondoltuk, minden Parkoló Parádét valamilyen téma köré rendezünk. Az előzőé a tuning volt, a mostani fő szereplői a veteránok voltak, amitől kicsit tartottunk, hogy nem mozgat meg annyi érdeklődőt, mint a tuning. Szerencsére félelmünk nem igazolódott be, ami a színültig telt parkoló mellett leginkább talán az előadáson volt lemérhető. Nemcsak a székek teltek meg, de a földön ülve és állva is hallgatták Linczmayer Balázs, a régi Minik avatott szakértőjének  előadását a veteránozás titkairól és csapdáiról.

A főszereplők azonban természetesen az autók voltak, amelyek közül a legtöbben nem is egy a szó szoros értelmében vehető veteránt álltak körül. A látszat alapján akár az is lehetett volna, név szerint egy 1967-es Ferrari 330 P4-es, ám valójában egy saját építésű autót lehetett megcsodálni benne. Két fiatalember egy roncs Ferrari Mondialból kiindulva készítette, az alumíniumkarosszériát nyers lemezekből vágták ki, hajlították és hegesztették-szegecselték a kívánt formára. És, hogy az egész nem csak játék, bizonyította, amikor felhördült a V8-as motor, és megtettek pár kört a saját készítésből következően valóban teljesen egyedi autóval.

Mitől esik le az áll?

Már a tuningos PP előtt azon filozofáltam, hogy hányan tuningolnak itthon autót? Oké, van az a megközelítés, amiben már egy eltérő dísztárcsa meg egy direktszűrő is tuning - aztán kiderült, hogy én voltam a vészmadár, rogyásig volt a Hungexpó autókkal és nézelődőkkel. A veterános tematikánál megint kellemetlen érzésem volt: amikor az ország kétharmada minimum youngtimerrel jár, és a forgalom jelentős része covid-műszakival mozog, akkor majd pont az élvezeti régiautózás fogja nyaralásból visszahozni a tömegeket?

Úgy tűnik igen: ráadásul az autózás most ténylegesen megtörtént, hiszen egy sor érdekes autó vonult fel a passzázson, és vitte körbe a jelentkezőket. A zárórához közeledve, amikor már hézagos volt a sor, beültem egy körre a Csepel tűzoltóba - most sem irigylem a tűzoltók munkáját, régen viszont ha lehet, még keményebb volt, egy ilyennel már csak a kivonulás és teljes értékű edzésnek számított.

A másik csúcspont a Ferrari P4 replika volt - 1994-ben kaptam meg a Ken Vose-féle The Cars Past & Present magyar kiadását karácsonyra, és a színt is kinéztem az erről az autóról készült képből. Most is ott van a polcomon, és ha kötel hajolok a fotóhoz, akkor látható, hogy rengetegszer megpróbáltam sütőpapírra átmásolni a vonalait.

Szóval ott volt ennek az autónak a házilag épített replikája, amiben leginkább az a csodás, hogy lehetett volna olyan, mint a Peugeot 206 indiai reklámja, de ez inkább csodálatos lett.

Egyébként ez a PP is úgy telt számomra, mint a többi: szénné égtem a napon, barátokkal, ismerősökkel dumáltam, boltoltam egy üléspúpos nyerget a robogómra, aztán mire felkaptam a fejem, már kezdhettünk is pakolni.

Most Parkoló Parádé szempontjából kezdődik a nyári szünet, addig van időm kitalálni, hogy a következő, szeptember 11-i PP kapcsán miért fogok aggódni.

  

Ha már a veterán a téma, kerestük a korelnököt. Végül Karotta találta meg egy 1928-as, négyajtós Chrysler Model Six képében, amit röviden kipróbált és videót is készített róla. A hat év híján százéves autó egy korábbi restaurálás eredményeképpen kiváló kondíciónak örvend ma is. Soros, hathengeres, oldalszelepelt motorja halkan susogva, mechanikus zörejektől mentesen teszi ma is a dolgát, és olyan nyomatékos, hogy akár második fokozatból képes elindítani a hatalmas batárt. A fokozatok száma egyébként összesen három, és mivel a váltóban nincs szinkron, felfelé váltáshoz a dupla kuplungolás, visszakapcsoláshoz a dupla kuplung közte gázfröccsel kötelező gyakorlatnak számít. Mai sofőröknek nem egyszerű! Ja, és ami a hőségben nem közömbös, nemcsak az összes ablak lehúzható, hanem a szélvédő is felfelé, így menet közben klíma nélkül is hűsítő volt a klíma az utastérben.

Sajnos a második világháború előtti korszakból kevés jármű maradt meg Magyarországon. Amelyiket nem sorozták be, és nem esett a harcok áldozatául sem, azokat a Rákosi korszak autópolitikája (értsd: beszolgáltatás, állami célra elhasználás, stb.) küldte végül a roncstemetőbe. Így az öreg Chrysler is jóval később és a tengerentúlról érkezett, csakúgy, mint a második legöregebb résztvevő (ha el nem hibázom a leltárt), az 1948-as Plymouth Special De Luxe Coupé. A gömbölyded, így kisbetűvel írva bogárszerű forma sokaknak lehet ismerős, ezeket alakították előszeretettel hotrodokká.

Ahogy közeledünk a mához, úgy szaporodtak a járművek. Az ötvenes éveket még csak két motorkerékpár (Egy NSU Max 250 és egy BSA C11 250, mindkettő 1954-ből), a hatvanasokat és hetveneseket azonban már egész komoly felhozatal képviselte. Szép számban érkeztek Minik és olyan itthon is forgalmazott típusok, mint a VW Bogár, vagy a Fiat 850. Különlegességeknek sem voltunk híján. Az egykor híres angol ipart olyan legendás típusok képviselték, mint például egy gyönyörűen restaurált babakék Jaguar E-type, egy Lotus Elan+2, vagy épp egy Austin GT. Az olasz autók rajongói mások mellett Alfa Romeo GT-kkel, Guliákkal, Lancia Fulviával és Fiat X1/9-essel köthettek ismeretséget, sőt olyan is akadt, amellyel autózni is lehetett. A német vonal sem hiányzott, az állólámpás és fekvőlámpás (123-as) Mercedesek sorát VW Golfok, Opel Kadettek és Ford Taunusok különböző generációi tették teljessé, de még egy sárga Ford Capri is feltűnt a színen.

Nem lenne igazi semmilyen veterános rendezvény a szocialista autóipar termékei nélkül, hiszen ezekhez ma is sokaknak kötődnek emlékei. Ilyenben nőttek fel, ilyennel udvaroltak, vagy nagy családi utazásokat tettek vele. A Ladák különböző generációi mellett jól megfértek hajdani riválisaik, a Skodák és Wartburgok, amelyek mellett, utóbbiból még eladó példány is akadt. (Egy igazi kétütemű, kormányváltós Wartburgot?) Ami érdekes, hogy míg a hátsókerék-hajtásos Ladákat összeszámolni is nehéz lett volna (kivéve persze az egy szem OT rendszámos eredeti kivitelű rendőrautót), Lada Samarába nem sikerült belebotlani, de mintha az utcáról is nyom nélkül eltűntek volna.

Közelről megnézni, megtapogatni egy legendás típust sem semmi, aminél csak egy van jobb, ülni benne menet közben. Erre adott lehetőséget az autóztatás, amit sajnos a járvány idején szüneteltetni kellett. Most azonban ismét lehetőség nyílt rá, méghozzá egészen végletes szín és méretpalettát felvonultató járművekben ülve. Az egyik végletet egy kanárisárga Simson Duo képviselte. Megvan mi az? Egy a hajdani NDK-ban, a rokkantak számára kifejlesztett, Simson Schwalbe alapú kétszemélyes járgány, amit vászontető lenyitásával lehet kvázi kabrióvá előléptetni. A menetteljesítményeiről annyit, hogy hajtását egy féldeci lökettérfogatú Simson blokkra bízták.

Ha csak a puszta méretet nézzük, a másik végletet árulkodó módon élénkpirosra fényezett, a tetején kék szirénát viselő tűzoltóautó, egy Csepel és egy Bedford jelenítette meg. A két véglet között azonban ki lehetett próbálni az elmúlt fél évszázad színe-javát. A személyautók között lökettérfogatban hét és félliteres, V8-asával az 1971-es csónakhátuljú Buick Riviera vitte el a prímet. Minden gázadásra öblösen felhördülő hangjával hamar közönség kedvencévé vált. Csakúgy, mint a Piedone filmekből ismert 1600-as Alfa Romeo Giulia, amelynek vezetője időnként úgy érezte demonstrálnia kell, mire képes ma is egy jó állapotú veterán.

De ki lehetett próbálni a hatvanas évek végének talál legszebb európai sportkupéjába, a Coca-Cola üveg domborulatait utánzó Opel GT-be, vagy egy igazi ritkaságba, a Triumph hetvenes évekbeli sportmodelljébe, a Dolomite Sprintbe. Magyarországon kevésbé ismert típus, holott autótechnikai mérföldkő. A Dolomite Sprint kapta meg a világ első nagyobb sorozatban, utcai használatra készülő hengerenként négyszelepes motorját. Ráadásul a szelepeket egyetlen vezérműtengely mozgatja, az egyik szelepet tőkén, a másikat himbán kersztül. A kétliteres motor teljesítménye így 127 LE volt, ami épp ötven éve még kiemelkedőnek számított. Egymás kezéből vették ki azonban az érdeklődők a 124-es Mercedes, a Honda CRX, a Lotus Super 7, vagy két korai turbó, a Saab 900 Turbo és a Subaru Legacy Turbo kilincsét éppúgy, mint a London Taxiét. Azért londoni taxiba beülni úgy, hogy nem kell érte kétezer kilométert utazni...

Nézni és kipróbálni való akadt bőven, és reményeink legközelebb is akad majd. Szerencsére a járvány a múlté, így a következő Parkoló Parádén is nyílik alkalom autóztatásra. A 37. Parkoló Parádé tervezett időpontja 2022 szeptember 11. Már most érdemes felírni a naptárba!

Gyere el te is a tavaszi PP-re. Jegyvásárlás itt!

Május 4-én tartjuk 2025 első Parkoló Parádéját, ahol fókuszban az európai autógyártás.

Az idén 25 éves Totalcar születésnapi rendezvénysorozatának első állomása a már jól ismert Hungexpo és a Parkoló Parádé. Lesz minden, amit eddig megszoktál: ökumenikus autószeretet, barátkozás, eszmecsere, gyerekprogramok, szakmai előadások, autóztatás és persze autók minden mennyiségben.

Ugyanakkor kicsit meg is újulunk, ráadásul az év nagy durranása, hogy a magyarországi Red Bull Show Run partnere a Totalcar lesz: idén minden Parkoló Parádén ott lesz a Red Bull Forma-1-es kerékcsere-szimulátora, a Pit Stop, amit Te is kipróbálhatsz.

Kapunyitás 14 órakor!

Részletes program és jegyvásárlás ide kattintva!

Az oldalról ajánljuk

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
  • Hírek

Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből

Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.

1 órája
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
340 milliárd forint nyomában
  • Belsőség

340 milliárd forint nyomában

A milliárdos kár is le van tojva, csak az ego ne sérüljön.

április 11., 17:03
Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában
  • Hírek

Kipróbálnák a távvezérelt közlekedési lámpákat és megemelnék a sebességhatárokat Floridában

Gyorsabban mehetnének az amerikai államban az autósok.

április 12., 07:02
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

április 11., 16:04
BMW M235 – 2025.
  • Tesztek

BMW M235 – 2025.

április 11., 13:49
Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
  • Tesztek

Menetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

április 11., 15:11
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30